Dekje schuurt??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

Dekje schuurt??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 18:10

hallo beste mede bokkers.

Ik weet niet of dit bij fjorden of bij medisch hoor maar ik hoor het wel.

Ik heb nu al een tijdje een fjord.
Deze wordt bijna elke dag bereden.
nou krijgt hij achter zijn dekje een schuurplek die vooral op zijn aalstreek zeer dun is.
we rijden met een kieffer zadel met bontje eronder ( en daar onder een dekje).
hoe kan ik hier vanaf komen?? het ziet er namelijk echt niet uit.
iemand anders dacht dat het misschien aan het bontje lag omdat door het bontje het dekje niet in de holte van het zadel kon ofzo.
dus heb het bontje er al onderuit gehaald.
ik ga zo snel mogelijk duidelijke foto's maken en hier ook neerzetten.

heeft iemand anders dit ook en wie weer er een oplossing???

groetjes,

Femke16

Re: Dekje schuurt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 18:15

Nou, ik weet niet of dit het zelfde was. Maar een vriendin van mij had eens het zadel van een fries op die pony gedaan met iets diks eronder, we dachten dat het dan mischien wel zou passen. (dom dus) Het zadel was veel te groot. Daar kwamen we later achter. Promis ( de pony) gedroeg haar normaal, braaf dat ze is. Maar op een gegeven moment ging kreeg ze ook kale plekken achter haar zadel op de midden van de rug. Een goed merk zadel heeft niks te maken met de pas vorm. Mischien moeten de 'kussens' bij gevult worden of past het zadel gewoon echt niet goed. Er is vast wel iemand, bij een ruitershop ofzo in de buurt dat daarna kan kijken voor je,

Veel succes!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 18:27

alvast bedankt.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 20:52

alleen een bontje eronder en geen sjabrak.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 21:04

kan dat wel?
ik heb zo'n half bontje ofzo.
en moet dat dan voor altijd?

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 21:15

aslo schreef:
alleen een bontje eronder en geen sjabrak.

Waarvoor denk je dat een bontje dient?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 21:48

Een echt (schapen)bontje neemt o.a. vocht (zweet) heel goed op, het wordt dus niet nat zoals veel sjabrakken wel en mede daardoor kunnen gaan schuren. Bij warmer weer rijden wij altijd alleen met bontje. Dit op advies van Nederlands enigste gediplomeerde saddlefitter en een paardenfysiotherapeute.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 21:49

oke duidelijk

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 21:52

bontje eronderuit! Die zorgen juist dat de boel gaat drukken en schuren !

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 22:12

Een zadel dekje is voor bescherming van het zadel, het bontje is voor de druk verdeler van het zadel.

de importeur van Kieffer:
Janssen: ‘Sjabrakken zijn vooral praktisch en commercieel een goed product. Ze zijn nodig om het leer te beschermen. Daarnaast zijn ze aan mode onderhevig. Ga maar na hoeveel verschillende kleuren en soorten er zijn. Een zadel moet perfect liggen, zeker als je topprestaties van een paard verwacht. Dit voorkomt een hoop problemen. Er is steeds meer bekend over de rugproblemen die kreupelheden veroorzaken. De druk moet zo goed mogelijk worden over de paardenrug. Een lamsvel gebruik ik alleen als het functioneel is.’

en deze van Peter Paul Fransen
‘Voor een zo goed mogelijke drukverdeling moet je lamsvel op de huid van het paard gebruiken, dan het sjabrak en dan het zadel. Als je het lamsvel tussen het zadel en het sjabrak gebruikt, is het mode of opvulling. Gebruik je bijvoorbeeld een zadel op een wat breder paard en wil je dat ook op je andere paard gebruiken, kun je het lamsvel erbij leggen, maar alleen als de bovenkant van het zadel goed ligt op het paard.’

een zadel moet goed passen, ik kan je adviseren om naar een zadel passer te gaan en advies te vragen aan haar/hem. Rjimkje(Fries) had eens een vreselijke bult op haar rug, wat bleek is dathet zadel te klein was. Gelukkig dat we niet allerlei bontjes gingen kopen, die vreselijk duur zijn! Bontjes zijn slechts druk verdelers en daarom misschien dat fisiotherapisten ze adviseren. Maar heeft niks met schuren te maken.
Een goed sgabrak wordt snel en makkelijk droog.

succes met je paard! Knipoog , het meeste was bedoelt voor die mis also ofzo? dus niet alles is voor jou van toepassing Tong uitsteken Sorry!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 22:26

Een goed passend zadel heeft niets nodig ter drukverdeling en dat doet een bontje ook zeker niet. Een bontje is nagenoeg net zo dik als een pad. Knijp er maar eens is, het lijkt wel dik maar das schijn. Schapenvacht staat bekend om zijn vochtopname en gaat warmte ophoping tegen. Wordt daarom ook veel gebruikt op waterbedden, opeen fietszadel, in rolstoelen etc. Een sjabrak is idd alleen ter bescherming van het zadel, oftewel tegen het zweten. Maar als iets gaat zweten, kan het ook gaan schuren, vooral als er bijv. nog wat zand in de vacht zit.

