Kan iemand mij wat meer informatie geven over het Myler bit, level 1 (of een tip geven over een eventueel geschikter bit)?
Ik rijd al jaren op een erg sterk manegepaard. Alhoewel hij heel braaf is en nooit zal bokken of steigeren, heeft hij ook geen respect voor je benen of teugelhulpen. Als hij een paard ziet dat hij interessant vindt, gaat hij gewoon harder lopen, zonder zich iets aan te trekken van je ophoudingen. Ook als je probeert de achterhand iets actiever te krijgen, maakt hij gewoon zijn voorkant langer (hij heeft een hele lange hals) en gaat alleen maar sneller. Halthouden als hij er geen zin in heeft is al helemaal onbegonnen werk: hij gaat wel stappen, maar loopt gewoon door. Het enige dat dan (meestal) helpt is een kleine volte draaien en daarna weer halt laten houden.
Tot nu toe reed ik hem altijd met een "gewone" watertrens. Sinds zaterdag heb ik een eigen hoofdstel waar ik zolang een dubbelgebroken watertrens met een vlak tussenstuk in heb gezet (mijn instructrice vind dat ik beter juist een scherper bit had kunnen kopen). Ik wil eigenlijk een Mylerbit aanschaffen omdat ik hier in boeken over probleempaarden goede berichten over gelezen heb, maar vraag mij af of dit wel werkt op een mangepaard dat dus ook 5x per week nog gewoon met zijn watertrens loopt (ik begreep dat een Mylerbit een heel andere inwerking heeft en dat een paard er erg aan moet wennen). Ook vraag ik mij af of een Mylerbit wel zo vriendelijk is als ik denk aangezien ik nu op diverse forums heb zien staan dat je er geen wedstrijden mee mag rijden (met sinds kort uitzondering van het level 1 bit dan). Kan iemand mij iets meer vertellen over het Mylerbit en of dit een goede oplossing zou zijn voor dit manegepaard /mij een ander bit aanraden dat ik kan proberen (liever niet te hard aangezien ik erg de neiging heb om vast te pakken of zelfs te trekken als hij zo sterk word).
Alvast bedankt..