Ik heb er altijd moeite mee, om te kijken of het zadel goed ligt, als je hem opzadelt.
Heeft iemand tips etc. ?
Groetjes
Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
misschien is er iemand in jouw omgeving die je het een keer kan laten zien
Delaja schreef:Het zadel hoog op de schoft leggen en naar achter laten schuiven. Je voelt dan vanzelf als het zadel goed ligt! Controleer altijd even of het niet te ver naar achter is gezakt als je opstapt, vaak zie ik mensen die hun paard opzadelen, de singel losjes doen, naar de bak lopen en daar pas echt aansingelen. Hun zadel is dan wel een stuk naar achter gegleden en ligt niet meer goed. Niet echt lekker voor het paard!
.
aslo schreef:Mijn ervaring is dat de meesten het zadel tever naar voren hebben liggen, dus idd bij een dressuurzadel dient min. een duimdikte tussen schouderblad en voorkant zweetblad te kunnen.
moonfish13 schreef:ik denk dat ze bedoeld hoe het goed ligt. niet of het zadel past.
zazoeyou schreef:aslo schreef:Mijn ervaring is dat de meesten het zadel tever naar voren hebben liggen, dus idd bij een dressuurzadel dient min. een duimdikte tussen schouderblad en voorkant zweetblad te kunnen.
Bij elk zadel![]()
aslo schreef:Ik denk niet dat je dit redt? Als ik ons springzadel erop leg, zou ik deze wel heel ver achteren moeten leggen om de schouder geheel vrij te houden, resultaat: ruiter zit (bijna) op de lendewervels, omdat het zweetblad veel verder rond naar voren loopt. Omdat de singel (in verhouding met een dressuurzadel) verder van de voorkant van het zweetblad af ligt, drukt het zweetblad ook niet op de schouder, zoals het zweetblad van een dessuurzadel wel zou doen als deze tever naar voren ligt. Beetje lastig uitleggen, maar hoop dat je begrijpt wat ik bedoel?