Waarom sperriem ipv lage (africhtings)neusriem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Martie

Waarom sperriem ipv lage (africhtings)neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 18:48

Het valt me op dat je tegenwoordig bijna altijd een dubbele neusriem ziet (dus hoge neusriem en sperriem). Vroeger zag je gewoonlijk vooral de lage neusriem (ook wel africhtingsneusriem genoemd), zeker in de lagere klassen.
Weet iemand waarom dit zo veranderd is? Werkt het beter of zit het prettiger voor het paard? Ik vond mijn oude lage neusriem altijd prima.

Apple

Re: Waarom sperreim ipv africhtingsneusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 18:50

Blijkbaar mode.

Als je nu een standaard hoofdstel wil kopen dan zit daar 9 van de 10 keer zo'n neusriem op (en dan ook nog met aansnoerneusriem). Zonder aansnoerneusriem is al helemaal moeilijk te vinden en een gewone africhtingsneusriem met je met een lampje zoeken.

nickyu

Re: Waarom sperriem ipv lage (africhtings)neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 18:51

heb hier nog lage neusriem hoofdstellen liggen
maar ze verkopen voor geen meter
staat niet mooi .. de combinatie ..liefst nog met aansnoer
welke dan ook idd vaak nog word aangesnoerd ook
is erg in momenteel ..

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 19:03

Ja, het is juist dat aansnoeren dat me tegenstaat. Ik wil een neusriem die prettig zit en aansluit.
Als het goed is, moet hij geen reden hebben om zijn mond zo ver open te doen dat je een aansnoerriem nodig hebt...toch? Tong uitsteken

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 19:07

Als het goed is wel ja.

Voor mij ook geen aansnoerneusriem trouwens.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 19:10

aansnoer gaat over het systeem van dicht doen
niks meer of minder
een aansnoer moet net zo vast als een normale hoge neusriem ..
niet "aangesnoerd"dus Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 19:12

Alleen is aansnoeren wel een stuk makkelijker met een aansnoer neusriem.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 19:20

We hebben net een E-pony voor mijn dochter gekocht (en ook een beetje voor mij...als ik de kans krijg Knipoog ) en daar zat een nieuw hoofdstel bij met dubbele neusriem. Je koopt dan ook niet zo snel en ander maar ik zit er soms toch over te denken. Eentje die zo lekker zacht van binnen voelt en een lage neusriem heeft.
Zijn ze er nog en wat kosten ze, iemand een idee? Is het overdreven gedacht? Natuurlijk zit deze niet te strak...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 19:22

kosten varieeren.. enorm..
van paar tientjes tot .. paar honderd euro...
Is maar wat je wilt hebben....

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 19:25

Ik denk dat er nu veel gecombineerde hoofdstellen zijn omdat er kennelijk behoefte is aan 2 drukpunten oid? Ik heb geen idee hoe het werkt maar heel het idee van mond dichtbinden spreekt me totaal niet aan. Ik heb trouwens zelf wel hoofdstellen die gecombineerd zijn maar rij vooral met mijn hoofdstel met hoge neusriem Lachen

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 19:26

Mode ja... Ik vind een lage neusriem niet mooi, hoge vind ik chiquer. Maar dat is gewoon mening.

LynnLinkan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 19:28

Ik vind een dubbele neusriem gewoon mooier.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 19:29

Ik vind de lage neusriem lastig vast te maken. Clown
Schuift snel over het bit, of zit te laag.

Ik heb gewoon een gecombineerde neusriem, met brede neusriem, vind ik mooi. Tong uitsteken
Zowel neusriem als sperriem zitten absoluut niet 'aangesnoerd'.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 19:34

Martie schreef:
We hebben net een E-pony voor mijn dochter gekocht (en ook een beetje voor mij...als ik de kans krijg Knipoog ) en daar zat een nieuw hoofdstel bij met dubbele neusriem. Je koopt dan ook niet zo snel en ander maar ik zit er soms toch over te denken. Eentje die zo lekker zacht van binnen voelt en een lage neusriem heeft.
Zijn ze er nog en wat kosten ze, iemand een idee? Is het overdreven gedacht? Natuurlijk zit deze niet te strak...

een lage neusriem is niet persee zacht hoor...ik heb er ook nog 1 van m'n shetlander. Maar m'n haflinger heeft ook zo'n dubbele, maar die aansnoerneusriem zit heus niet strak aangensnoerd, het is maar net zo strak als je 'm vastmaakt! en dat heb je met íedere neusriem! Die van m'n haflinger is trouwens zwart onderlegt (zacht dus! Pling )

Maar het is denk ik met name omdat ze niet meer te koop zijn (bijna niet meer) ik zie ze in ieder geval niet meer. Ik vind zo'n dubbele eigenlijk ook mooier. En volgens mij blijft het bit beter stilliggen ofzo (is me verteld)

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 19:42

Kijk Maartje, dat vroeg ik me nou af: is de bitligging inderdaad beter? En met alleen zo'n hoge Engelse neusriem, heeft die dan nog veel functie of is het meer dan mooier dan een 'kale' neus? Op de mond heeft het geen invloed, lijkt me.

