iets langer dan drie maanden geleden heb ik een nieuw zadel besteld. Aangezien mijn paard een moeilijke rug heeft (super hoge schoft) moest er een speciaal zadel gemaakt worden. dit werd besteld bij stubben en zou daar speciaal gemaakt worden.
1,5 maand later kwamen ze met een verkeerd zadel.. foutje van de fabriek. Weer anderhalve maand later kwamen ze met het goede zadel.. Ik vond het niet zo mooi lijken te zitten maar als de schoft iets werd aangepast zou het prima zitten. En tsja, ik heb er eigenlijk geen verstand van.
De volgende dag kon ik het zadel ophalen. Mijn instructrice vond het zadel aan de voorkant goed zitten maar aan de achterkant totaal niet. Zij vond dat de drukverdeling ontzettend slecht was en dat het zadel veelste veel omhoog stak aan de achterkant. bovendien schuift het zadel naar achteren tijdens het rijden. (na de eerste twee min. in stap al.) het lijkt mij dat dit niet hoort te gebeuren bij een passend zadel.
Nu heb ik de zadelmaker weer gebelt en ze zijn geweest. zij zeggen dat ik het zadel nog moet 'inrijden' en dat het dan wel goed komt. Ook vonden zij dat het zadel wel goed lag. Ze zouden het nog iets aanpassen (al was dat eigenlijk niet nodig volgens hun). nu ga ik zo het zadel ophalen maar ik ben bang dat het nog steeds niet zit zoals ik denk dat het goed ligt.
Klopt het dat je een op maat gemaakt zadel eerst moet inrijden voor het helemaal passend zit?
Wat ik me ook af vraag, hoe weet je wie gelijk heeft? wanneer zit een zadel goed als de één zegt het past totaal niet en de ander zegt het zit prima?
Het is een duur zadel dus ik wil een passend zadel ik weet alleen niet goed hoe 'passend' het zadel is..