[WN] Jong paard inrijden.. Myler bit of anders?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sita_

Jong paard inrijden.. Myler bit of anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 18:30

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, allemaal oude topics doorgelezen maar dat ging meestal over paarden die van een bit overgestapt waren op een Myler.

Nu is mijn merrie vandaag 3 jaar geworden en nu ga ik langzamerhand eens beginnen met inrijden.

Ik ben op zoek voor haar naar een bitje, en ik hoor veel goeds over een Myler, level 1.
Mijn merrie heeft een heel fijn mondje en de tandarts heeft ook al eens gezegt dat ik wrs een speciaal bitje zou moeten hebben.

Ik wilde haar eerst bitloos inrijden, maar wil later toch gaan afwisselen met bit en bitloos dus vandaar dat ik me toch wat wil orienteren op bitjes.

Graag jullie advies, mag trouwens ook over een ander bit zijn dan een Myler.. Lachen

UpDate_

Re: Jong paard inrijden.. Myler bit of anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 18:33

persoonlijk ben ik tegen mylers...dus ik zou gewoon met een zacht bitje haar inrijden!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 18:37

Ik heb me dus laten informeren dat het dus zachte bitten zijn, de comfort snaffle dan?
Dun betekend imo niet per definitie dat ze scherp zijn?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 20:13

UpDate_ schreef:
persoonlijk ben ik tegen mylers...dus ik zou gewoon met een zacht bitje haar inrijden!

Ben wel benieuwd waarom je tegen Mylers bent Tong uitsteken Leg eens uit?

@Sita: ik ben toevallig ook net begonnen met mijn driejarige af en toe een bitje in te doen.
Ik gebruik hiervoor een Myler level 1 trens, de eerste keren heb ik een RVS gebroken snaffle (van Toklat) gebruikt, maar dat vond ze duidelijk minder plezierig dan de Myler, die koperen inlages heeft.

Nou ja, ze is nu sowieso nog in de proberen-uit-te-tuffen-fase Haha!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 20:37

Myler bit is niet scherp, maar juist erg prettig voor de paardenmond.
Ja als je als een gek gaat trekken, maar is dan niet ieder bit pijnlijk voor een paard?
Enne, volgens mij trekken alleen lui die nog nooit op een paard hebben gezeten aan de teugels omdat ze geen idee hebben hoe je een paard rijdt.
Maar ik heb niet het idee dat Sita tot deze categorie behoord anders was ze niet zo doelbewust opzoek naar een fijn bitje om haar 3-jarige mee in te rijden, dan had ze wel gewoon "een" bit gepakt.

Mijn jonge paard is beleerd met een bustrens met scharen, degene die hem beleerde had daar goede ervaringen mee en het bit zou stiller in de mond liggen.
Toen hij thuis kwam ben ik hem ook met zo'n bit gaan rijden, het ging redelijk goed maar hij was altijd heel erg met het bit bezig, gewone bustrens geprobeerd, Aurigan dubbel gebroken geprobeerd, maar hoe dikker het bit werd hoe meer verzet ik kreeg.
Toen net als Sita het internet op gedoken en kwam daar de Myler tegen, zo'n beetje alles gelezen, zowel positief als negatief en na lang aarzelen het bit besteld.
Heb er geen moment spijt van gehad, hij is nog steeds wel wat onrustig met zijn hoofd, maar hij is nu wel te rijden en hij laat zich beter rijden.
Voorheen was het net of waren hoofd en lichaam 2 verschillende dingen, hij werd zo in beslag genomen door het bit (wat hem kennenlijk vreselijk dwars zat) dat mijn hulpen helemaal niet doorkwamen het was net of reed ik op een paard zonder hoofd om het zo maar even te zeggen.

En ja ik heb alle andere mogelijke oorzaken eerst onderzocht, zoals tanden, rug etc.

Nog een heel duidelijk verschil was dat ik altijd heel veel problemen had bij het in doen van het bit, hij weigerde de mond open te doen, hoofd omhoog, opzij etc.
Vanaf dag 1 met de Myler doet hij zo zijn mond open en kan ik het hoofdstel zonder enig probleem omdoen.
Daarnaast vind ik de Myler een heel mooi bit, het is licht, geen scherpe randjes of hoekjes en alles draait heel lekker soepel.
Ik heb de Myler Comfort Level 1 en dan de bustrens uitvoering, met dit bit mag je ook wedstrijden rijden.

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 20:44

Iedereen praat over 'scherp' en 'zacht' bit. Maar volgens mij is geen 1 bit scherp. De handen maken het bit Knipoog
Ik denk dat een 'scherp' bit fijner voor een paard is (met een zachte ruiterhand dan he) dan een 'zacht' bit. De zachte zijn dikker, lijkt mij minder fijn!

