Vraag over boommaten van zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Eva_vv

Vraag over boommaten van zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 20:51

Ik heb een vraag over de boommaten van een zadel.
Hoe was het ook alweer? Je hebt bv 30, 31, 32, 33 enz.
Volgens mij is 31-32 medium.

Kan iemand mij vertellen hoe het ook alweer zat?
Van smal tot wijd graag..

aslo

Re: Vraag over boommaten van zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 07:23

Ligt aan het merk, maar 27-28-29 is smal, 30-31-32 is medium, 33 en meer is wijd. Sommige werken met fit I, II en III. Fit I is smal, fit II mdeium, fit III wijd. Dan kom je nog N, M, W tegen (narrow -smal-, Medium en Wide -wijd-). Ik meen dat bij Passier 27-28 juist weer medium is, maar volgens mij vormen zij daarin een uitzondering.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 20:10

Ik ben ook wel benieuwd of maten te vergelijken zijn eigenlijk? Of dat het dus echt per zadel passen wordt.
Ik heb een VZ Euroriding fit 3 erop gehad, die te breed was. Dus ben nu richting medium aan het zoeken, maar dan dressuurzadel. Hopelijk komen die maten wel overeen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 20:38

Dyonne schreef:
Ik ben ook wel benieuwd of maten te vergelijken zijn eigenlijk? Of dat het dus echt per zadel passen wordt.
Ik heb een VZ Euroriding fit 3 erop gehad, die te breed was. Dus ben nu richting medium aan het zoeken, maar dan dressuurzadel. Hopelijk komen die maten wel overeen.

de maten komen over het algemeen prima overeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:52

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:17

Was het allemaal maar zo simpel ! Van het ene merk 32 kan heel anders vallen als van een ander merk 32.
Ligt er oa aan hoe lang de takken zijn. Hoe de boom gevormd is , hoe de kussens onder het zadel zitten ( zitten ze hoog, dan maken ze de boommaat weer smaller ) etc etc

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:01

Maris schreef:
Was het allemaal maar zo simpel ! Van het ene merk 32 kan heel anders vallen als van een ander merk 32.
Ligt er oa aan hoe lang de takken zijn. Hoe de boom gevormd is , hoe de kussens onder het zadel zitten ( zitten ze hoog, dan maken ze de boommaat weer smaller ) etc etc

Daarom ligt het ene zadel (met dezelfde boommaat) wel goed en het andere niet, das een kwestie van passen. Maar een boom 32 is een boom 32. Toen wij bij onze E een zadel aan hebben laten meten, kwam daaruit dat ie een medium boom (31/32) nodig had, de MSF kwam daarop met een aantal zadels in dezelfde boommaat, alleen de één lag gewoon beter dan de ander door de vorm van de kussens idd.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 08:40

aslo schreef:
Maris schreef:

Daarom ligt het ene zadel (met dezelfde boommaat) wel goed en het andere niet, das een kwestie van passen. Maar een boom 32 is een boom 32. Toen wij bij onze E een zadel aan hebben laten meten, kwam daaruit dat ie een medium boom (31/32) nodig had, de MSF kwam daarop met een aantal zadels in dezelfde boommaat, alleen de één lag gewoon beter dan de ander door de vorm van de kussens idd.

De lengte van de takken hebben ook invloed op de boomwijdte. Ik kan me tenminste voorstellen dat een boom met korte takken breder valt als eentje met langere takken ( met dezelfde boommaat ).

Eva_vv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 21:49

Bedankt voor de informatie