Wat voor zadel op een 4jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iccc

Wat voor zadel op een 4jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 22:19

hallo,

ik heb sinds een paar weken een nieuw paardje.
Ze was wat iewl, en is nu flink aan het bijkomen en uitdijen kwa spieren.
Ik had even een leenzadel maar nu moet toch mijn eige zadel komen.
Een kennis rade mij een wintec kunstof zadel aan, dat is dan nog niet zo zwaar voor der dan zo zwaar duur dressuur zadel, en ze kan dan meegroeien met dat zadel omdat ze ook nog wat meer bespiering krijgt .Als ze dan uitgegroeid is kan ik een goede dressuur zadel kopen.
Wat vinden jullie daarvan? wat voor zadel raden jullie mij aan?

Urielle

Re: Wat voor zadel op een 4jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 07:19

Een Wow-zadel dat gewoon aangepast wordt naarmate je paard groeit ofwel een betaalbare tweedehands van een goed Amerk.
Wintec vind ik echt prutzadels, sorry. (althans, ik neem aan dat je het dan over de goedkopere hebt, de 200 en de 500.)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 07:30

Ligt helemaal aan de rug en de bespiering nu van het paard. Een goed passend zadel op een jong paard is zoooo belangrijk.

Ik vind wintec ook prut ik zou voor een goed 2de handszadel gaan van een goed merk en die laten aanpassen door een goede zadelmaker.

Ik heb op mijn jonge paard toen (3.5) een nieuw zadel gekocht (kentaur) en die heb ik nu nog steeds (7 jaar) en ligt nog steeds goed 1x per jaar laat ik hem nakijken.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 07:32

Ik zou absoluut GEEN wintec doen Geen fijne zadels en de garantie is er niet (ook niet met die wisselbare bomen) dat het goed ligt.
Ik zou idd een zadel (desnoods 2dehands) laten aanpassen door een zadelmaker, dan weet je zeker dat het goed ligt. Een passend zadel in dit vroege stadium is heel belangrijk Lachen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 07:47

--> HAR

xLeyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 16:15

Ik heb in tegenstelling tot de anderen wel goede ervaringen met wintec!
Ik heb nu ook een Wintec 2000 (veelzijdigheidszadel) op een jonger paardje liggen tot ze uitgegroeid is, en het ligt en zit prima! Je zou het eerst maar eens zelf een keertje moeten proberen denk ik, wel vind ik dat voor een jong paard inderdaad een lichter zadel een betere keuze is, zeker als ze nog groeien.. kwa kwaliteit vind ik wintec ook niet zo heel slecht, mijn bijrijdpaard rijd ik al 5 jaar met een wintec zadel en hij ziet er nog als nieuw uit en nog nooit kapot gegaan!
Maar zoals ik al zei, een zadel is heel persoonlijk! Lachen Je moet nemen wat jij fijn vind zitten en wat natuurlijk fijn is voor je paardjes rug!
succes

MoniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 10:58

Ik heb toevallig afgelopen woensdag een nieuw (nouja tweedehands Knipoog ) zadel gekocht voor mijn 4 jarige.
Het is een Prestige Top Dressage geworden, ik ben er echt heeel blij mee want dat is zoo'n heerlijk zadel!
Hij ligt nu goed op hem en als hij nog wat breder wordt zal hij achter nog beter gaan dragen, dat doet hij nu ook al maar dan nog iets meer. De schoft zal nog wat groeien bij mijn paard maar ook daar is voldoende ruimte.
Een WOW zadel lag boven mijn budget maar die zijn helemaal geweldig!
En anders idd voor een goed tweedehands zadel gaan! er kan altijd nog wat aan veranderd worden in de loop der tijd Ja
En inderdaad, niets zo belangrijk als een goed passend zadel! Zeker bij een jong paard.

jeweetzelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 11:10

een zadel wat goed past en geen druk plekken geeft..
als het zadel niet gioed ligt en er last van heeft zal hij geen goede geriinger aan over houden aan zadels op zijn rug

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 11:14

Ik denk dat je het beste even kunt kijken naar een tweedehandszadel op marktplaats, zoals anderen ook al zeiden... Clown
En je moet er ook even overna denken wat je wilt gaan doen. Wil je veel dressuur rijden? (dressuurzadel) Of wil je alleen springen? (springzadel) Of buitenrijden? (veelzijdigheidszadel/boomloos/western) Of alles een beetje?
Ik denk dat het het handigst is om bij een jong paard te beginnen met een vzh zadel, maar das mijn mening, natuurlijk.. Lachen

cassini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 14:36

Ik zou zeggen een tweedehandszadel op marktplaats.
En k zou zkr voor een leren gaan! Stel het zadel past niet meer en je hebt het gewoon netjes onderhouden kun je het zadel weer voor bijna dezelfde prijs verkopen. Met een kunststof zadel zie ik niet niet zo snel gebeuren.

Daarbij kan een zadel ook nog wat meegeven hé Knipoog

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 15:22

Ik zou gewoon iemand laten komen met kennis van zaken en een aantal tweedehandszadels. Ik heb ook een Wintec 2000 gehad en op zich ging dat goed, maar daar groeide mijn paard al snel uit. Ik heb toen een nieuwe Kieffer gekocht, tot nu toe nog geen problemen mee en daar rij ik nu ongeveer een half jaar mee. Als je dus een nieuw zadel wilt kopen, nu al, zou ik echt een goed ding kopen dat eventueel aan te passen is. Zo'n zadel kan je ook nog voor een fatsoenlijke prijs doorverkopen, moest dat nodig zijn.

Merken opnoemen heeft imo niet zoveel zin: het ding moet passen.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 19:05

bedankt voor alle reacties,
ik heb van de week een afspraak met de zadelmaker.