Wat dat zacht betreft, dat bedoelde ik ook letterlijk: zo'n hoofdstel dat zacht aanvoelt aan de binnenkant en bv. zo'n dikke gevoerde kinriem. Hoe strak welk model dan ook zit, heb je gelukkig zelf in de hand.
Ik wil alleen voorkomen dat ik op basis van wat momenteel 'mode' is zonder verdere inhoudelijke reden misschien niet het meest geschikte hoofdstel zou hebben. Better safe than sorry... Ik hou wel van wat theoretisch onderzoek Haha!

Daarom iedereen ook bedankt voor alle reacties tot dusver! Leuk dat jullie zo serieus met me meedenken.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 19:54

Ik vind een hoge neusriem met sperriempje mooier dan een lage neusriem. Daarbij komt ook wat Apple al zei, een 'standaard' hoofdstel heeft vaak al een gecombineerde neusriem.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 19:58

Zoals mij uitgelegd is: zowel een hoge (Engelse) als een lage (africhtings-) neusriem dienen om de mond van het paard dicht te houden. De hoge bindt de kaken op elkaar, een lage neusriem de mond/lippen. Zo kun je beter inwerken met het bit. Omdat een hoge neusriem de kaken op elkaar bindt (vaak zitten ze veel te los, er moeten 2 vingers tussen kunnen) worden paarden die daar lang mee gereden worden nogal hangerig op de hand. Aldus mijn instructrice.

Ik rijd met een lage neusriem of helemaal zonder, dat laatste vind ik persoonlijk het mooist Lachen

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:02

"de meest zachte neusriem", de aansnoerneusriem heeft ook een kinkussentje, mischien dat mensen dat ook een prettig idee vinden, een normale neusriem heeft dat niet want daar zit de gesp

ik rij zelf ook liever met een normale neusriem
(of zonder maar dat gaat bitloos niet)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:04

hestejente schreef:
Zoals mij uitgelegd is: zowel een hoge (Engelse) als een lage (africhtings-) neusriem dienen om de mond van het paard dicht te houden. De hoge bindt de kaken op elkaar, een lage neusriem de mond/lippen. Zo kun je beter inwerken met het bit. Omdat een hoge neusriem de kaken op elkaar bindt (vaak zitten ze veel te los, er moeten 2 vingers tussen kunnen) worden paarden die daar lang mee gereden worden nogal hangerig op de hand. Aldus mijn instructrice.

Ik rijd met een lage neusriem of helemaal zonder, dat laatste vind ik persoonlijk het mooist Lachen

ja, inderdaad 2 vingers, dat is bij iedere neusriem ook (is me verteld) zo heb ik het ook altijd Knipoog

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:09

Ik vind een lage neusriem heel lelijk staan Bloos

Ik heb alleen maar gecombineerde neusriemen. Maar ik heb ze wel los zitten en meestal zit de sperriem er niet aan als ik geen wedstrijd heb. Ik heb 2 x aansnoer, maar vind de gewone fijner in gebruik.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:15

Een lage neusriem is degene die het beste de bitligging verbeterd als het bit iets te laag hangt. Geen enkele neusriem zou bedoeld moeten zijn om de mond dicht te snoeren. Maar heel veel mensen vinden een gecombineerde neusriem mooier dus kopen ze die en daar is de markt dan ook op afgesteld.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:31

Mizora schreef:
Een lage neusriem is degene die het beste de bitligging verbeterd als het bit iets te laag hangt. Geen enkele neusriem zou bedoeld moeten zijn om de mond dicht te snoeren. Maar heel veel mensen vinden een gecombineerde neusriem mooier dus kopen ze die en daar is de markt dan ook op afgesteld.

Natuurlijk wel, het paard heeft er geen last van als hij zijn mond niet open doet. Doet hij dat wel dan grijpt de neusriem in zodat het paard zich niet onttrekt aan het bit of er bijvoorbeeld zijn tong overheen gooit.
Edit: waarom denk je dat een sperriem sperriem heet. Omdat hij ervoor zorgt dat het paard zijn mond niet openspert Pling
Dat een lage neusriem de ligging van het bit verbetert als dat te laag hangt is echt totale onzin, daar heb je bakstukken voor. Bekijk ze eens goed, er zitten gaatjes in waarmee je ze korter kunt maken Pling

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:54

De lage neusriem drukt op een ander punt van het neusbeen, het flexibele deel.
Mijn ervaring is dat er ook een hoop paarden zijn (waar ik mee heb gewerkt vooral jonge paarden) die dit niet prettig vinden, het is dan wel een modebeeld die gecombineerde neusriem maar ik denk dat een hoop paarden het niet erg vinden dat deze is uit gevonden. Knipoog

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:01

WilmaW schreef:
De lage neusriem drukt op een ander punt van het neusbeen, het flexibele deel.
Mijn ervaring is dat er ook een hoop paarden zijn (waar ik mee heb gewerkt vooral jonge paarden) die dit niet prettig vinden, het is dan wel een modebeeld die gecombineerde neusriem maar ik denk dat een hoop paarden het niet erg vinden dat deze is uit gevonden. Knipoog

Niet waar, ook een lage neusriem zit op het neusbeen, dat is het stuk bot dat je door de huid op de neus heen kunt voelen. Als de neusriem te laag zit kan het paard wel moeilijker ademen, dat is simpel op te lossen door de neusriem op de goede plek (dus op het neusbeen ipv op de neusvleugel) te bevestigen.