Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
aslo schreef:alleen een bontje eronder en geen sjabrak.
aslo schreef:Een goed passend zadel heeft niets nodig ter drukverdeling en dat doet een bontje ook zeker niet. Een bontje is nagenoeg net zo dik als een pad. Knijp er maar eens is, het lijkt wel dik maar das schijn. Schapenvacht staat bekend om zijn vochtopname en gaat warmte ophoping tegen. Wordt daarom ook veel gebruikt op waterbedden, opeen fietszadel, in rolstoelen etc. Een sjabrak is idd alleen ter bescherming van het zadel, oftewel tegen het zweten. Maar als iets gaat zweten, kan het ook gaan schuren, vooral als er bijv. nog wat zand in de vacht zit.
" het meeste was bedoelt voor die mis also ofzo? "
Enne, waarom meteen zo onaardig, slechte dag gehad ofzo?
Citaat:Jo, ik studeer voor dit soort zaken. Dus als ik dan wat hoor waarvan ik me duidelijk heb laten maken dat het niet zo is. Kan ik nogal 'heftig'reageren, maar dat is niet onaardig bedoelt ofzo, I am sorry, als dat je gevoel was, oke;)
aslo schreef:Citaat:Jo, ik studeer voor dit soort zaken. Dus als ik dan wat hoor waarvan ik me duidelijk heb laten maken dat het niet zo is. Kan ik nogal 'heftig'reageren, maar dat is niet onaardig bedoelt ofzo, I am sorry, als dat je gevoel was, oke;)
excuses aanvaardt
Vanwege een rugprobleem (lastige bouw) bij 1 van onze paardjes heb ik me destijds dus ook eea duidelijk laten maken door oa een MSF en de fysio, zij waren van mening (plus mijn eigen ervaringen met lamsbontjes en tal van dekjes) dat een bontje geen invloed heeft op de ligging cq druk verdeling.
Het is gewoon een 'kort' stepsjabrakje voorzien van een laagje lamsvel aan de onderzijde. Het is echter ideaal tegen zweetvorming en warmteophoping. Een ander voordeel van een bontje is dat deze (mn bij paarden met hoge schoft) perfect blijven liggen en derhalve de schoft ook niet kapot schuurt, wat helaas bij veel standaard dekjes wel het geval is. We hadden bij dat ene paardje altijd problemen tijdens de wedstrijden omdat de witte standaarddekjes steeds gingen verschuiven en daardoor gingen trekken in het schoftgebied. Zelfs het pufferpad. We hebben nu witte dekjes met aan de onderzijde geheel lamsbont (voor hoog opgesneden met rand) en probleem is over. Afgezien daarvan blijven ze eronder heerlijk droog.
Een ander nadeel van de dunnere standaardekjes is dat deze erg weinig zweet opnemen en het zweet dus door kan trekken in de kussens hetgeen nadelig zou zijn voor de vulling. Vandaar (hestejente) dat 'ik' niet zou aanraden om er niets onder te leggen. Maar het allerbelangrijkste is idd dat een zadel goed moet passen EN op de juiste plaats op de rug moet liggen. De meesten hebben de zadels nl. te ver naar voren liggen. Daarbij moet de ruiter zelf ook goed in het zadel passen, je ziet nog wel eens dat men met te kleine zadels rijdt, waardoor het gewicht tever achterop het zadel komt liggen.