Verschillen tussen de bitten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Verschillen tussen de bitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 15:42

Ik wil over gaan stappen op een ander bit bij mijn haf.
Ik rijd hem nu met een gebroken trensje (watertrens)
Maar ik wil over op een dubbelgebroken bitje.
Nu was ik vandaag in ruiterspeciaalzaak en zag ik er dus een liggen. Dit was echter een bustrens.
Wat is nou het verschil qua rijden met deze bitten? Ik weer dat bij watertrens de ringen los zijn. Maar is dat voor een extra inwerking of iets?
En de dikte van een bit. Hoe kan je de goede dikte in schatten?
Gr.Ashley

Mizora

Re: Verschillen tussen de bitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 15:45

Tip voor het eerste, gebruik de wiki.

Voor het tweede, kijk hoe het bit nu in de mond ligt door de lippen wat weg te duwen (omhoog/omlaag). Is dit goed, of is het wat krapjes. Liever een wat dun bit dan een wat dik bit.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 15:47

De vraag is natuurlijk waarom wil je over op een ander bitje? Loopt het paard niet lekker en wat doet ie dan?
Een bustrens zou stiller in de mond moeten liggen dan een watertrens en van een watertrens kan je paard wondjes krijgen omdat de ringen los zijn.
Persoonlijk heb ik een voorkeur voor dubbelgebroken of ongebroken omdat deze 2 geen notenkrakereffect hebben.
Dikte inschatten vind ik erg lastig. Nu is het niet zo dat hoe dikker het bit hoe zachter het werkt, ik zou sowieso niet dikker dan 18 mm nemen omdat veel paarden minder ruimte in de mond hebben dan je zou verwachten. Mijn mini heeft zelfs een bitje van 8 mm en dikker had het niet mogen zijn.
Laatst bijgewerkt door Sappos op 05-05-08 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 15:48

Mizora schreef:

Voor het tweede, kijk hoe het bit nu in de mond ligt door de lippen wat weg te duwen (omhoog/omlaag). Is dit goed, of is het wat krapjes. Liever een wat dun bit dan een wat dik bit.

ik kan niks vinden over het verschil van de werking van het bit, alleen dat de ene losse ringen heeft en de ander vaste, en dat wist ts ook al

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 15:49

Lynn_Nikita schreef:
Mizora schreef:

ik kan niks vinden over het verschil van de werking van het bit, alleen dat de ene losse ringen heeft en de ander vaste, en dat wist ts ook al

Indd, Zoek het altijd als eerst daar maar was niks te vinden. Zo wel graag de link. (als ik er over heen heb gekeken)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 15:51

http://www.bokt.nl/wiki/Trens

Hier staan echt alle verschillen. Het is per paard afhankelijk of hij houdt van de drukte in de mond, maar bij een dubbelgebroken trens raad ik altijd bus aan omdat het mondstuk al zoveel beweegt.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 15:56

IK wil over op een dubbel gebroken omdat hij er lekkeder op loopt. Heb hem ooit eens uitgeprobeerd en vond het erg prettig ook in zijn mond liggen

diditheadoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 18:28

Volgensmij is hoe dunner de trens, hoe scherper. Maar dat weet ik niet zeker.