Ben ook nog maar net op die mening gekomen hoor, wilde eerst ook bitloos, maar denk toch dat een bit duidelijker is. Ben ook nog opzoek naar het ideale bit om m'n pony mee in te rijden!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 20:46

Ik heb van mezelf gelukkig een redelijk zachte hand, en door mijn instructrice word deze nu nog zachter gemaakt.

Mijn andere merrie rijd ik met een dikke dubbelgebroken watertrens van 21 mm.. Daar reageert ze heel fijn op.. Lachen Het zal natuurlijk ook per paard verschillen en wat ze gewend zijn natuurlijk..

Maar omdat Shania zo'n fijn mondje heeft wil ik er inderdaad niet zomaar een bit ingooien, omdat ik weet dat ze er last van kan hebben..

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 22:28

Ik ben ondertussen nog wat meer aan t speuren geweest, oa in ruitershops online..

En ik kom ook verschillende ringen tegen..
Maar als ik voor een Myler ga zou zoiets denk ik het beste zijn?

Citaat:
Level: One
Design: Curved mouthpiece MB01 with 5/8 inch and MB02 with 1 1/8 jointed center barrel
Function MB01:
• Tongue pressure from center barrel
• Collapses on bars
• Pinch and restrict with a release
• Independent Side Movement™
Function MB02: • Pinch and restrict
• Collapses on bars
• Independent Side Movement™
Usage: A bit for horses in beginning stages of training learning to bend and balance. Unlike regular Snaffles, the Comfort Snaffle features Independent Side Movement, allowing a rider to isolate and lift the shoulder. For better disperse pressure across a greater area of the tongue.

MB01?
Afbeelding

Met deze ring?
Afbeelding

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:02

1. geweldig dta je ook bitloos begint met inrijden
2. scherpte bit is afhnakelijk van ruiterhand
3. de meeste info over mylerbitten is van myler zelf
4. Myler bitten zijn relatief dun
( dat kan dus fijn zijn voor ene paard met een klein mondje, een dikke watertrens erin kan dan ongemakkelijker zijn)
5. beste manier is gewoon proberen en kijken wat werkt voor jou en je paardje. ( dat is ook een dure manier aangezien mylers niet geodkoop zijn)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 09:13

Ik heb er ook prima ervaringen mee, mijn paard rijdt ik nog op een comfort snaffle ( deze : http://www.toklat.com/dyn_prod.php?p=89 ... 05&k=26498 ) en dat bevalt goed.
ik heb ook andere mondstukken geprobeerd o.a. deze http://www.toklat.com/dyn_prod.php?p=89 ... 25&k=26498 en die vind hij duidelijk minder.
Overigens heb ik deze http://mylerbitsusa.com/images/comfort_snaffle/4.jpg ook nog liggen, als bustrens met sleuven in de bitringen ( = te koop). Dat vond mijn paard ook niet echt een succes, dus het is soms even zoeken.
Met de 1e heb ik bij heel veel paarden goede ervaringen!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 11:55

UpDate_ schreef:

Wat is er mis met een myler bit?

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 22:13

ElCid schreef:
Ik heb er ook prima ervaringen mee, mijn paard rijdt ik nog op een comfort snaffle ( deze : http://www.toklat.com/dyn_prod.php?p=89 ... 05&k=26498 ) en dat bevalt goed.
ik heb ook andere mondstukken geprobeerd o.a. deze http://www.toklat.com/dyn_prod.php?p=89 ... 25&k=26498 en die vind hij duidelijk minder.
Overigens heb ik deze http://mylerbitsusa.com/images/comfort_snaffle/4.jpg ook nog liggen, als bustrens met sleuven in de bitringen ( = te koop). Dat vond mijn paard ook niet echt een succes, dus het is soms even zoeken.
Met de 1e heb ik bij heel veel paarden goede ervaringen!

Oke! Bedankt dat je ook even verschillende voorbeelden geeft.. Ja

Ik heb er nog geen aangeschaft, maar ik denk dat ik dat binnenkort wel ga doen..

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:38

Sita, wij zijn nu ook bezig met een van de paarden in te rijden. Dit doe ik met het mondstuk die hetzelfde is als jouw bit voor je Tinker alleen met andere ringen. Een K&K dubbelgebroken watertrens, met een Auriganmondstuk. Met dit bitje rijden wij al onze paarden en worden door allemaal erg goed geaccepteerd.

Ik zou wel voor het inrijden kiezen wat je gaat doen, met bit of bitloos. Voor een jong dier is het anders veelste verwarrend omdat de hulpen anders zijn tussen met bit en bitloos.

Veel succes in elk geval, als het net zo gaat als met onze Morris ben je een gezegend mens Knipoog