[WN] Ander bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Margee

Ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 16:17

Sinds ik met mijn jonge paard rij, is het me pas goed opgevallen.
Mijn oudste hangt vreselijk op haar bit en dus aan mijn langzaam lam wordende armen. Ik doen niets anders dan remmen en naar beneden vragen maar binnen enkele secondes hangt ze weer.(Eigenlijk is ze de afgelopen jaren gruwelijk verpest, zo blij waren we dat ze er nog is).
Ze is bijna 17, heeft artrose en moet dus echt kalm aan doen. Echt trainen in de bak kan niet, alleen staptochten met een drafje of galopje tussendoor, rechte stukken met vlakke ondergrond (ze struikel nogal veel). Zelf vind ze dus van niet, is nog van het type grote stappen, veel kms maken.... en tempo!!!! Ze heeft nu een bit met koperen rolletjes maar is wil dus ietjes meer te zeggen hebben. Wat is nu een bit waarmee dat beter zou gaan?

westernappie

Re: Ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:16

ik had dat zelfde probleem met mijn appie van nu 20.ik rij sinds 2 jaar met een correctional bit,zo een met een tongboog en scharnieren.persoonlijk vind ik dit geen fraaie oplossing maar ik was het gevecht beu dus op aanraden van een (hier niet nadergenoemde Clown )wedstrijdruiter-trainer heb ik een correctional geprobeerd.het eerste uur was mijn paardje het er niet mee eens
maar toen hij eenmaal begreep dat als hij losliet ik dat ook deed,ging het prima.zo'n bit werkt wel heftig in! dus het moet wel een bewuste keus zijn,maw,wil je dit bij je paard,en denk je dat je éraf'kan blijven.als hierop het antwoord ja is moet je het zeker proberen.bij ons werkt het super,ik kan nu zelfs met een handgalopje over het strand waar ik eerst als een raket,ongeleid projectiel ging Clown .

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:35

Tja, ik zou het probleem niet aan de voorkant maar aan de achterkant zoeken. Met een ander bit los je vaak het gevolg op maar de oorzaak blijft gewoon zitten. Om de een of andere reden gebruikt je paard de achterhand niet goed waardoor de voorkant zwaar wordt. Dus toch trainen zodat er meer verzameling komt. En even goed nakijken waarom er geen verzameling is, zijn er misschien rugklachten, tandproblemen etc etc.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 20:48

Margee schreef:
Ze is bijna 17, heeft artrose en moet dus echt kalm aan doen.

Voor of achterkant is geen vraagstuk, ze heeft artrose links achter in haar knie......
Vandaar dat ik het ook niet met trainen kan oplossen.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 01:58

Rij je met een snaffle of een shank

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 09:44

Margee schreef:
Ze is bijna 17, heeft artrose en moet dus echt kalm aan doen.
-------------
Voor of achterkant is geen vraagstuk, ze heeft artrose links achter in haar knie......
Vandaar dat ik het ook niet met trainen kan oplossen.
In dat geval zou ik eens goed naar het voer kijken en alles wat suiker/haver bevat eens weglaten of drastisch verminderen.
Eventueel een suplement om toch te zorgen voor de juiste hoeveelheid benodigde vitaminen en mineralen, vooral van wat meer magnesium kunnen paarden een stuk rustiger worden.