Dat zadel blijft maar schuiven!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bambolina

Dat zadel blijft maar schuiven!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 23:32

Hallo iedereen,
ik had een vraagje Clown
Mijn haflingers' zadel blijft maar schuiven. we hebben van alles geprobeert; borsttuig, anti-slip sjabrak, enz enz.
Het is behoorlijk irritant met rijden, je zit totaal niet stabiel en heb ook niet echt het idee dat mijn paard er vrolijk van wordt.
heb wel is gehoord dat zo'n singel die voor het springen wordt gebruikt (met zo'n flap, weet niet hoe ik het anders uit moet leggen Clown ) ook wel is wil helpen.
maar voordat ik een fortuin uit ga geven aan zo'n ding om er vervolgens achter te komen dat het niet werkt, zou ik graag willen weten of iemand nog een idee heeft?

alvast bedankt Bloos

Mijn haf is trouwens ook een beetje te dik en ik denk dat dat ook wel iets uitmaakt.. Bloos maar daar wordt aan gewerkt!

pasdedeux

Re: Dat zadel blijft maar schuiven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 23:36

Zadelmaker erbij halen.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 23:37

pasdedeux schreef:
Zadelmaker erbij halen.

Hebben we al eens gedaan, het zadel is precies voor mijn paard op maat gemaakt.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 23:40

Als het zadel op maat is gemaakt, in een tijd dat je pony in normale conditie was, kan het gaan schuiven als je pony te dik is, want dan is hij toch iets anders van bouw. Of is de bespiering misschien veranderd, dan zou je even opnieuw een zadelmaker er naar moeten laten kijken.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 23:46

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 23:47

truselientje schreef:
Als het zadel op maat is gemaakt, in een tijd dat je pony in normale conditie was, kan het gaan schuiven als je pony te dik is, want dan is hij toch iets anders van bouw. Of is de bespiering misschien veranderd, dan zou je even opnieuw een zadelmaker er naar moeten laten kijken.

Hij heeft wel een tijdje (4 maanden ong) stilgestaan.. we zijn nu sinds een maand weer aan het oppakken.
hmm, misschien dan toch maar de zadelmaker weer laten komen
bedankt Lachen

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 23:58

ik zou ook even een zadelmaker laten komen!

_Elisha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 08:38

misscien een staartriem of heb je dat al geprobeert? Maar het kan ook zijn dat je haflinger van bouw is veranderd. Als hij te dik is schuift het zadel ook snel naar voren;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 12:02

ik zou idd zoals al gezegd word een zadelmaker laten komen,want hoe je het ook wend of keert,een schuivend zadel past gewoon niet.

succes

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 12:05

Een ander zadel kopen !!
Heb vroeger ook een zadel gehad dat niet goed lag, en maar laten aanpassen enz...pfft !
Kost je meer geld dan wat anders.
Doe dat zadel weg en koop een ander dat goed ligt, heb je er geen probleem meer mee Knipoog

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 13:27

bedankt iedereen Lachen
nou, dat wordt sparen dan maar Tong uitsteken

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 13:35

boomloos zadel..
Ik weet niet of je er van houdt, maar op veel paarden ligt het heel erg goed en maakt het niet uit als ze wat veranderen van bouw.

Zelf heb ik er geen, nooit gehad ook. maar het trekt me wel heel erg.

http://www.boomloosrijden.nl

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 13:55

dark_nijnte schreef:
pasdedeux schreef:
Zadelmaker erbij halen.

Hebben we al eens gedaan, het zadel is precies voor mijn paard op maat gemaakt.

Je zou inderdaad zeggen dat het zadel niet past, weet je zeker dat je een goede zadelmaker hebt?
Ik had er namelijk 1 met giga drukplekken tot het gevolg. Kzat i.p.v. springsingel eerder te denken aan een staartriem.. Tja.. ik lees net dat je paard ook wat te dik is.. daar wordt het natuurlijk ook niet beter van, maar een goed passend zadel schuift niet.

