Kale plekken van Kieffer leren hoofdstel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Kale plekken van Kieffer leren hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 14:44

Mijn paard heeft wat kale plekken op zijn hoofd waar de bakstukken zitten en ook onder het kopstuk.

Zou dit een leerallergie kunnen zijn of misschien de verf van het hoofdstel?
Het is een Kieffer hoofdstel.

Als iemand ook deze ervaring heeft met Kieffer, was het dan met een ander merk opgelost of was het nodig om met een kunststof hoofdstel aan te schaffen?
Die vind ik nl. niet zo mooi Bloos

patsur

Re: Kale plekken van Kieffer leren hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:51

Ik denk eerder dat het hoofdstel wat krap is..
Paard wat ik reed heeft ook een beetje kale plekken achter zijn oren en op zijn hoofd bij de frontiem. Of kaal, het haar wordt er dunner. Ik denk dat het bij hem opgelost is als de frontriem wat groter is..

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:55

Heb je dat met andere hoofdstellen niet? Of is het je eerste (enigste) hoofdstel? Het kan een allergische reactie zijn maar dat zie je maar heel weinig. Meestal schuurt er toch iets, zit het gewoon niet helemaal lekker...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 16:49

Ik heb een Kieffer gehad en vond dat hoofdstel best wel stug en het leerde voelde aan als geverfd.
Misschien dat er een laagje op het leer zit waar 'ie niet tegen kan?
Ik zou als ik jou was eens een poosje een ander leren hoofdstel proberen en kijken of dat scheelt...

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 10:20

Ik heb dit gehad met een HH hoofdstel. Dit hoofdstel heeft de neusriem over het kopstuk lopen en het kopstuk is nog eens lekker onderlegd. Dacht heerlijk zacht voor mijn Vos. Echter daar waar het onderlegde begon (thv zijn oren) kreeg hij kale plekjes en werd het wat schilferig. In eerste instantie alles behandeld tegen schimmel echter geen resultaat. Uiteindelijk maar eens weer een gewoon leren hoofdstel om gedaan en daarmee was het probleem verholpen.
Mijn HH gebruik ik nu dus voor een ander paard....

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:04

Nouvel schreef:
Ik heb een Kieffer gehad en vond dat hoofdstel best wel stug en het leerde voelde aan als geverfd.
Misschien dat er een laagje op het leer zit waar 'ie niet tegen kan?
Ik zou als ik jou was eens een poosje een ander leren hoofdstel proberen en kijken of dat scheelt...

Ik heb het ook met mijn kieffer hoofdstel, die heb ik nu een jaar en het ziet er niet meer uit Boos!
Ik heb een zwart hoofdstel met wit onderlegd, wordt elke keer netjes schoongemaakt etc. Er komt zwart spul uit de naden zetten, wat op lijm lijkt en het plakt. Daarnaast laten de randen los, wat gelijmd is. Ik vind het ronduit een bagger kwaliteit en dat voor €150.

Nee ik zit er alweer hard over na te denken om een nieuw hoofdstel te kopen. Maar voor mij nooit meer Kieffer

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:59

Wat toevallig! Ik heb de kieffer Salzgeber (die met goud) en mijn paard heeft precies schuurplekjes waar het hoofdstel zit. Met name ook achter de oren. Het hoofdstel zit zeker niet krap. Maar denk wel dat mijn paard een iets gevoeliger huidje heeft.

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:58

Tja het lijkt bij mij wel of het vet erin trekt en er met dezelfde gang weer uit komt "lekken" vind het echt klote, want ben juist zo zuinig op mijn spullen Boos!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 13:17

Kan ook irritatie van het zweet zijn. Na het rijden goed afsponzen zou dan moeten helpen.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 13:31

Mijn paard is allergisch voor bijenwas. Dit zit in sommige leerproducten. Ik heb haar een tijd met een kunststof hoofdstel gereden en probeer nu opnieuw een leren hoofdstel (ook van Kieffer) uit dat wordt onderhouden met bijenwasvrije producten. Ik hoop over een paar weken te weten of het nog steeds een allegrische reactie veroorzaakt.

