verschil in kwaliteit hoofdstellen, merk of geen merk?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

verschil in kwaliteit hoofdstellen, merk of geen merk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 21:06

hoi,

ben me aan het orienteren op hoofdstellen,tweedehands.

ik vraag me af of er (qua veiligheid) veel verschil zit tussen duurdere merkhoofdstellen en gewone merkloze hoofdstellen.

dus ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Blue_girl

Re: verschil in kwaliteit hoofdstellen, merk of geen merk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 21:22

naar mijn mening kan er echt wel verschil in zitten..

we hebben altijd merk hoofdstellen gehad en die zijn nu na zo'n 30 jaar nog steeds goed te gebruiken, ze hebben alleen maar roestige gespen.. maar laatst kon ik het hoofdstel niet meer vinden en besloot om even snel een goedkopere bij de welkoop te halen (merkloos) dit hoofdstel had echter echt superslecht leer merkte ik later. Eerst bleef het nog wel netjes, en heb het ook echt wel goed onderhouden.. maar later na een paar weken gebruikt te hebben werden die riempjes echt ongelooflijk slecht! Ik gebruik um nu dan ook niet meer omdat ik bang ben dat het het begeeft onder het rijden :S
Wél is het zo dat je bij een merk hoofdstel ook altijd het merk betaald zegmaar.. maar dat is overal wel bij denk ik Lachen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 21:24

ik denk als je een merkhoofdstel koopt van een niet té duur merk
maar gewoon een in normale prijsklasse tot 50 euro dat je een leuk hoofdstel kan kopen, en dat het dan heus wel goede kwaliteit is.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 22:09

ik heb een divoza hoofdstel gewoon een goedkope, het is duidelijk een slechtere kwaliteit leer, maar goed genoeg om een jaar of 2 mee te gaan, en tegen die tijd heb ik genoeg gespaard om een wat duurdere te kopen.

de goedkope hoofdstellen worden gemaakt van "import" leer. Dit leer rekt uit, het word langer zeg maar, dus na een tijdje moet je sommige dingen een gaatje strakker doen. maar na drie maanden ziet mijn hoofdstel er nog prima uit.

Als je 2dehands gaat kopen zou ik wel voor een merk gaan, dat gaat dan toch wel langer mee denk ik

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 22:15

import leer, en merkspullen, wat voor leer is dat dan?
ik ben wel bang voor pluizen zegmaar, of vilten.

merk is dus zo te lezen meer dan alleen een interesant labeltje.
bedankt voor het reageren Lachen

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 22:25

ik denk wel dat er verschil in zit. 2e hands zou ik ook liever merk willen hebben (ik denk dan aan kieffer, schumacher, passier, stubben etc)

maar nieuw maakt het mij niet reuze veel uit. ben nooit reuze zuinig. dus heb er zo een kras op en dat is zonde bij een merk hoofdstel.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 22:31

M'n eerste hoofdstel was een pagony hoofdstel voor 35 euro. Nu heb ik een hoofdstel van USG voor 95 euro. Dit hoofdstel is gewoon veel soepeler, het blijft veel mooier en het leer is gewoon veel beter.

Ik zou echt zeker een goed (merk) hoofdstel kopen en daar echt niet op bezuinigen. M'n goedkope hoofdstel had nl ook gewoon een beroerde pasvorm; de front, neusriem en keelriem waren te kort, maar bakstukken weer te lang.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 07:32

dat van die pasvorm.. ja dat heb ik ook wel gehad..

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 20:36

Ik heb ook altijd goedkope hoofdstellen gehad (ongeveer €20,-).
Maar heb er ook al heel wat van deze versleten..
Ik ga de volgende keer ook maar voor een merk hoofdstel!! Is er misschien nog iemand die een echt heel fijn hoofdstel weet?

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 21:36

Zo'n goedkoop hoofdstel kan ook wel mee gaan, maar ze zijn altijd een stuk stugger en het reer kan gaan rimpelen. Ook verkleuren/vervagen ze sneller in mijn ogen. Qua pasvorm sluiten ze ook minder mooi aan.

Judith heeft voor Donja net een nieuwe Imperial Riding (Bonfire-model?) gehaald (90,- Knipoog ) en die is echt ontzettend fijn enzo. Kan hem iedereen aanraden, maar heb hem dus nog niet zo lang dus ik weet niet of hij mooi blijft op lange termijn. Lachen

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 06:32

Ik heb nu nog geen jaar een merkloos hoofdstel van €30,- het is een leuk hoofdstel en is na goed ingevet te zijn super soepel. Het is wel van mindere kwaliteit, maar wel goed soepel.

