Heeft een Gelpad wel nut?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SillyB

Heeft een Gelpad wel nut?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 08:36

hoihoi,
Mijn nieuwe bijrijdpaard heeft een gelpad onder het zadel liggen. Is er nou al eens gezegd dat een gelpad de druk écht beter verdeeld? heeft het echt nút?

Vind zon zweet-ding namelijk maar rot voor een paard, naast het feit dat het een gedoe is met opzadelen. Als het zadel niet past kan ik daar vast over praten met de eigenaar en anders een bontje oid wat beter ademt..

over de zoekfunctie: ik kon niets hier vinden en de wiki was voor mij ook niet echt verhelderend.

Judje

Re: Heeft een Gelpad wel nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:10

Een gelpad kan wel wat druk verdelen.
Echt nut heeft het echter niet, aangezien de druk al verdeeld wordt door de boom waar je op zit.
Bij een goed passend zadel hoeft er niks onder, behalve een dun dekje/chabrakje en kan meer onder het zadel juist de ligging van het zadel negatief beinvloeden.

Ohja: paarden, die erg gevoelig zijn op de rug kunnen wel baat hebben, maar dan vind ik eigenlijk dat je eerder de vraag moet stellen: WAAROM is dit paard zo gevoelig? (Vaak is het paard niet gevoelig, maar heeft het toch ergens in meer of mindere mate last van.)

Rindin

Re: Heeft een Gelpad wel nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:14

Ik heb ook een tijd met gelpad gereden en merkte duidelijk dat mijn paard minder strak werd in de rug (verschil voor en na; staart niet dragen en met gelpad wel). Het heeft voor sommige paarden denk ik echt wel zin.
Over dat zweten, je kunt ervoor kiezen om het padje gewoon op de sjabrak te leggen. Dan neemt de sjabrak het zweet op en de gelpad heeft nog steeds dezelfde functie.