Sinds 3 weken heb ik er een 2e fjord (Zhellie) bij. Zij is drachtig (inmiddels 345 dagen) en wordt dit jaar opnieuw gedekt.
Mijn andere fjord (Nina) zal nooit meer gedekt worden en daar rij ik lekker recreatief mee.
Ik heb 1 zadel: een barefoot, passend op beide paarden.
Met Zhellie wil ik qua keuringen wat actiever worden. Daar valt ook een zadelproef onder. Het liefst ziet het stamboek daar een engels zadel bij, maar goed, dat is natuurlijk maar eenmalig. Verder zal ook op Zhellie gereden worden op dezelfde manier als op Nina.
Nina heeft geen schoft, Zhellie wat meer. Zhellie verandert veel van vorm, Nina niet meer zo. Zhellie moet een zadelproef lopen, met Nina zie ik dat nog niet gebeuren (onderdeel is in de groep op buitenrit, bij haar staat dat voor hard en alleen ver voorop lopen
) Nina heeft een erg brede ruggegraat (boommaat 38), van Zhellie weet ik dat nog niet.Ik neig dan in eerste instantie naar een massimo zadel, dus een engels zadel met boom. Die zijn ook niet al te goedkoop dus er 2 van aanschaffen zit er ook niet even in.
Waar zouden jullie voor kiezen?

en ik neig ook inderdaad het meeste naar Nina voor een ander zadel. Zij is bovendien 15 en Zhellie 5, dus die is ook nog niet volledig uitgegroeid.