boomloos zadel vraagje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

XxSultanxX

boomloos zadel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 15:29

heeeejj

normaal rijd ik altijd met een vzh zadel , maar 5 t/m 10 juli ga ik op trektocht.
en het lijkt me dan wel fijn om met een boomlooszadel te rijden .
maar kan dat voor mijn paard wel ? dat ik er voor een weekje een boomloos zadel op doe ,of is dat heel erg wennen ? ik zelf heb wel vaker met boomloos zadel gereden , alleen mijn paard nog nooit .
ik rijd met de zingende huifkar mee en heb hun gevraagt of ik voor die tijd zo zadel kan lenen ( weet niet eens of het mag hoor , maar denk vraag ff op bokt of het wel kan )

weet iemand of het kan voor die 5 dagen ?

Cyruss_

Re: boomloos zadel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 15:31

Zou het iig een paar keer op je paard leggen. En er mee rijden, dan kan hij er ook aan wennen. Verder weet ik niet hoevaak je per week rijd, maar mocht dat veel zijn (om de dag of meer) zou ik er nu gelijk aan beginnen.

Veel plezier op je trektocht! Knipoog

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 15:37

ik rijd zo 4 a 5 x per week , maar ben niet zelf van plan om een boomloos zadel aan te schaffen omdat ik net een nieuwe vzh zadel heb.
zou het ook niet kunnen als ik paar x van te voren met zo zadel rijd ? zodat we kunnen zien of hij het wel goed vind enzo ?
anders neem ik gewoon mijn vzh zadel mee Tong uitsteken

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 15:39

Ik zou juist eerder een boomzadel nemen. Die hebben een betere drukverdeling dan een boomloos model. Zeker als je veel tijd in het zadel doorbrengt zou ik daarvoor kiezen.
Plus dat je zeker weet dat dat zadel lekker zit. Dan kan je ook niet voor verrassingen komen te staan.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 15:47

okj thnx Lachen ik dagt mischien is dat lekkerder voor het paard omdat zo zadel lichter is enzo Lachen

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 15:49

Het is inderdaad wel lichter, maar zoveel verschil maakt het denk ik niet. Maar ik heb veel verhalen gehoord over paarden die drukplekken kregen van de boomloze zadels. Ik heb er zelf ook een tijdje mee gereden, maar het beviel toch niet zo goed. De punten waar de beugels vastzaten zaten te ver naar voren, en dat maakte het lichtrijden niet echt makkelijk. Ik kreeg ook last van mijn rug met dat zadel.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 15:52

ow okje bedankt voor je reactie! ze hebben mij altijd verteld dat zo zadel op elke paard past Nagelbijten / Gniffelen
dus ik dagt is dan wel lekker voor zo paard , this wat lichter en zou erg fijn zijn voor een paard .
daarom dacht ik dan kan ik die wel mooi op met de trektocht Lachen maarja dan toch maar mijn eigen zadel Tong uitsteken

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 15:53

Ze passen sowieso niet altijd. De mijne was bijvoorbeeld te smal... Met de breedste pommel die ze hadden, terwijl mijn paard niet eens extreem breed is...

ChonellyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:39

Als je een goed passend boomzadel hebt zou ik die gebruiken. Een boomlooszadel verdeelt de druk toch minder goed dan een boomzadel, en zeker als je lange tochten maakt is dat wel belangrijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:50

In theorie ja , in de praktijk passen de meeste boomzadels niet goed en komt de druk rottiger terecht dan bij een boomloos zadel Knipoog

Maar zoals al gezegd in het boomloze topic : het is onverstandig om ineens iets belangrijks te wisselen als je op een trektocht gaat.

Zoals je ook zelf niet ineens nieuwe laarzen of een nieuwe rijbroek moet gaan dragen , want wie weet zit dat nog helemaal niet zo fijn en dan kun je beter af en toe een uurtje ermee rijden om te wennen , dan dat je meteen dagenlang meerdere uren ermee op pad gaat. Zo'n verandering is gewoon niet handig.

Verder kun je met een boomloos zadel dezelfde problemen hebben als met een boomzadel , en heeft een boomzadel nog een hele verdere waslijst met mogelijke problemen waar je met boomloos dan weer geen last van hebt. Dus daarvoor hoef je het niet te laten.

Het is belangrijk dat je een zadel gebruikt dat goed bij jullie als combinatie past , en om dat te vinden dat heeft wat testritjes nodig.

Op zich kun je gerust de boomloze erop leggen voor die trektocht en wie weet vinden jullie het allebei hartstikke fijn.

Maar het kan ook zijn dat de combinatie van dit zadel en dit dekje voor jullie niet ideaal is , waardoor je problemen krijgt.

Dan is het meteen een klötezadel , terwijl een andere maat zadel en iets ander dekje wellicht juist helemaal TOP voor jullie is.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 20:13

bedankt , ik mocht daar wel een zadel lenen maar ga dan toch maar met mijn vzh zadel Lachen

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:16

Ik zou gewoon met je eigen zadel gaan. Daar zit je meestal het lekkers op.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 20:18

Mias schreef:

this ook niet dat mijn eigen zadel niet lekke zit hoor Lachen maar neem mijn eigen zadel nu gewoon mee

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:28

XxSultanxX schreef:
Mias schreef:

this ook niet dat mijn eigen zadel niet lekke zit hoor Lachen maar neem mijn eigen zadel nu gewoon mee

Nee dat weet ik, maar het zou zonde zijn dat als je je eigenzadel thuis laat en dat je dan 1 van hun mee krijgt en dat je daar je zit niet in kunt vinden Knipoog

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 20:38

nee maar ga nu gewoon met vzh rijden , want wil de rug van me paard ook niet verkloten ...

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:39

Nou ik vindt het een verstandige keus van ja Ja

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 16:09

een boomloos zadel op een paard is niet per se de rug verkloten... ik rij op endurance met mijn paard ook 30 km op 1 dag en m'n paard heeft geen last van het zadel. Maar om alleen voor de trektocht een boomloos zadel te gebruiken zou ik idd ook niet doen. Voor een trektocht moet je materiaal toch al goed ingereden zijn en het moet voor zowel jou als je paard lekker zitten. Vermits jullie zo'n boomloos zadel niet gewoon zijn zou'k het ook niet doen.

Dus verstandige keuze om je boomzadel mee te nemen op trektocht.

even een kleine tip: als je echt zachter wil zitten kan je wat geld uitgeven aan een gelzitting of schapenwollen zitting om over de zitting van je zadel heen te trekken. Maar ook hier: eerst een paar keer mee rijden voor je't gebruikt op trektocht.