Welk bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

KimWelsh

Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 21:48

Hallo,

Ik ben wat bitten betreft behoorlijk onervaren. Voorheen ging ik er meer vanuit dat de enkelgebroken trens gewoon het simpelste en rustigste inwerkende bit is. Echter ben ik er nu wel achter dat dit niet perse zo is. Van een dubbelgebroken trens dacht ik altijd dat deze scherper zou inwerken omdat deze vooral bij sterke paarden wordt ingezet. Maar na wat gelezen te hebben schijnt dit bit juist vriendelijker te zijn. Waarom rijden er dan nog mensen op enkelgebroken bitten? Wat is hier dan het voordeel t.o.v bv een dubbelgebroken trens.

Ik rijd mijn verzorgje op een enkelgebroken bustrens, vrij dik bit, omdat ik er ook vanuit ging dat dit minder scherp zou inwerken, maar omdat ik dus ook weer las dat in een paardenmond relatief weinig ruimte over is, betwijfel ik nu ook of dat dit wel de beste keuze is.

Hieronder wat informatie;

Het betreft een vrij forse (ook vrij groot hoofd en mond, dus zeker niet fijn gebouwd) welsh cob van 1.47. Heeft nu dus een vrij dik enkelgebroken bustrens bit. Bij het rijden heeft ze haar mond niet open, schudt niet met het hoofd, en strekt altijd netjes haar hals, dus gooit bij minder contact niet direct haar hoofd de lucht in. Echter is ze altijd redelijk stug op de hand, nu moet ik eerlijk bekennen dat ik er sinds een tijdje zelf ook meer aan het werken ben te ontspannen, en dat dat dus ook steeds beter gaat, maar toch. Altijd ook vrij stug geweest. Echt hangen doet ze echter niet. Wel schuimt ze altijd behoorlijk snel en behoorlijk veel.

Wellicht is het lastig om zo over de computer iets te vertellen, maar wat zouden jullie doen ?
Weten jullie anders iemand in eindhoven e.o die hier verstand van heeft en eens zou kunnen kijken? Veel ruitersportzaken zeggen ook maar iets om te verdienen, en aangezien ik er niet veel verstand van heb zou ik alles nog geloven ook nog.

Groetjes Kim

Judje

Re: Welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:19

Zelf weet ik geen specifieke namen te noemen, maar je instructrice kan je misschien ook wel informatie geven.

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:21

ik denk wel dat het goed is hoor omdat hij niet aan geeft dan hij er erg last van heeft.. Ik heb een dubbelgebrokenbit

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:41

Ik rij mijn merrie op een dubbelgebroken watertrens. Heb wel eens wat 'uitstapjes' gemaakt naar een enkelgebroken, ongebroken en een anatomisch gevormd bit. Maar mijn paard geeft duidelijk aan 't fijnst te lopen op 't eerstgenoemde bit.

Als jouw pony fijn op 't bitje loopt, ga dan niet zomaar veranderen van bit. Wat je wel kunt proberen is bv. een dubbelgebroken bitje te lenen zodat je eens kunt voelen of je pony dit fijn(er) vind. Overleg eventueel met de eigenaar van je verzorgpony... wie weet houd die er een andere mening op na.

Succes. Lachen

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 23:32

Puera, uiteraard gebeurdt alles in overleg met de eigenaar.
Echter is het vertrouwen tussen ons gelukkig goed, en weet ze dat ik niet zomaar gekke dingen doe. Als ik iets wil proberen, wat altijd alleen in het belang vd pony is, dan gaat ze daar volledig in mee gelukkig. Natuurlijk kijkt ze zelf ook wel of dat het echt het beste is, maar ons doel is hetzelfde... het beste voor de pony.