Vet, Balsem, Melk, of Glycerinezeep ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

knoevel

Vet, Balsem, Melk, of Glycerinezeep ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 12:30

ik wil binnenkort een x mijn hoofdstel en zadel opnieuw verzorgen.?

wat gebruiken jullie en hoe, afspoelen, niet afspoelen ?
en hoe vaak doen jullie het ?

Groetjess

Utixo

Re: Vet, Balsem, Melk, of Glycerinezeep ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 12:59

Ik zou het zeer zeker niet afspoelen Knipoog

Mijn zadelmaker adviseerd altijd blank vet, eventueel wat zeep om het schoon te maken. Van olie word je leer futloos en slap. Of je moet het over een westernzadel hebben (een echte), dit leer is vaak buffelleer en dat meot wel weer ge-olied worden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:31

Mijn hoofdstel onderhoud ik al jaren met glycerinezeep en gewoon zwart leervet. Eerst maak ik het schoon met een spons die ik eerst over de zadelzeep haal en waar ik dan het leer mee afneem, de spons moet zo droog mogelijk zijn omdat de zeep anders te veel schuimt, en schuim maakt niet schoon. Ook niet te veel zeep gebruiken omdat je anders het vet uit het leer haalt en het stug wordt. Als het leer opgedroogd is wat vet erop, gewoon van dat vet wat je ook voor bijvoorbeeld je legerkisten gebruikt. Als je alleen vet gebruikt zonder het leer eerst schoon te maken met zeep wrijf je het vuil alleen maar in het leer en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Hoofdstelletje ziet er nog piekfijn uit, mooi soepel en glanzend.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:34

Als het leer alleen wat vies is en vet genoeg gebruik ik alleen glycerinezeep. Is het leer droog en toe aan extra onderhoud gebruik ik daarna blanke ledervet Lachen

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:14

Met zadelzeep schoon maken en invetten met olie of met vet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 07:23

Welshcobfan schreef:
Als het leer alleen wat vies is en vet genoeg gebruik ik alleen glycerinezeep. Is het leer droog en toe aan extra onderhoud gebruik ik daarna blanke ledervet Lachen

Zo doe ik het ook.

Hoe vaak ik het doe is afhankelijk van hoeveel ik rijd en de weersomstandigheden. In de herfst/winter doe ik het over het algemeen 1 keer in de 2/3 weken en in de zomer ongeveer 1 keer in de 4 weken.