Welk level mylerbit andere bitsuggesties kan ook

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Welk level mylerbit andere bitsuggesties kan ook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 15:54

Graag wil ik voor mijn merrie een mylerbit of een ander zacht inwerkend bit aanschaffen. Alleen weet ik niet welk level van het mylerbit ik moet hebben.
De merrie staat al goed aan de hulpen en is nu een jaar onder het zadel ze loopt al redelijk goed nageeflijk. Qua dresuurniveau zouden we nou in de B kunnen starten.
De reden dat ik een mylerbit wil aanschaffen is omdat ik met een zo zacht mogelijk bit wil rijden. Ik hou er niet van om te veel te klieren in de mond. Op het moment rijd ik met een dubbelgebroken D trens van koper. Ze loopt hier goed op maar ik wil met zo min mogelijk druk etc. kunnen werken met haar.

smurf1988

Re: Welk level mylerbit andere bitsuggesties kan ook

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:57

een myler bit is niet heel erg vriendelijk hoor, ze zijn vrij dun waardoor ze mooi in de mond liggen maar daardoor werken ze ook wat scherper in. Voor mijn paard was een myler net iets te scherp, hij loopt beter op een dubbelgebroken (argentaan) watertrens.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:05

Dun betekend niet meteen 'niet vriendelijk'.....
Veel paarden vinden een dun en anatomisch bit veel prettiger dan een dik bit die hun hele mond opvuld.

Een myler bit (doelend op de comfort snaffles) werden absoluut niet scherp in, ze hebben géén notenkraak effect zoals enkel-en dubbelgebroken bitten dat wel hebben.
Ook hebben ze geen scharnierpunt die in het gehemelte kan prikken wanneer er aan het bit 'getrokken' wordt.

Ik heb zelf 2 mylers omdat mijn merrie tegen beide effecten (notenkraak en scharnierpunt) niet kon.
Ze is nu veel rustiger in het hoofd en makkelijker te rijden dan ooit tevoren.

Ook is het voordeel van een myler dat het paard zichzelf ermee kan belonen.
Wanneer het paard tegen het bit loopt drukt de rol in het midden van het bit op te tong, wanneer het paard nageeft creeerd hij zelf tongvrijheid en zal dat dus als prettig ervaren.

@Visconti: Ik vind het jammer dat er nog steeds veel mensen zijn die een dunner bit meteen als onvriendelijk zien...
Je kan het ook andersom bekijken, een dik bit lijkt me nou niet bepaald prettig om in je mond te hebben..

@TS: kijk anders eens op de site van Myler

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:11

Een dikker bit is absoluut niet vriendelijker, ik probeer alleen maar te zeggen dat een myler niet voor elk paard persé beter is. Er zijn zat paarden waarvoor het echt een uitkomst is maar ik ken ook paarden die er minder op reageerden. Lachen

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:45

Dit is ook absoluut waar, maar ze zijn zeker niet onvriendelijk (dan doel ik weer op de comfort snaffles) maar het is inderdaad wel zo dat niet ieder paard er zo goed op reageerd.

Bij de oregon trail tack store in westerbork geven ze heel erg goed advies en kan je ze ook 2 weken proberen.

Ik denk dank de MB04 heel een heel goed bit is voor je...dat is een level 1 (meest verkocht ook)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 17:47

@paintlinger ik dacht dat dubbelgebroken bitten juist geen notenkrakerwerking hadden?

Ik had geschreven dat ik met een dtrens rij maar het is een bustrens.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 17:56

dubbelgebroken bitten hebben een stuk minder een notenkraker effect dan een enkel gebroken bit, maar het is er nog wel.
Laatst bijgewerkt door smurf1988 op 06-05-08 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 18:09

Ok dat wist ik dus echt nog niet.