zadel die mee draagt aan een goede houding

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

zadel die mee draagt aan een goede houding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 16:01

Ik zit zo gigantisch poedersuiker op mijn paard. Ik heb nu een ontzettend fijn en goed gereden paard die daar heel sterk op reageert.
Ik heb nu al 1a2x in de week een uur priveles. Maar het wil gewoon niet lukken. Om mijn benen mooi lang te houden hakken uit te drukken en mijn benen aan het paard te houden. In stap gaat het wel.
Maar dan die draf en die galop.
Ik merk dat ik licht rij met mijn knieen. Waardoor mijn onderbenen alle kanten uit vliegen. En mijn paard daar dan ook weer misbruik van maakt.

Ik rij met een wintec 500 en vraag me af of er zadels zijn die kunnen helpen bij dit probleem. Of andere hulpmiddeltjes. Ook alle andere tips zijn welkom. Ik wil heel graag van dit probleem af.

Morrow_Less

Re: zadel die mee draagt aan een goede houding

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:43

ik denk dat een zadel niet alles oplost, het beste wat je kan doen zijn zitlessen nemn

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 17:48

Daar was ik al bang voor dat dat niet zou werken.
Ik heb wel elke keer het idee dat ik er bijna naast lig als hij opzij springt (dat is wel niet zo). Dat een zadel met meer steun misschien wel meer zekerheid voor mij geeft.
Zitlessen zullen voor mij ook geen overbodige luxe zijn. Alhoewel ik wel regelmatig op mijn andere paardje zonder zadel rond hobbel. En daar niet echt problemen mee heb. Maar die springt ook niet plotseling opzij Knipoog

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:52

ja zadel zal misschien wel het gevoel geven dat het beter is, maar dat is niet altijd zo

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 17:53

ik ga het morgen eens proberen. Kan ik dat iniedergeval uit sluiten. En verder blijven we ook fanatiek verder lessen.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 17:55

Haha! dat is zeker goed, blijven proberen en vooral niet opgeven
ook al lukt het 100x niet, probeer het dan een 101x, misschien lukt het dan .
Blijven oefenen.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 19:40

het zadel kan idd ook een stuk schelen, ik had eerst een wintec 2000 dressuur en nu een wintec isabell werth en dat is met een diepe zit en het suede op en langs de zweetbladen geeft je ook meer stevigheid daan een 500 die zijn glad Bloos
maar persoonlijk is mijn houding wel verbeterd met de isabell werth en natuurlijk zijn zitlessen voor jou ook heeeel goed
en misschien een rijbroek met "leren" zitvlak schuif je ook niet zo...

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 19:51

Ja ik heb een rijbroek met leren zitvlak en dat werkt ook al een heel stuk.
Morgen ga ik een euroriding diamant proberen van een stalgenootje. Kijken of het dan beter gaat. Maar ik blijf wel in de lessen aan mijn zit werken. Die moet gewoon goed zijn.
Mijn andere paardje is een 4 jarige die ik zelf heb ingereden. En die rijdt ik ook met die wintec 500 maar bij haar heb ik nergens last van. Zij is dan ook maar 1.60 en zet geen stap verkeerd.
Dan heb ik nog een kwpner van dik 1.75 en daar heb ik dus heel veel problemen mee. Hij gooit ook een stuk hoger op en vind het gewoon erg leuk om opzij te springen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 07:45

Je kunt een heel duur zadel van divoza kopen zo eentje waar je meteen vastgemetseld inzit, zo'n zadel waarmee verdoezelt wordt dat mensen niet kunnen rijden en zitten.

Beter is om het advies van de mensen hierboven op te volgen: zitlessen.

Veel zonder zadel en beugels rijden is ook goed voor je zit.

Een wintec 500 is een zadel waar je heel goed in kunt zitten, probeer maar eens een boomlooszadel, daar heb je écht een onafhankelijke zit voor nodig. Bij heel veel mensen komt bij de overstap naar boomloos naar boven dat ze eigenlijk helemaal niet zo goed konden zitten.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 07:53

het is wel zo dat je zadel bij je bouw moet passen.
Een zadel heeft wel degelijk invloed.
Sommige vrouwen zijn smal in de bekken, die zitten bijv minder goed op een wintec of kieffer en beter op een passier of county.
Andere hebben korte bovenbenen, dan heb je weer niks aan een passier.
Verder zitten veel mensen in een zadel wat te groot of te klein is, dit doet je zit ook niet ten goede.

