Wat is het voordeel van een boomloos zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Wat is het voordeel van een boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 13:14

Er is vast al eerder iets over gestart, maar ik kan het zo snel niet vinden.

Als aanstormend zadelmaker wil ik zoveel mogelijk weten, of in elk geval proberen te weten. Kan iemand mij helpen bij het vinden van de voor- en nadelen van een boomloos zadel?

Alvast bedankt voor het meedenken,
Nicole

Knipoog

Succubi

Re: Wat is het voordeel van een boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 13:25

Er lopen hier al heel veel topics over.
Dit is een site waar veel info in staat:
http://boomloosrijden.nl/
En van Wiki: http://www.bokt.nl/wiki/Boomloos
Bij harnachement: [HAR] Informatie over boomloze zadels

En over de boomloos pads:
[HAR] Overzicht pads voor boomlooszadel

Kan nog wel even doorgaan Knipoog
Ik rijd zelf ook boomloos... En ik weet geen nadelen, alleen voordelen.
Hij past, zit super lekker, doordat je niet in een houding word gezet leer je goed op je houding letten.

Wat nadelig kán zijn is dat het soms niet past, kan schuiven bij het opstappen (heb ik bij elk zadel op mijn haf), doordat je los zit en als je niet oplet kan je houding slecht worden en je moet leren lichtrijden op je bovenbenen want sommige boomloos zadels krijg je druk plekken bij de beugel ophanging.
En het is af te raden voor een zwaardere ruiter

Eigenlijk moet je in het begin wat bewuster rijden maar verder vind ik het een super zadel.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 17:26

Er zijn zeker een paar nadelen, de mindere drukverdeling wordt meestal als het grootste nadeel gezien. Daarom is het vaak niet geschikt voor zware beginners, maar als je goed kan rijden, en de druk goed verdeelt over je kont en bovenbenen, en de schokken goed opvangt dan hoef dat geen probleem te zijn.
Verder ken ik vooral veel voordelen. De meeste zul je inderdaad wel tegenkomen in de andere topics. Wat ik persoonlijk zo fijn vind is dat het zadel veel sneller op verschillende paarden past, en meegroeit met jonge paardenruggen. Verder vind ik het fijn dat de zit niet zo gedwongen is en dat je veel meer contact met je paard hebt en alle bewegingen kan voelen (al is dat per boomloos zadel ook verschillend). Je krijgt er een onafhankelijke zit door, en dat is weer gunstig voor de balans van het paard.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 23:20

Helemaal met MysticTinker eens!
Vooral idd dat het met het paard meegroeit.
Als je bijv veel traint en je paard word breder dan heb je geen nieuw zadel nodig.
Ik kon een lange tijd mijn paard niet trainen wegens medische problemen (van het paard) en is ze hel erg afgevallen.
Normaal had ik een nieuw zadel nodig maar de DA en fysio vonden hem met haar nieuwe bouw prima zitten en ze kan nu weer lekker aankomen.
Wel vind ik dat je er een onafhankelijke zit voor moet hebben en idd niet te zwaar.
Maar voor mijn knieën is het perfect! Door dressuur zadels krijg ik heel erg last van mijn knieën omdat ze in een houding worden geduwt en met mijn boomloze nog helemaal geen last van gehad!