Blijft jou chabrak wel zo liggen dat de ruggegraat vrijblijf

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

klavertje

Blijft jou chabrak wel zo liggen dat de ruggegraat vrijblijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 14:53

Als ik begin zit het chabrak nog goed, maar al snel is de ruggegraat niet meer vrij....hoe doen jullie dat ? Mijn chabrak schuift niet, blijft op zijn plek ,maar blijft dus niet in de gleuf van het zadel zitten. Beetje moeilijk uit te leggen maar ik hoop dat jullie het snappen.

Judje

Re: Blijft jou chabrak wel zo liggen dat de ruggegraat vrijblijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:32

Ik snap het wel, maar om dat te voorkomen gebruik ik altijd dekjes, die geen rechte bovenkant hebben, maar juist voorgevormd.
Zelf vind ik de dekjes van Equiline erg fijn (full kostte 38 euro ofzo).

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:05

Misschien is dit niet helemaal de oplossing die je zoekt, maar er zijn tegenwoordig ook neoprene anti-slip pads te koop met een gleuf voor extra drukverdeling en ruggengraat vrijheid, misschien is dat iets?

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 18:04

Okay Heiditjj , waar koop je die ?

En kan ik er op internet misschien een afbeelding van zien ? Ik zit namelijk ook nog met zomer en wintervacht verschil ( Fjord met berenvacht ) en dan merk ik dat een dunner chabrak niet goed blijft liggen.Eigenlijk moet ik in de zomer met een dik en in de winter met een dun chabrak rijden...misschien zijn die hafpads iets voor mij, maar ik weet niet of die onder een dressuurzadel passen.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 19:06

Ik koop ook altijd voorgevormde dekjes met lange lussen. Ze blijven altijd goed liggen. Ik heb de dekjes van Eurostar en Equiline.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:39

ik heb DE dekjes gevonden: pads van eskadron, blijven echt super hoog in de kamer zitten en verschuiven 0,0

StalMolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:19

Ik gebruik ook pads die ik in de gleuf van het zadel duw, dan heb ik er geen last van....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 22:39

klavertje schreef:
Okay Heiditjj , waar koop je die ?

En kan ik er op internet misschien een afbeelding van zien ? Ik zit namelijk ook nog met zomer en wintervacht verschil ( Fjord met berenvacht ) en dan merk ik dat een dunner chabrak niet goed blijft liggen.Eigenlijk moet ik in de zomer met een dik en in de winter met een dun chabrak rijden...misschien zijn die hafpads iets voor mij, maar ik weet niet of die onder een dressuurzadel passen.

Je hebt ook van die hafpads voor onder een Engels zadel, kijk maar eens op http://www.saddle-up.nl Maar je zou natuurlijk ook gewoon zonder sjabrak of dekje kunnen gaan rijden Pling

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 23:27

Een dekje (zonder gebruik van lussen) behoort te blijven liggen, schuift het dekje, past je zadel niet goed... sommige dekjes (bij ons de anky pads, moeten eerst een keer uitgewassen zijn, na een wasbeurt blijven ze perfect liggen)
oplossing: zadel maker laten komen en je zadel op pasvrom laten checken

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:48

idd alane. Mijn paard heeft bv een tijdje stil moeten staan en is daardoor wat verandert qua bespiering (beetje breder geworden, waardoor mn zadel nu net iets minder ligt en hij moet ook dringend eens opgevuld worden) gevolg al mn dekjes schuiven op dit moment.het ene natuurlijk al meer dan het andere. dus het heeft wel degelijk met pasvorm te maken. ik zou ook eens een zadelmaker laten kijken.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 19:01

Bij mij hetzelfde. Bij mijn eerste zadel begonnen de Anky pads voor te zakken en te plooien en wat later bleek dit zadel hem niet meer goed te passen.
Onder het nieuwe zadel liggen ze weer perfect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 19:48

Als je sjabrak niet blijft liggen zoals je hem erop hebt gelegd na zadelen en aansingelen, dan past je zadel inderdaad niet 100 % Lachen Je zadel zou dan bijvoorbeeld wat te wijd kunen zijn waardoor, door de wrijving van het zadel, het sjabrakje naar beneden glijdt.

Overigens heb ik idd daarnaast sowieso een voorkeur voor voorgevormd, dat zit net wat lekkerder en blijft ook beter liggen dan gewoon recht. Ook vanwege de dikke manen van mijn ponies Lachen