Daar lossen zitlessen weinig op, de basis moet ook goed zijn.
Het meest ideale is om zadels te proberen aan huis, dan kan een deskundige ook kijken of je goed in het zadel zit en natuurlijk of het bij jou en je paard past.

Als je zelf niet prettig zit gaat je paard er niet beter van lopen, misschien zelfs zijn rug wegdrukken dan kan je helemaal niet meer zitten.

@arabesk, een heel duur zadel van divoza waar je in vastgemetseld zit?
Waarom perse van divoza? Ik heb goede ervaringen met zadels van Divoza, ze bieden ook zadels aan met minder diepe zit en minder wrong, gewoon voor ieder wat wils.
En er zijn mensen die graag vastgemetseld zitten omdat ze in de hogere dressuur bijv hun proef moeten doorzitten en een paard hebben wat flink opgooid, beter dan een wat diepere zit en wrong dan dat je constant op een paardenrug zit te bonken omdat je niet kan zitten.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 07:56

Vooropgesteld dat ik vind dat je zit niet alleen afhankelijk is van een zadel, vind ik wel dat het zeker een bijdrage er aan kan leveren.

Zelf heb ik 20 jaar gereden op zadels die alleen op het paard afgestemd waren. Maar nu ik er een heb waar ik met mijn korte benen beter aan het paard komt vind ik dat ook wel super. (euroriding diamant)

Een zadel kan bijdragen aan een goede zit, alleen aan de basis moet je zelf werken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 08:00

Sies schreef:
@arabesk, een heel duur zadel van divoza waar je in vastgemetseld zit?
Waarom perse van divoza? Ik heb goede ervaringen met zadels van Divoza, ze bieden ook zadels aan met minder diepe zit en minder wrong, gewoon voor ieder wat wils.

divoza omdat je daar vaak die dingen op zo'n bokje ziet liggen waar je even op kan zitten, maar er zijn natuurlijk meer ruitershops Knipoog

Citaat:
En er zijn mensen die graag vastgemetseld zitten omdat ze in de hogere dressuur bijv hun proef moeten doorzitten en een paard hebben wat flink opgooid..

Tsja, als we paarden gaan fokken die mooi lopen maar waar je bijna niet meer op kunt rijden moeten we ons toch afvragen waar we mee bezig zijn.

Citaat:
...beter dan een wat diepere zit en wrong dan dat je constant op een paardenrug zit te bonken omdat je niet kan zitten.

Als je anders niet kan zitten en gaat bonken moet je je afvragen of je überhaupt wel op een paard moet stappen, of eerst nog maar een tijdje zitles moet nemen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 08:05

Ja en tijdens de eerste zitles zit je ook te bonken, dus als je niet meteen kan zitten is de paardensport niet voor je weggelegd?!?!?!?!

Mensen mogen gewoon de kans krijgen om het te leren.
Ik ben blij dat TS het probleem in ziet en zich afvraagt hoe ze het op kan lossen. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Het inzien van het probleem is al de helft van de oplossing.

Als iedereen zijn zwakke punten zou kennen en actief bezig is met en oplossing dan waren de paarden ook beter af.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 09:18

Ik heb zelf een hele tijd op een boomlooszadel gereden. De eerste week giga spierpijn gehad. Maar daarna zat ik er prima op. Ik had hem voor mijn belgisch trekpaard waar ik voornamelijk mee buiten reed en wat deed hobbelen in de bak. MIjn trekpaard is inmiddels verkocht. En ben ik weer op boomzadels over gegaan omdat ik dat toch net wat fijner vind om echt dressuurmatig mee te rijden.
Ik weet dat mijn houding gewoon bagger is. En dat daar ook de problemen vandaan komen. Maar ik wil er hard aan gaan werken om het te verbeteren aangezien mijn paard er ook heel veel last van heeft en ik op deze manier niet meer met plezier ga rijden.
Uiteraard blijven we fanatiek door gaan met lessen. En word er echt op mijn houding gehamerd. Maar het zou wel fijn zijn als een goed passend zadel voor mij en paard al een beetje kan bijdragen aan een goede houding.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 12:09

