Singel vraagje (drukplekken)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Andrea_
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Singel vraagje (drukplekken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 17:44

Om een lang verhaal kort te maken, Balou heeft aan de aansingelkant drukplekken van de singel.
Ik heb eerst een neoprene singel zonder elastiek gehad, toen een neoprene met elastiek en ik heb nu een Thorowgood singel met aan 2 kanten elastiek, alleen gaat de drukplek niet weg!!!
Ik heb ondertussen een Mattes singelbontje gekocht, dat helpt wel wat!
Maar aangezien dat bontje ná het rijden vies is (zand,modder, water) en ik het iedere keer mee na huis neem om te drogen/wassen, kan ik het niet altijd gebruiken.
Kan het miss ook liggen aan het zadel?
Ik had dit zadel (JC Graphit DR) al toen ik Balou kocht, omdat het er nog goed uitziet wilde ik dit eerst gebruiken en dan sparen voor een nieuw zadel, ik heb wel het zadel laten passen op Balou zijn rug, en ze hebben er wat vulling uitgehaald.

Ik vindt het super vervelend voor Balou, ik merk als ik aan die drukplek met mijn vinger kom dat hij er pijn aan heeft.
Met aansingelen doet hij niets, niet bijten, weg lopen enz, helemaal niets!
Ik wil dit zo snel mogelijk verholpen hebben, wie kan mij hierin advies geven?

Kylan

Re: Singel vraagje (drukplekken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:55

Eerst een poosje geen zadel op doen, zodat de plek echt kan genezen.
Waar zit de plek precies? Bij een dressuurzadel met lange stoten moet je altijd goed opletten dat de huid tussen de stoten goed glad ligt en dat de gespen van je singel goed onderlegd zijn.

Blue_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 21:16

wat als je nou een extra groot bontje om de singel doet? die dus ook zo lang is dat die om de singelstoten heen gaat? (nadat het wondje dicht is natuurlijk)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 21:22

Een singelbontje van echt schapenvacht helpt meestal nog het beste bij paarden die zich snel stuk lopen bij de singel.
Ik knip er meestal een stukje uit zodat ik bij de gespen kan en het bontje toch mooi over de gespen valt, zodat ze daar geen last van kunnen krijgen.

Mijn merrie liep zich altijd open op de singel van het tuig, en sinds ik er op deze manier een bontje omheen heb heeft ze nergens meer last van.

Het is wel verstandig om het eerst zoveel mogelijk te laten genezen.

Verder is het ook goed om de singelplek na het rijden goed af te spoelen met koud water, zodat zweet en zand daar allemaal goed weg is...