nieuw zadel eerst inrijden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

poiuytreem

nieuw zadel eerst inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 08:08

iets langer dan drie maanden geleden heb ik een nieuw zadel besteld. Aangezien mijn paard een moeilijke rug heeft (super hoge schoft) moest er een speciaal zadel gemaakt worden. dit werd besteld bij stubben en zou daar speciaal gemaakt worden.
1,5 maand later kwamen ze met een verkeerd zadel.. foutje van de fabriek. Weer anderhalve maand later kwamen ze met het goede zadel.. Ik vond het niet zo mooi lijken te zitten maar als de schoft iets werd aangepast zou het prima zitten. En tsja, ik heb er eigenlijk geen verstand van.
De volgende dag kon ik het zadel ophalen. Mijn instructrice vond het zadel aan de voorkant goed zitten maar aan de achterkant totaal niet. Zij vond dat de drukverdeling ontzettend slecht was en dat het zadel veelste veel omhoog stak aan de achterkant. bovendien schuift het zadel naar achteren tijdens het rijden. (na de eerste twee min. in stap al.) het lijkt mij dat dit niet hoort te gebeuren bij een passend zadel.

Nu heb ik de zadelmaker weer gebelt en ze zijn geweest. zij zeggen dat ik het zadel nog moet 'inrijden' en dat het dan wel goed komt. Ook vonden zij dat het zadel wel goed lag. Ze zouden het nog iets aanpassen (al was dat eigenlijk niet nodig volgens hun). nu ga ik zo het zadel ophalen maar ik ben bang dat het nog steeds niet zit zoals ik denk dat het goed ligt.
Klopt het dat je een op maat gemaakt zadel eerst moet inrijden voor het helemaal passend zit?
Wat ik me ook af vraag, hoe weet je wie gelijk heeft? wanneer zit een zadel goed als de één zegt het past totaal niet en de ander zegt het zit prima?
Het is een duur zadel dus ik wil een passend zadel ik weet alleen niet goed hoe 'passend' het zadel is..

dolor

Re: nieuw zadel eerst inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 08:47

ik heb een paar maanden terug een nieuw zadel gekocht en die lag direct goed. ik hoefde hem niet in te rijden. het is wel zo dat het zadel na een tijdje wat in gaat zakken zeg maar. misschien dat ze dat bedoelen. maar volgens mij betekent het niet dat als het zadel nu niet past het dan wel goed zit.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:44

Lijkt me niet. Mijn nieuwe zadel lag gelijk goed. Toen na een paar weken begon hij wel in te zakken, en hebben ze 'm opnieuw opgevuld. Uiteindelijk hebben ze mijn zadel zo'n 2-3 keer helemaal opgevuld en nu ligt hij al ruim 3/4 jaar goed. Als hij was ingezakt of net flink was opgevuld lag het zadel hooguit te dicht op de schoft of erg ver boven de schoft, maar het bleef wel recht liggen op zijn rug, en ging niet klapperen of verschuiven.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:48

Lijkt me niet...je laat toch niet voor niets een zadel helemaal op maat maken. Juist dan moet zo'n zadel in het begin goed liggen.

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:41

Het is erg belangrijk dat je zadel direct goed past

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:44

Wij hebben 4 jaar terug een kn zadel aan laten meten, en dat lag meteen goed hoor. Je hoort hem niet eerst nog in te rijden, dat is alleen voor je eigen zitvlak (dat moet even wennen nl)

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:45

een nieuw zadel mag nooit schuiven! nooit dus dan past het echt niet goed hoor

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 09:50

Zadelmakers zeggen vaak dat je een zadel eerst nog moet inrijden. Dit wil echter niet zeggen dat je met een schuivend zadel moet doorrijden en dat het binnen 3 maanden ineens wel zal passen
Maar met inrijden bedoelen ze: de wol in de kussens gaat wat indrukken na een aantal keren. Soms betekent dit dat het nieuwe zadel wat bijgevuld moet worden maar dit is natuurlijk niet altijd het geval.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:44

Bij mijn eerste zadel werd dat ook gezegd. Was toen nog zo naief om er in eerste instantie mee door te rijden. Heb toen wel de rug van mijn paard kapot gereden. Een zadel moet vanaf het begin goed liggen. Vaak vindt er na 20 rijuren weer een checkup plaats, om te kijken of het nog goed ligt als de vulling wat is ingezakt en dus niet andersom.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 08:59

Je zadel zal nu wat hoger moeten liggen boven de schoft, omdat dat dus nog wat inzakt en dan mag het niet op de schoft gaan drukken. Maar schuiven en klapperen zeker niet.

Ik vind het ook apart dat het zadel door Stubben op maat gemaakt is en dat er dan vervolgens nog een paar keer aangeprutst moet worden door de zadelmaker. Volgens mij... heeft degene die de maat is komen nemen zijn werk niet goed gedaan Knipoog

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 14:05

Het van achteren omhoog lopen van de kussens is normaal als je geen keilkussens hebt, ik heb ook twee nieuwe stubbens zonder keil en dat ziet er anders uit dan bij de huidige dressuurzadels met enorme keilwrongen.

Inrijden hoort er idd ook bij, het leer is vaak nog stijf en nog niet naar je paard en naar jou gevormt (zweetbladen e.d.) en dat komt na zoveel uur rijden wel goed.

Maar schuiven mag een zadel nooit en te nimmer, ook niet van nieuwigheid oid, dan is het zadel simpelweg niet passend.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:56

Hmm, vreemd, ik heb een aantal jaar geleden een nieuwe County gekocht en die hoefde je echt niet in te rijden. Wel een keer goed in-olieën, maar verder niets.
Een maand later heb ik hem opnieuw laten opvullen, maar het was niet eens echt nodig. Een nieuw zadel mag niet schuiven of klapperen, keil of niet.

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 20:07

Volgens mij liggen stubben zadels idd altijd wat anders dan 'andere' zadels omdat ze heel andere (dunnere/kleinere) kussens hebben achter. Maar dan mogen ze nog niet los liggen van de rug volgens mij want dan wordt alle druk op de voorkant gebracht terwijl het verdeeld moet worden over het zadel. Inrijden is wel zo, het moet altijd meer vormen naar jou en je paard maar het moet wel gelijk al goed liggen en zeker niet schuiven!