Tevens heb ik ook een 2e rans Kieffer. Ik moet je zeggen dat ik de kwaliteit best tegen vind vallen. Niet zo heel erg soepel en slijt nog best snel. Dit zie ik trouwens ook bij nieuwe Passiers, de kwaliteit is niet meer zoals het geweest is.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 06:38

Kieffer vind ik ook geen geweldig merk eerlijk gezegd. Imperial Riding valt me helemaal niet tegen, maar verreweg het mooiste is wat mij betreft Dobert. Niet goedkoop maar geweldige prijs/kwaliteit verhouding.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 09:03

Ik heb voor mijn pony's altijd merkloze hoofdstellen gehad en als je die gewoon goed onderhoud, gaan ze lang mee. Bij de westernhoofdstellen merk ik het wel. Heb er een paar van de divosa en dat leer lijkt een beetje van plasticachtig materiaal. Mijn billy cook is daarbij vergeleken van een veel betere kwaliteit.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 09:31

De hoofdstellen van Stubben en Schumacher zijn over het algemeen erg goed en houden zich ook mooi. Ik heb zelf een nieuwe Stubben gekocht in 1995, en ik gebruik em nog steeds, zo'n 3x in de week. Dat hoofdstel houdt zich heel mooi.
De kwaliteit van een merkhoofdstel is gewoon beter. Er wordt beter gelooid leer voor gebruikt en je kan het ook langer mooi houden.
Houd in een ruitersportzaak maar eens een duur en een goedkoop hoofdstel naast elkaar, en buig het leer maar eens. Dan merk je snel genoeg wat een betere kwaliteit is Knipoog.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 10:09

Ik heb 2 hoofdstellen van Kieffer, waarvan eentje al 8 jaar oud. Ze zien er allebei nog perfect uit. En zoveel doe ik er niet aan poetsen Bloos
Nu sinds kort ook een S&T van Imperial Riding, maar daarover kan ik nog niet zoveel zeggen. Heb hem nog te kort.
Verder ook nog een heel goedkoop merkloos hoofdstel voor mijn volbloedje. Ook ongeveer 8 jaar geleden gekocht en totaal geen slijtage aan.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 10:18

Heb altijd merkloze hoofdstellen gehad, maar dat leer was nooit zo fijn. Moeilijk door de lusjes heen te halen en of te stug, of te slap. Vorig jaar heb ik een Kieffer hoofdstel gekocht omdat ik het nu voor eens en voor altijd voor elkaar wilde hebben. Ik merk duidelijk verschil en ben er heel blij mee. Het was zijn geld waard, zowel in gebruik alsook voor het mooie. Ik wil geen ander hoofdstel meer dan 1 van goede kwaliteit.
Wil ik eens iets anders, dan verander ik bijv de neus -of frontriem wel een keer en dan kost het ook niet gelijk weer heel veel.

Jenny00

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 14:12

Ik denk dat er wel verschil in zit, maar als jij gewoon een hoofdstelletje voor erbij zou willen kopen is een goedkopere misschien ook wel goed genoeg!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 14:14

ik heb een kieffer gekocht.
heb m nog niet binnen, maar hoop er een goed hoofdstel aan te hebben!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:39

Mijn hoofdstel bestaat uit diverse merken, dus ook diverse kwaliteiten. Mijn mega oude kopstuk + teugels zijn van imperial riding en die blijven goed. Mijn frontriem en andere teugels huismerk ruitersportwinkel zijn een stuk minder. Met schoonmaken en invetten merk ik het vooral. Het huismerk blijft stug en neemt het vet niet goed op. Dat van IR slurpt het lekker naar binnen en is soepel.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 16:41

ik heb mn kieffer nu ook binnen, hij is gaaf!! Pling

en idd lekker soepel en mooie kwaliteit, ben er blij mee Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 16:43

Daarom koop ik hoofdstellen altijd als ik zelf mag voelen eraan. Dan weet ik of het goed is of niet. Op de bonnefooi kopen vind ik te riskant met dit soort dingen. Gelukkig dat het hoofdstel in de smaak is gevallen!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:16

Je kan het beste duitse (onbekende) merken hebben. Die hebben kwalitatief heel erg mooi leer en zijn niet zo duur.

Ik heb vaak het idee dat je bij merkewn een groot deel ook voor het merk betaald, terwijl er genoeg onbekende merken zijn waar je voor de kwaliteit betaald, maar dat is met alles zo.

De echt goedkope hoofdstellen van 20 euro heb ik wel mijn twijfels bij. Hierbij wil ik niet zeggen dat alle onbekende merken goed spul hebben, maar vraag waar ze vandaan komen en waar ze gemaakt worden.