Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
) en daar zat een nieuw hoofdstel bij met dubbele neusriem. Je koopt dan ook niet zo snel en ander maar ik zit er soms toch over te denken. Eentje die zo lekker zacht van binnen voelt en een lage neusriem heeft.

Martie schreef:We hebben net een E-pony voor mijn dochter gekocht (en ook een beetje voor mij...als ik de kans krijg) en daar zat een nieuw hoofdstel bij met dubbele neusriem. Je koopt dan ook niet zo snel en ander maar ik zit er soms toch over te denken. Eentje die zo lekker zacht van binnen voelt en een lage neusriem heeft.
Zijn ze er nog en wat kosten ze, iemand een idee? Is het overdreven gedacht? Natuurlijk zit deze niet te strak...
)
hestejente schreef:Zoals mij uitgelegd is: zowel een hoge (Engelse) als een lage (africhtings-) neusriem dienen om de mond van het paard dicht te houden. De hoge bindt de kaken op elkaar, een lage neusriem de mond/lippen. Zo kun je beter inwerken met het bit. Omdat een hoge neusriem de kaken op elkaar bindt (vaak zitten ze veel te los, er moeten 2 vingers tussen kunnen) worden paarden die daar lang mee gereden worden nogal hangerig op de hand. Aldus mijn instructrice.
Ik rijd met een lage neusriem of helemaal zonder, dat laatste vind ik persoonlijk het mooist
Mizora schreef:Een lage neusriem is degene die het beste de bitligging verbeterd als het bit iets te laag hangt. Geen enkele neusriem zou bedoeld moeten zijn om de mond dicht te snoeren. Maar heel veel mensen vinden een gecombineerde neusriem mooier dus kopen ze die en daar is de markt dan ook op afgesteld.
WilmaW schreef:De lage neusriem drukt op een ander punt van het neusbeen, het flexibele deel.
Mijn ervaring is dat er ook een hoop paarden zijn (waar ik mee heb gewerkt vooral jonge paarden) die dit niet prettig vinden, het is dan wel een modebeeld die gecombineerde neusriem maar ik denk dat een hoop paarden het niet erg vinden dat deze is uit gevonden.