Extra gewicht, hoe, wat, waar?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Extra gewicht, hoe, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 14:04

Ik zet dit topic expres niet bij END omdat ik ook meningen wil van niet endurance ruiters.

Volgend jaar val ik onder de senioren, wat betekend dat ik op CEI wedstrijden 70 of 75 kilo moet wegen (** wedstrijden 70 kilo en *** wedstrijden 75 kilo) Met zadel weeg ik 66 kilo, dus ik kom 4 of 9 kilo tekort.

Er zijn speciale dekjes, maar ten eerste zijn die dingen vrezelijk duur en ten tweede zitten die inlages onder het zadel, die inlages zijn een cm dik, dus je zadel wordt 2 cm smaller.
Dus ik wil zelf wat bedenken. Ik kom er nu al mee omdat ik niet op het laatste moment nog eens met dat extra gewicht wil gaan trainen.

Maar wat is nou de beste plaats om dit dode gewicht te bevestigen? Het moet echt op het paard (of er onder of ernaast, niet aan de ruiter)

Dioxide

Re: Extra gewicht, hoe, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 16:03

Meest logische plekken lijken mij voor op de boom en achter op de lepel? Soort van verzwaarde zadeltassen, als dit is toegestaan?

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 16:16

Ik zou ook zeggen zadeltassen, voor of achter. Of een vierkant chabrak nemen en daar achter de zweetbladen twee vakken op naaien waarin je gewicht kan stoppen. Dat lijkt mij de meest handige oplossing, waar je paard het minste last van heeft.
Iets om de nek bevestigen lijkt me niet prettig, achter de lepel ook niet. Dan ligt het zo midden op de ruggegraat.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 16:34

Wat ik denk ik zou doen, maar ik weet niet of er specifieke regels voor zijn, is loodjes aan de ringetjes van je zadel, bijvoorbeeld visloodjes. Dan kun je er een paar aan de voorkant en een paar aan de achterkant hangen en kun je ook varieren met het gewicht of het per tros loodjes opbouwen, bijvoorbeeld dat je eerst aan ieder ringetje 1 loodje hangt en dan steeds 1 erbij tot je aan het gewicht bent. Dat lijkt mij handig omdat je dan met kleine dingetjes toch gewicht kunt maken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 16:36

Ik zou ervoor zorgen dat het gewicht niet te ver naar achteren op de rug komt, maar in de buurt van de ruiter blijft. En dat het mooi verdeeld is, zodat het paard geen drukplekken krijgt.

Wel stom, dat je zoveel moet wegen. Als ik ooit daar bij de senioren zou gaan rijden zou ik er gewoon 20 kilo extra aan moeten hangen... Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 16:39

4 of 9 kilo is best heel wat om er extra bij te doen.Ik zou eerder denken aan een loodgordel zoals bij duikers?En anders toch verwerkt in een pad of zo want zoveel kileo krijg je los niet aan je zadel gehangen.Ik weet dat ik vroeger een gelpad had die al heel wat woog.
Ik vind het een rare regel trouwens,want niet eerder paard wat endurance loopt is toch het zelfde en je zou dan wel het zelfde gewicht moeten dragen?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 17:12

Gelukkig weegt m'n zadel al bijna 10 kilo, daar train ik altijd al mee, dus hij is gewent daarmee te lopen.

Die gelpads heb je nog, maar ik wil niets tussen het zadel en het paard omdat je zadel zo 2 cm krapper wordt met zo'n ding ertussen.

Rond de schoft lijkt mij ook de beste plaats

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 18:31

Wat voor type zadel heb je eigenlijk? Een engels zadel, of meer richting endurance of meer richting western? Als we de vorm van je zadel weten kunnen we wellicht praktisch meedenken en kijken waar je extra gewicht goed kan bevestigen.

Overigens is er in de endurance-wereld best veel te vinden, waaronder idd die loodgordels die aan het zadel bevestigd kunnen worden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 18:33

Ik heb een Massimo Trail. Engels model dus

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 19:35

Misschien moet je eens kijken hoe ze het in de rensport doen?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 21:27

WendyBZ schreef:
Misschien moet je eens kijken hoe ze het in de rensport doen?

ik dacht dat ik in de rensport in het shabrak ging [lood]

misschien en stom idee maar ik roep maar wat.
voor aerobics heb je van die loodzakjes voor je pols en enkels,mischien een idee om dat aan je beugelriemen te hangen?
de druk verdeel je zo over het hele zadel maar of het lekker rijd? is te proberen.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 22:11

Kun je geen zakjes op je dekje maken, net achter je been en daar iets zwaars in doen ?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 07:10

Of kijk hoe zwaar de gelpads voor op je zadel zijn, als je daarmee kan rijden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 07:30

Een gelpad voor op het zadel weegt nooit 9 kilo, bovendien wil ik leer onder m'n kont, geen kunststof.

Ik denk dat ik iets ga proberen te maken wat ik vooraan het zadel kan maken, strak tegen het zadel aan zodat hij niet gaat klotsen. Een soort kleine zakjes met loodkorrels erin.