ik ga nu ook bezig om fanatiek les te nemen,ik heb nu een Kieffer Inzell die me helpt wat rechter op te zitten,maar dat lukt me ook prima op een boomloos,wat ook echt heerlijk zit.
ik ben alleen geen super lichte ruiter,vandaar dat ik toch an boomloos afgezien heb,en een boomzadel heb gekocht.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 12:15

felicity schreef:
Ik zit zo gigantisch poedersuiker op mijn paard. Ik heb nu een ontzettend fijn en goed gereden paard die daar heel sterk op reageert.
Ik heb nu al 1a2x in de week een uur priveles. Maar het wil gewoon niet lukken. Om mijn benen mooi lang te houden hakken uit te drukken en mijn benen aan het paard te houden. In stap gaat het wel.
Maar dan die draf en die galop.
Ik merk dat ik licht rij met mijn knieen. Waardoor mijn onderbenen alle kanten uit vliegen. En mijn paard daar dan ook weer misbruik van maakt.

Ik rij met een wintec 500 en vraag me af of er zadels zijn die kunnen helpen bij dit probleem. Of andere hulpmiddeltjes. Ook alle andere tips zijn welkom. Ik wil heel graag van dit probleem af.

Ik denk niet dat het probleem aan je zadel ligt, maar meer in de manier van jouw zitten..
Laat in draf en galop ook eens je beugels uit, en je benen hangen zodat je op je kont moet gaan zitten.. zitten doe je immers op je kont!
Ik heb het gevoel dat jij teveel knijpt met je knieën of onderbenen..

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 12:48

Een zadel moet voor mij aan twee eisen voldoen, in deze volgorde:
- zadel moet het paard goed passen
- zadel moet voor de ruiter lekker/goed zitten

Iets wat niet aan allebei mijn eisen (en die zijn streng) kan voldoen, koop ik niet.
Bij mijn oudere paard was het meteen heel duidelijk toen de zadelmaker langskwam. Hij legde bij alle merken zijn oren in zijn nek, behalve bij KN en County.
Ik ben toen gegaan voor een County Competitor en deze week komt daar als het goed is een KN Symphony bij. De County gaat dan weer op mijn jonge paard en de KN op mijn oude.

Je kan beter een keer goed investeren in een fijn zadel wat degelijk is, dan dat je je iedere dag loopt te ergeren als je je paard rijd.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 18:54

Vandaag op een euroriding diamant gereden van mijn stalgenootje.
Ik kan zeggen dat ik heerlijk gereden heb. Het zadel zat lekker en ik had het idee dat mijn houding veel beter was. En mijn paard veel lekkerder liep. Ik reed ook veel zekerder ik was niet bang voor rare sprongen van mijn paard. Omdat ik nu het idee had dat ik beter zou blijven zitten. Morgen maar weer eens op mijn wintece rijden.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:01

Wat ook helpt is een bontje op het zadel leggen, voor jouw kont dus.
Ik zit vastgeplakt, want Wintecs glijden nogal Tong uitsteken
Ik had een goeie zit, heb ook lang boomloos gereden.
Ik merk dat mijn paardje het bontje ook fijn vindt, hij loopt ontspannen en rustig ipv plat door de bochten scheuren Knipoog En ik maar stuiteren Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:18

Ik zeg ook, zitlessen nemen. Zelf rij ik op een zadel wat perfect op mijn paard ligt en geen extreem diepe zit heeft. (JC Saphir Dressuur) Tweedehands op de kop getikt. Geen extreem diepe zit, daar hou ik niet van. En geen extreme wrongen. Het was eerst even wennen omdat ik jaren niet had gereden, maar na twee zitlesjes zat ik weer als een huis.
Ik hou niet van die enorme diepe zadels, dat gaat volgens mij ten koste van je zit. Vroeger-toen-ik-nog-jong-was, had ik een erg onafhankelijke zit, en ik ben het nog niet verleerd, gelukkig maar...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 18:51

