Voor welk van de 2 een nieuw zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Voor welk van de 2 een nieuw zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 17:36

Ik zit met een dilemma:

Sinds 3 weken heb ik er een 2e fjord (Zhellie) bij. Zij is drachtig (inmiddels 345 dagen) en wordt dit jaar opnieuw gedekt.
Mijn andere fjord (Nina) zal nooit meer gedekt worden en daar rij ik lekker recreatief mee.

Ik heb 1 zadel: een barefoot, passend op beide paarden.

Met Zhellie wil ik qua keuringen wat actiever worden. Daar valt ook een zadelproef onder. Het liefst ziet het stamboek daar een engels zadel bij, maar goed, dat is natuurlijk maar eenmalig. Verder zal ook op Zhellie gereden worden op dezelfde manier als op Nina.

Nina heeft geen schoft, Zhellie wat meer. Zhellie verandert veel van vorm, Nina niet meer zo. Zhellie moet een zadelproef lopen, met Nina zie ik dat nog niet gebeuren (onderdeel is in de groep op buitenrit, bij haar staat dat voor hard en alleen ver voorop lopen Vork) Nina heeft een erg brede ruggegraat (boommaat 38), van Zhellie weet ik dat nog niet.

Ik neig dan in eerste instantie naar een massimo zadel, dus een engels zadel met boom. Die zijn ook niet al te goedkoop dus er 2 van aanschaffen zit er ook niet even in.

Waar zouden jullie voor kiezen?

Bodan

Re: Voor welk van de 2 een nieuw zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 18:09

misschien een barefoot london of startrekk dressuur, startrekk is alleen wel erg prijzig maar lijkt op een dressuurzadel met boom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 19:45

Als je op beiden recreatief rijdt, en jij tevreden bent met een boomloos zadel. Waarom dan niet voor beide dames een boomloos zadel?

Ik zou denk ik voor Nina een maatzadel laten aanmeten. Omdat die het stabielst zou blijven qua vorm.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 19:53

Vraag anders eens bij de ruitersportzaken die de Massimo Trail verkopen of ze geen zadel voor je hebben welke ze uitlenen als testzadel, die schelen vaak enorm met een nieuwe!

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 19:55

anders een verstelbaar zadel, zoals de wintec of een van harry's horse..
kun je naar je paard aanpassen..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 19:56

Als je toch een boomzadel wil zou ik er een voor Nina kopen, Zhellie is nu drachtig, zal een veulen krijgen en hopelijk opnieuw drachtig worden, dan zou je als je voor haar een zadel kocht dat steeds moeten laten aanpassen. Met een beetje geluk past Zhellie Nina's zadel ook, dan zou je dat eenmalig op haar kunnen gebruiken voor die proef en anders maar niet, dan heeft het fjordenstamboek lekker pech als ze boomloos niet mooi vinden Vork

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:04

viv77 schreef:
anders een verstelbaar zadel, zoals de wintec of een van harry's horse..
kun je naar je paard aanpassen..

Helaas dat gaat nooit passen breedste boommaat is 37 bij wintec(wide) een bij hh maar 34.
@ ts,
Tja wat is wijsheid, persoonlijk zou ik de zadelproef met een boomlooszadel rijden. Voorals als deze gewoon past.
Het fjordenstamboek is zover ik weet niet meer zo afwijzend tegen over boomloos. En anders een startrekk dressuur? Daar zie je van een afstand geneens van dat het boomloos is!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 09:13

Ik wil er in ieder geval geen boomloos zadel bij. Ik heb zelf het idee dat het mijn houding niet bepaald bevordert en daarnaast mis ik toch wat steun. Voor dagtochten is het een heerlijk zadel, maar voor het wat intensievere werk mis ik toch wel wat.
Vandaar dat ik dus als 2e zadel weer graag een zadel met boom wil hebben.

De kans is aanwezig dat beide paarden het zadel wel passen, het zijn halfzusjes en ze lijken behoorlijk veel op elkaar.

Jullie neuzen lijken behoorlijk dezelfde richting op te staan Haha! en ik neig ook inderdaad het meeste naar Nina voor een ander zadel. Zij is bovendien 15 en Zhellie 5, dus die is ook nog niet volledig uitgegroeid.

Hebben jullie nog tips voor andere, mogelijk passende zadels?

Wintec vindt ik verschrikkelijk zitten, ik wil ook gewoon een leren zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:18

Ik heb zelf vele zadels gehad, (Wintec vzh, western roper, randolls boomloos) en inmiddels vrij gelukkig met een dressuurzadel (Kieffer Athen Olympic) voor mijn haflinger. Vanwege haar model (geen schoft, brede schouders, rondgeribt) had ik met alle zadels draagproblemen over de hele rug. Het dressuurzadel ligt mooi achter de schouder en draagt wel over de gehele rug. Zadel is op maat aangemeten.

Voor mijn Tinker gebruik ik dat westernzadel nog, past voor haar goed en mooie drukverdeling. In principe kan ik het westernzadel ook nog voor mijn Haf gebruiken, maar vanwege het gewicht (20 kg rond) doe ik dat niet zo heel veel.

Er zijn zoveel zadels die geschikt zouden kunnen zijn. Ik denk dat je het beste gewoon eens in wat ruiterzaken op diverse zadels op een bok moet gaan zitten en zo eens voelen wat jij lekker vindt. En daarna met diverse zadels langs laten komen om het op je paard te voelen. Kijk anders ook eens in je omgeving rond, en vraag of je op mensen hun zadel mag zitten. Het is toch allemaal heel persoonsgebonden wat fijn is.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 09:24

Dat is inderdaad waar. Je ziet het aan het wintec zadel. Veel mensen vinden het geweldig en ik vind het niks.

Ik ben dan wel op zoek naar een VZH zadel. Denk dat ik over een aantal weken (als Nina weer in normale conditie is) toch de zadelmaker maar eens langs laat komen.