Wat je zou kunnen doen is het zadel zonder sjabrak op de rug van de paard leggen. Dan hem/haar gaan longeren. Als het zadel aan de achterkant gaat wippen.. (omhoog komt zeg maar) dan past het zadel toch niet goed. Dat was waar ik naar moest kijken van mijn zadelmaker.

Ik ben best benieuwd. Ik heb zelf nu trouwens een boomloos zadel, dit schuift absoluut niet en heeft een super pasvorm.. Is absoluut aan te raden en zit erg lekker.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 13:58

Voorsingel zou ik je absoluut niet aanraden, want die belemmert de schoudervrijheid naar achteren, waardoor ook de beweging naar voren korter wordt.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 21:45

Ik zou geen staartriem gebruiken, je zadel ligt dan netzo als voorheen en schuift misschien niet meer, maar het zadel past dan nog steeds niet, is dus gewoon symptoombestrijding.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 00:35

Mindfields schreef:
Voorsingel zou ik je absoluut niet aanraden, want die belemmert de schoudervrijheid naar achteren, waardoor ook de beweging naar voren korter wordt.

Dat is in mijn beleving afhankelijk van de plek waar het zadel ligt.

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 00:45

Ik zou ook meteen de zadelmaker erbij halen en al helemaal als het zadel op maat gemaakt is. En ja ik zou er niet mee blijven aanmodderen, ik ken gevallen waarbij een verkeerd passend zadel flinke rugklachten bij paarden hebben veroorzaakt.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 00:54

Ik zeg niet dat een zadelmaker overbodige luxe is. Maar ik heb het idee dat er hier mensen reageren die een paard hebben met een schoft van enige hoogte. Dan zul je niet snel tegen dit probleem aanlopen. Rassen als haflinger, fjord, ijslander hebben vaak weinig schoft, waardoor, hoe vaak je ook een zadelmaker laat komen, of hoe hard je je paard ook op dieet zet, het zadel naar voren zal blijven schuiven.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 08:21

Sientje schreef:
Ik zeg niet dat een zadelmaker overbodige luxe is. Maar ik heb het idee dat er hier mensen reageren die een paard hebben met een schoft van enige hoogte. Dan zul je niet snel tegen dit probleem aanlopen. Rassen als haflinger, fjord, ijslander hebben vaak weinig schoft, waardoor, hoe vaak je ook een zadelmaker laat komen, of hoe hard je je paard ook op dieet zet, het zadel naar voren zal blijven schuiven.

Wat een onzin. Toen mijn pony nog geen "model" had, heb ik een Thorowgood zadel speciaal voor paarden zoals Haflingers gekocht en die schoof echt niet. Hij ging pas naar voren schuiven toen ze meer model kreeg en het zadel dus niet meer pastte.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 11:21

Bedankt iedereen voor de reacties en tips. ik ga een afspraak met de zadelmaker maken, en ook maar eens zo'n boomloos zadel uitproberen Lachen

FjordFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 11:53

Ik heb op mijn fjord met een boomloos zadel gereden en zelfs dat schoof. Ik raad je een thorowgood haflinger zadel aan. Dit is het enige zadel dat niet op mijn brede fjord schuift.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 12:11

4ratten schreef:
Ik heb op mijn fjord met een boomloos zadel gereden en zelfs dat schoof. Ik raad je een thorowgood haflinger zadel aan. Dit is het enige zadel dat niet op mijn brede fjord schuift.

Ik heb er nog een te koop (zie onderschrift)! Haha!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 13:01

Vreemd verhaal... in deze tijd is er voor ieder paard een passend zadel te krijgen, te kopen of eventueel aan te passen.

Ook voor de schoftlozen, dikkerds, dunnerds, hoge paarden'`en de paarden met enorme schoften.
Als advies zou k je zeggen: vraag het eens aan twee zadel 'makers', maar niet aan zadel verkopers.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 09:55

Tessebes schreef:
4ratten schreef:

Ik heb er nog een te koop (zie onderschrift)! Haha!

He ja, zo eentje heb ik ook voor mijn andere haf, die zijn ook zo lekker licht Lachen