[WN] welk bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Vetboltsje

welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 18:16

Hee hee,

ik weet niet of hier al een topic over is anders mijn excuses.
Ik rij nog maar net western met mijn fries cindy. we krijgen ook les wat erg goed gaat, we hebben zelfs door dat cindy met 1 hand beter is te rijden en we gaan met sprongen vooruit!
nu zei mijn trainster al dat ik wel een scharenbit in kon doen omdat cindy zo netjes loopt (meer als grapje)
maar als ik later wel over wil stappen op een scharenbit (is een shank hetzelfde?)
welk bit is dan het beste? ik zou graag plaatjes en namen willen zien en wat het verschil in werkingen is enzo. en wat is het nut van koperinlagen? dat vinden paarden lekker ofzo? (heb ik ergens anders gelezen?)
ik hoor het graag!

Groetjess

Vetboltsje

Re: welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 13:32

weet echt niemand wat voor bit ik dan moet nemen?

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 13:58

Ik zou dat gewoon even met je lesgever overleggen. Hij/zij kent jullie het beste en kan je daarin het beste advies geven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 13:59

Als je later gaat overstappen op shanks dan kun je het beste gewoon een paar verschillende bitten lenen en proberen welke je paard het fijnst vind Lachen
Ik had die luxe niet om te lenen, dus ik heb zelf een aantal bitten gekocht en geprobeerd. Eerst een enkelgebroken shanksnaffle. Maar daar reageerde hij niet zo goed op. Het schijnt dat het bit de mondhoeken naar elkaar toe drukt als je de teugels aanneemt, dat wordt ook wel het 'notenkrakereffect' genoemd. Niet zo fijn dus. Toen heb ik een vrij dun ongebroken bit met beweegbare shanks geprobeerd. Dat was een stuk fijner. En daarna heb ik nog een billy allen shankbit erbij gekocht. Zo'n bit heeft een soort rolletje in het mondstuk waardoor de shanks afzonderlijk van elkaar kunnen bewegen, en daardoor de hulpen beter doorkomen, en door het rolletje wordt het bit 'geblokkeerd' als je de teugels allebei aanneemt, en dan wordt het eigenlijk gewoon een ongebroken bit. Het kan dus niet dubbelklappen en daardoor niet de mondhoeken bij elkaar drukken. Ik gebruik zelf het ongebroken bit het meest, dat is wat dunner dat de billy allen, en daarom vind hij dat wat fijner merk ik.

Vetboltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 14:19

oke, het gaat er dus ook wel om wat je paard het 'lekkerst' vind, maar er zijn niet bijv shanks die wat voor de beginnende paarden/ruiters zijn en shanmks voor professionals?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:33

Ik denk dat je dan vooral uitkomt bij de lengte van de scharen. Een bit met korte scharen werken niet zo scherp in als een bit met lange scharen. Korte scharen zijn dus vaak het fijnst voor beginnende shank-gebruikers, dan moet je alle hulpen nog wat duidelijker geven en maak je minder snel foutjes.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:31

Is niet waar.
Een bit met korte scharen komt veel sneller sterker in als een bit met langere scharen.
Alleen met lange scharen kun je bij echt hard ingrijpen door de grotere slag die je kunt maken wel veel meer schade aanrichten.
Daarom is een juist afgestelde kinriem erg belangrijk.

Vetboltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 12:08

hebben jullie misschien voorbeelden van hele lange scharen en korte?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 12:14

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 07:59

Ik heb zelf ondervonden dat niet alleen de schaar de scherpte bepaald, maar ook het mondstuk. Die van mij is heel gevoelig op enkel gebroken bitten, maar met een billy allen of myler independentsidemovement recht mondstuk ( ziet er hetzelfde uit) is hij rustiger. Dus ik heb al mijn enkelgebroken bitjes in de wilgen gehangen.
Ik heb een tweedehand myler met S shank kunnen scoren. ( een shank is idd hetzelfde als een schaar) Die S vorm heeft niets te maken met de inwerking maar is om tegen te gaan dat het paard de schaar vast kan pakken. Gelukkig deed hij dat niet.

De techniek van rijden met schaar is best anders dan op snaffle, het komt meer op neckreining en zit aan. Bij een training kun je ook best met twee handen de schaar pakken, als je maar de inwerking daarvan goed in je hoofd hebt.

Vraag dus advies aan je trainer en blijf voelen wat je paard doet.