Ik snap je probleem wel, want ik heb zo ongeveer het zelfde probleem (gehad). Je kon me vroeger werkelijk op elk paard zetten, telkens zat ik als gegoten op dat paard, lichtrijden, doorzitten, ... en iedereen maar zeggen hoe goed men zit was. Tot ik mn huidige paard begon rijden. Hij is breder dan wat ik normaal reed, gooit hoog op enzo. Lichtrijden ging al moeilijk, laat staan doorzitten. Ik rijd hem nu 2 jaar en af en toe krijg ik stukjes waar ik even kan doorzitten. Verder heb ik zeg maar nog niemand weten kunnen doorzitten op hem (dus het ligt blijkbaar niet alleen aan mij). Ik ben wel van zadel veranderd. Ik reed toen met een wintec pro dress, en nu met een kentaur medea. Het zit iets dieper, maar dat is het dan ook. ik hoopte op een grote verbetering maar niet was minder waar. Nu ben ik behoorlijk aan zn bewegingen gewend en zit mn zadel dan ook goed. Maar ik vind wel dat je zadel er iets aan kan veranderen, alleen mag je niet gaan hopen dat alle problemen van de baan zijn. Je zal het idd moeten combineren met zitlessen, aan de houding en gedragenheid van je paard werken, ...
als je een vaster zadel wilt dan is de kieffer lusitano wel geschikt, voor de ene zit hij goed, voor de andere totaal niet. en verder gewoon geduld. beugels af enzo helpt vind ik op zo'n paard niet veel, integendeel, het maakt het vaak erger.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 20:09

Ik denk dat het inmiddels echt aan mijn zadel ligt.
Ik denk dat mijn zadel gewoon niet zo goed past op mijn paarden als we dachten.
Ik heb namelijk ook het idee dat ik ook voorover gegooid word. Denk dat een bezoekje van de zadelmaker ook geen overbodige luxe is op het moment.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 21:21

Idd zo had ik het nl ook met mijn wintec. Schoft enzo goed, maar hij lag langsachter te laag. Als we een bredere boom zouden nemen (om vooraan te zakken) dan zou hij gewoon op de schoft liggen, dus enige optie was ander zadel (of met van die pads oplossen maar dat wou ik niet). Ik had ook het gevoel dat ik voorover viel (en ik zat ook teveel voorover)

Zandtaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 21:34

Hoi Felicity,

Als je nog steeds zitlessen overweegt, naast het checken van je zadel, kan ik je Centered Riding aanbevelen!! Hier ben ik zelf ruim een jaar geleden mee begonnen, en het is voor mij echt de manier gebleken om me bewust te worden van hoe ik zit, hoe dat komt, en vooral hoe ik het op kan lossen (al is het laatste wel het moeilijkste Tong uitsteken ). Ik kan nu na een jaar zeggen dat mijn zit redelijk onafhankelijk begint te worden (ik heb geen eigen paard, les 1 a 2x per week, dus als je vaker rijdt gaat het vast sneller), maar ik ben er nog lang niet... Verwacht dus geen wonderen, het is vooral hard werken!
Ik heb overigens ook gemerkt dat mijn 'fouten' wel per paard kunnen verschillen (bij 1 bepaald paard heb ik bv de neiging om net als jij voorover te vallen, terwijl ik dat bij andere paarden niet heb). Wellicht heeft dit inderdaad te maken met andere zadels, maar ik denk ook met de 'trucjes' die elk paard in huis heeft om ons uit balans te brengen zodat ze zelf minder hard hoeven te werken Haha! .
Succes!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 21:38

Idd ook ik heb centered riding gevolgd, (wel maar 1 les, maar wat ik daar geleerd heb, was al heel veel en ik kon er thuis mee aan het werk). hier in de buurt heb je niet echt plaatsen die hiermee werken en ook de manege die het dichtst was is ermee opgehouden of houd ermee op, jammer genoeg. Ik moest bijna een uur rijden hiervoor, maar het was de afstand wel waard.