kijken hoe het zadel goed ligt.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

x_zora

kijken hoe het zadel goed ligt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 15:18

Hallo,

Ik heb er altijd moeite mee, om te kijken of het zadel goed ligt, als je hem opzadelt.
Heeft iemand tips etc. ?

Groetjes Lachen

sjakyrolover

Re: kijken hoe het zadel goed ligt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 15:54

je begint bij de schoft, je schuift hem gewoon naar achter. dat voel je wel of hij dan goed zit, daarna als je de singel vast doet zit die als het goed is niet heel heel ver achter de voorbenen.
ik kan het niet zo goed uitleggen. hoelang heb je al ervaring? Bloos misschien is er iemand in jouw omgeving die je het een keer kan laten zien Knipoog
groetjes sjakyrolover

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 15:59

Het zadel hoog op de schoft leggen en naar achter laten schuiven. Je voelt dan vanzelf als het zadel goed ligt! Controleer altijd even of het niet te ver naar achter is gezakt als je opstapt, vaak zie ik mensen die hun paard opzadelen, de singel losjes doen, naar de bak lopen en daar pas echt aansingelen. Hun zadel is dan wel een stuk naar achter gegleden en ligt niet meer goed. Niet echt lekker voor het paard!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:26

Delaja schreef:
Het zadel hoog op de schoft leggen en naar achter laten schuiven. Je voelt dan vanzelf als het zadel goed ligt! Controleer altijd even of het niet te ver naar achter is gezakt als je opstapt, vaak zie ik mensen die hun paard opzadelen, de singel losjes doen, naar de bak lopen en daar pas echt aansingelen. Hun zadel is dan wel een stuk naar achter gegleden en ligt niet meer goed. Niet echt lekker voor het paard!

Bij veel paarden ligt die 'stop' verder op de rug dan andere paarden. Dat het zadel ver naar achter ligt wilt dus niet altijd zeggen dat hij te ver ligt. De paarden waar je het over hebt hebben die stop dus verder op de rug liggen, immers glijd de zadel tot dat hij niet verder kan en daar hoort hij te liggen.

Vuitton_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:27

Zoals hierboven reeds aangegeven...
mij is ook altijd verteld dat je een platte hand tussen voorbenen en singel moet leggen en dat hij dan goed zit.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:51

Zoals al gezegd, het zadel ver naar voren leggen en naar achter laten glijden, op de plaats waar hij stopt met glijden, zou het zadel goed moeten liggen. Je moet een handbreedte tussen de elleboog en de singel kunnen leggen, het zadel mag dus niet 'op' de schoft liggen, maar er tegenaan. Hierdoor kan de schouder vrij bewegen. Bij een spring en vzh-zadel kan dat soms vertekenen, omdat de voorkant ronder is. Het regeltje, handbreedte tussen singel en elleboog is dan leidend.
Veel mensen leggen het zadel te ver naar voren Knipoog .

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:13

De tips hierboven zijn belangrijk inderdaad.
Wat ook belangrijk is om te controleren:
- Ga van onder de schoft, onder het zadel door naar beneden met je hand en voel of hier geen drukverschil in zit.
- Als je je stijgbeugels laat hangen, horen deze recht naar beneden te hangen tov het zadel. Zo niet: dan kijken of het zadel te ver naar voren of te ver naar achteren kanteld.
- De ruggengraat moet vrij liggen.

Het beste om te kijken of het zadel goed past: is het erbij halen van een goede zadelmaker!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:17

ik denk dat ze bedoeld hoe het goed ligt. niet of het zadel past.

Oceans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:38

Ik zou iemand laten meekijken.
Dat hoeft niet meteen een zadelmaker te zijn.
Veel mensen hebben trouwens hun zadel te ver naar voren liggen.

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:03

Zadel hoort achter schouderblad te liggen,, vaak is dat 2 vingers verder naar achteren dan bovenstaande reactie's zeggen..

KLOPT zadel schuif je naar achteren,,stopt op een plek,,DAN moet hij vaak nog 2 vinger opgeschoven worden..
Dat moet je even voelen
ene paard heeft rechte schouder andere paard een schuine,,dus dat verschilt ook heel erg per paard/pony..

De handbreedte maat die ze aanhouden voor de singel is ook niet helemaal zo..

MINIMAAL 1 handbreedte achter elleboog,,dus als het er anderhalf zijn is dat ook niet erg..
ALS zadel maar 2 vingers achter schouderblad zit Pling

Verder zeg ik altijd 1 ding: luister en kijk goed naar je paard,,

Als het niet goed ligt of pijnlijk is,, dan krijg je een reactie van je trouwe viervoeter Pling

Mocht dat het geval zijn?? haal er dan eens een ervaren zadelmaker bij en laat je zadel eens nakijken.
Maar goed dat was niet je vraag,,dus daar ga ik niet verder opin

Succes Pling

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:25

Mijn ervaring is dat de meesten het zadel tever naar voren hebben liggen, dus idd bij een dressuurzadel dient min. een duimdikte tussen schouderblad en voorkant zweetblad te kunnen.

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:32

aslo schreef:
Mijn ervaring is dat de meesten het zadel tever naar voren hebben liggen, dus idd bij een dressuurzadel dient min. een duimdikte tussen schouderblad en voorkant zweetblad te kunnen.

Bij elk zadel Haha! Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:40

moonfish13 schreef:
ik denk dat ze bedoeld hoe het goed ligt. niet of het zadel past.

In mijn opzichten is het onmogelijk dat een zadel wel goed ligt, maar niet goed past, dus is het imo aan elkaar gerelateerd en niet los te koppelen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 15:13

zazoeyou schreef:
aslo schreef:

Bij elk zadel Haha! Knipoog

Ik denk niet dat je dit redt? Als ik ons springzadel erop leg, zou ik deze wel heel ver achteren moeten leggen om de schouder geheel vrij te houden, resultaat: ruiter zit (bijna) op de lendewervels, omdat het zweetblad veel verder rond naar voren loopt. Omdat de singel (in verhouding met een dressuurzadel) verder van de voorkant van het zweetblad af ligt, drukt het zweetblad ook niet op de schouder, zoals het zweetblad van een dessuurzadel wel zou doen als deze tever naar voren ligt. Beetje lastig uitleggen, maar hoop dat je begrijpt wat ik bedoel?

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:05

aslo schreef:
Ik denk niet dat je dit redt? Als ik ons springzadel erop leg, zou ik deze wel heel ver achteren moeten leggen om de schouder geheel vrij te houden, resultaat: ruiter zit (bijna) op de lendewervels, omdat het zweetblad veel verder rond naar voren loopt. Omdat de singel (in verhouding met een dressuurzadel) verder van de voorkant van het zweetblad af ligt, drukt het zweetblad ook niet op de schouder, zoals het zweetblad van een dessuurzadel wel zou doen als deze tever naar voren ligt. Beetje lastig uitleggen, maar hoop dat je begrijpt wat ik bedoel?

Ik begrijp heel goed wat je bedoelt,, maar mijn springzadel ligt toch echt schoudervrij hoor??
En echt 2 vingers achter schouderblad,, en nee,, ik zit nog met ruim anderhalve handbreedte voor de 18e rib Knipoog

Misschien begrijp je mij wel verkeerd Clown Vork

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 18:08

Judje misschien is de TS een beginner of iemand die niet zoveel ervaring heeft met het opzadelen. In dat opzicht gaat het dus enkel om of het zadel goed ligt, inplaats van past. Idem met manegepony's en hun zadels.