Welk dressuurzadel voor mensen met korte benen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

polly2

Welk dressuurzadel voor mensen met korte benen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 21:04

Ik ben me zo heel langzaam aan het oriënteren op een nieuw dressuurzadel.
Ik ben nog niet zo ver dat ik al wil aanschaffen, en dus ook al proefzitten in de winkel, en wilde me dus hier eens eerst oriënteren met wat jullie ervaringen zijn.
Ik heb al jaren een Ainsley en die heb ik destijds gekocht, omdat deze zo'n mooie smalle zit heeft.
Ik ben 1.58 en heb ik verhouding zeer korte benen. Daarnaast zijn mijn bovenbenen door andere sporten (in het verleden topsport) best stevig. Omdat ik dit van kinds af aan heb opgebouwd met sporten is daar niet veel meer aan te doen (spieropbouw).
Ik zoek dus een zadel met een mooie smalle zit...en wil geen nieuwe Ainsley, omdat ik vind dat deze me iets naar voren en in model drukt. Destijds vond ik dat prettig, maar nu na al die jaren trainen ben ik zo ver dat het me eigenlijk in de weg zit. Bovendien is mijn zadel al best oud en vertoont het de nodige slijtage. Binnen nu en een jaar wil ik graag wat anders.
Mijn springzadel is een Passier en dat vind ik een fijn zadel.
Iemand ervaringen met Passier dressuurzadels?
Andere tips voor de kortpotigen????

Oceans

Re: Welk dressuurzadel voor mensen met korte benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 21:59

Ik heb een Passier Grand Gilbert met gewone of kortere zweetbladen.
Ik ben ook nog geen 1.60m en ook nog eens in verhouding korte benen. Stevige bovenbenen, kan ik ook van meespreken.
Mijn zadel is nu pas verbreed voor mijn paard dus nu ben ik nog wat stijfjes omdat de zit daardoor ook ietjes verbreed is.
Maar het rijdt echt wel super.
Passier is echt wel goed. Ik heb mijn paard zelf opgemeten om de boom te laten verbreden.
Ze moeten dan ook opnieuw opvullen. Dat is allemaal perfect gedaan. Mijn zadel past nu perfect.
Je mag gerust eens een keertje bij mij komen 'passen' als je wil.
Een tip, probeer een zo klein mogelijk zadel te kopen.
Geen 17.5" kopen als je ook perfect in een 17" past en geen 17" als een 16.5" ook past. Dat is veel makkelijker voor je knieën.

Vroeger reed ik eerst met een wintec dan met een stubben.
De wintec was veel te lang van zweetbladen, de stubben ging ook nog wel maar daar kon ik echt niet op blijven zitten.
Geen steun aan de knieën, het is dan ook niet gemaakt voor mensen met korte pootjes zoals mezelf.
Daarna veelzijdigheidszadel geprobeert, weer een wintec en een stubben.
Maar daar zat ik veel te ver met mijn knieën. Weer nul steun.

Van Stubben zijn er wel die jeugdzadels, volgens mij zijn die wel korter van zweetbladen.
Ze zijn ook 17" geloof ik.
Als ze nu niet dat lelijk bruin randje hadden, had ik die ook nog wel geprobeerd.
Stubben doet ook maatwerk maar dat kost enorm veel.
Bij Passier kan je dat als een optie kiezen geloof ik. Ben niet zeker van meerprijs maar waarschijnlijk wel.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 07:25

de kieffer frysk ( ook al heb je geen fries) zweetblad is korter en ook breder. Er hier zit standaard gewoon een med boom in.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 08:37

Dank je wel voor jullie reacties.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:38

Passier is fijn maar de recentere modellen hebben wel langere zweetbladen.
Ik kreeg ook een keer de KN Tango aangeraden. Daar heb ik zelf niet opgezeten dus dat weet ik niet.
Heb je verder nog voorkeuren van veel wrong/weinig wrong of diepe zit/vrije zit?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:39

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 10:52

Urielle schreef:
Passier is fijn maar de recentere modellen hebben wel langere zweetbladen.
Ik kreeg ook een keer de KN Tango aangeraden. Daar heb ik zelf niet opgezeten dus dat weet ik niet.
Heb je verder nog voorkeuren van veel wrong/weinig wrong of diepe zit/vrije zit?

Ik denk weinig wrong...dat heb ik nu ook.
En een minder gedwongen zit dan ik nu heb. Dat was tig jaar geleden voor mij prettig, maar ik merk dat ik het steeds minder prettig vind.
Het zadel moet een smal gevoel geven, dat vind ik heel belangrijk. Dat doet mijn huidige Ainsley ook.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 10:52

tienus63 schreef:
Misschien heb je ook nog iets aan dit oude topic:
[HAR] Dresuurzadel voor kleine mensen?

Bedankt...ik had gezocht...maar niks gevonden. Nu wel handig om dit er bij te hebben.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:11

Wintec is zeker niets?
Ik had hiervoor nl. een wintec pro dressuur, en daar kwamen de zweetbladen nog niet een tot de helft van mijn kuiten Nagelbijten / Gniffelen

Ik ben zelf 1,72 lang, en mijn broeken zijn over het algemeen 27/34. Dus met een lengtemaat van 30 zal het wel goed passen denk ik?

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:45

Ik heb een Frank Baines, die kunnen speciaal met korte zweetbladen gemaakt worden, ik heb namelijk ook korte pootjes Lachen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 07:46

Kangaroo_Syl schreef:
Wintec is zeker niets?
Ik had hiervoor nl. een wintec pro dressuur, en daar kwamen de zweetbladen nog niet een tot de helft van mijn kuiten Nagelbijten / Gniffelen

Ik ben zelf 1,72 lang, en mijn broeken zijn over het algemeen 27/34. Dus met een lengtemaat van 30 zal het wel goed passen denk ik?

Nee...sorry...Wintec is niet aan mij besteed. Op mijn werk hebben we die wel en het zit eigenlijk best goed.
Maar ik loop tegen de veertig en ben nogal van de oude stempel.....een zadel hoort van leer te zijn voor mij.... Bloos

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:22

ik heb ook korte benen en de passier GG vind ik absoluut niet prettig. ik kom nauwelijks onder de zweetbladen uit en die randen van het zweetblad drukken behoorlijk in mijn kuit. ook is de wrong voor mij niet goed.

ik zit zelf heerlijk op de stubben scandica DL extra (zie profiel op Urissa, het zwarte zadel) of de stubben tristan (nieuwe model)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:28

Ik heb gister ook een zadel van Stübben gezien, maar die was niet voor mij weggelegd ivm korte zweetbladen Haha!

Crum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:28

passier had ik eerst ook, best fijn zadel ook voor mensen met korte benen lijkt mij,
nu heb ik hulsebos, want die maakt alles op maat van jou en je paard.. dat vind ikl wel heel fijn.. succ6 nog!