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 13:17

Nou ik ben met mijn hoofdstel terug geweest naar de ruitershop, wat blijkt er zit een lijm in het hoofstel verwerkt die los komt als je de boel in de olie zet. Ik knijp dus de lijm echt uit de stiksels, het plakt ook echt helemaal. Nu 2 weken wachten en dat wordt hij terug gestuurd naar de leverancier die het gaat beoordelen. Ik ben benieuwd!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 13:19

Ik rijd nu met schapenbontjes om de bakstukken en om het kopstuk. Dit lijkt wel te helpen maar de haren groeien nog niet erg snel aan.

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 13:19

Fitzroy schreef:
Ik rijd nu met schapenbontjes om de bakstukken en om het kopstuk. Dit lijkt wel te helpen maar de haren groeien nog niet erg snel aan.

Dat moet toch ook niet de bedoeling zijn van een hoofdstel...beetje jammer

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 13:21

Tja, dat kun je wel zeggen. Ik moet ze er ook weer afhalen want wedstrijden mag je er niet mee starten.

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 13:27

ja idd, en dan begin je dus eigenlijk weer van voorafaan... rot zeg! Verkopen en een ander hoofdstel kopen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:53

Heb je al een ander hoofdstel geprobeerd?

want als het echt specifiek van dit hoofdstel is zal het waarschijnlijk steeds weer terug komen...
waardeloos zeg, sterkte ermee!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 13:35

ik heb 4 kieffer hoofdstellen, en echt geen ervaring met zulke dingen! misschien past het hoofdstel niet goed?

Kazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 13:41

Ik heb hetzelfde gehad: kale plekken op de plaats van het hoofdstel. Behandeld voor schimmel: geen resultaat.
later ook met een ander paard en ander hoofdstel hetzelfde. Uiteindelijk zijn we erachter gekomen dat dit waarschijnlijk werd veroorzaakt doordat we de hoofdstellen wel eens oppoetsten met van die kant-en-klare doekjes om je leer mee op te poetsen. Toen die doekjes niet meer gebruikt, en nooit meer last gehad.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 05:39

Mijn hoofdstel schuurt nu ook, maar zijn 2 stipjes en 1 streepje. Heel gek. Ga maar eens kijken of dat helpt, een gaatje groter Haha!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 18:02

Nou, het is weer bal. Ik heb 3 dagen zonder bontjes gereden met mijn Kieffer hoofdstel en hij ligt nu zelfs tot bloedens toe open.
Zal ff een nieuw topic openen over oplossingen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:34

Ik blijf erbij dat ik veel van de nieuwe hoofdstellen van heel naar hard leer vind gemaakt, net of het geen echt leer is...
Ik zou een ander merk met zacht leer proberen...

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 15:35

Ik heb ook een kieffer, volgensmij heet het type Ula Salzgeber, met aansnoerneusriem en gouden randjes op neus en frontriem. Ik ben er super tevreden over en het is een heerlijk soepel hoofdstel. Het is trouwens zo'n hoofdstel zonder "vast kopstuk". De riempjes van de keelriem en bakstukken zijn los van elkaar en komen niet samen als vast kopstuk. Het leer is doorgestikt en zo soepel en zacht.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 20:42

Rianne schreef:
Nou ik ben met mijn hoofdstel terug geweest naar de ruitershop, wat blijkt er zit een lijm in het hoofstel verwerkt die los komt als je de boel in de olie zet. Ik knijp dus de lijm echt uit de stiksels, het plakt ook echt helemaal. Nu 2 weken wachten en dat wordt hij terug gestuurd naar de leverancier die het gaat beoordelen. Ik ben benieuwd!

Je moet je hoofdstel vooral in de olie zetten kan je bij je nieuwe hoofdstel na een jaar een nieuwe kopen, de olie weekt niet alleen de lijm los! Maar ook nog eens de stiksels..

Ik heb nooit problemen gehad met kale plekjes, met geen van onze paarden

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 07:43

Karoliefje_ schreef:
Je moet je hoofdstel vooral in de olie zetten kan je bij je nieuwe hoofdstel na een jaar een nieuwe kopen, de olie weekt niet alleen de lijm los! Maar ook nog eens de stiksels..

Ik heb nooit problemen gehad met kale plekjes, met geen van onze paarden

Ik had dus begrepen dat je dat de 1e keer moet doen, om het soepel te maken en daarna schoonhouden en voeden met cream... Dan hadden ze dat tegen mij moeten zeggen bij die ruitersportzaak..