" het meeste was bedoelt voor die mis also ofzo? "
Enne, waarom meteen zo onaardig, slechte dag gehad ofzo?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 22:28

oja, ter aanvulling, een zadel heeft dus niet voor niets al een zweetblad Knipoog

MalouR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 22:29

mijn fjord had ook schuurplekjes van zijn chabrakje, heb er een tijdje alleen met zo'n (nep) bonte dekje gereden die zadelvormig was. Daar is het weer van weg gegaan, het kwam doordat hij verhaarde, want daarvoor heeft hij het niet gehad..

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 23:07

Inderdaad alleen het bontje er onder Lachen Dat gaat prima Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 09:42

Ik heb ook een fjord en een kieffer en met de dunne sjabrakjes hetzelfde probleem. De dikkere schuren niet in haar vacht.
Misschien een tip om dikkere sjabrakjes onder je zadel te doen.
Ik had ook eerst een bontje eronder, dat hielp wel en dat doe ik nog steeds heel soms, om ff een ander kleurtje eronder te leggen van de stapel dunne sjabrakjes.
Nu rijd ik altijd met een dik sjabrakje. Succes!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:26

MD-->HAR

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 15:37

op dit moment is het bontje er onderuit.
heb laatst ook gerenden met zadelvormig dekje dat iets ophoog krulde waar het zadel niet kwam op de achter kant.
ik ga ff over leggen met mijn moeder

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 20:21

Mijn KWPN-er heeft er alleen last van als hij verhaart. Dan krijgt hij ook ineens kale plekken voor op zijn borst van de deken.
Hij heeft er verder geen last van en binnen een paar weken is het leed geleden.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 22:02

aslo schreef:
Een goed passend zadel heeft niets nodig ter drukverdeling en dat doet een bontje ook zeker niet. Een bontje is nagenoeg net zo dik als een pad. Knijp er maar eens is, het lijkt wel dik maar das schijn. Schapenvacht staat bekend om zijn vochtopname en gaat warmte ophoping tegen. Wordt daarom ook veel gebruikt op waterbedden, opeen fietszadel, in rolstoelen etc. Een sjabrak is idd alleen ter bescherming van het zadel, oftewel tegen het zweten. Maar als iets gaat zweten, kan het ook gaan schuren, vooral als er bijv. nog wat zand in de vacht zit.

" het meeste was bedoelt voor die mis also ofzo? "
Enne, waarom meteen zo onaardig, slechte dag gehad ofzo?

Jo, ik studeer voor dit soort zaken. Dus als ik dan wat hoor waarvan ik me duidelijk heb laten maken dat het niet zo is. Kan ik nogal 'heftig'reageren, maar dat is niet onaardig bedoelt ofzo, I am sorry, als dat je gevoel was, oke;)

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 22:14

Hier een uitleg( niet van mezelf hoor(A)) over hoe een zadel ongeveer moet liggen. Dan kan je zelf misschien wel een beetje zien of het echt niet past, of juist wel Knipoog

Het passen van een zadel moet bij voorkeur gebeuren zonder zadeldekje of onderlegger. Het zadel moet overal gelijkmatig op de paardenrug liggen. Het diepste punt van het zadel moet zich in het midden bevinden. De kamer mag de schoft van het paard niet raken, ook niet wanneer het belast is. Wanneer dit wel het geval is moet het zadel, zo mogelijk, opgevuld worden of moet er een ander zadel worden geprobeerd. Wanneer een zadel niet goed past kan dat niet alleen schuur- en drukplekken veroorzaken, maar ook de bewegingen van het paard belemmeren. Hierdoor kan het paard voor langere tijd uitvallen als rijpaard.

En ik heb even voor je gezocht, maar echt overal staat dat schuur plekken in het midden van de rug voornamlijk ontstaan door een zadel dat niet geheel past. Als het goed is kan dat niet eens de oorzaak zijn van een schurent sgabkrakje, die is vrij van de boven rug. Dat had je zelf ook al vermeld dus, dat zit vast wel goed Knipoog! nou misschien heb je wat aan het zadel passen. Het komt vast wel goed!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 23:15

Als je nou eens helemaal niks onder het zadel legt?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 07:26

Citaat:
Jo, ik studeer voor dit soort zaken. Dus als ik dan wat hoor waarvan ik me duidelijk heb laten maken dat het niet zo is. Kan ik nogal 'heftig'reageren, maar dat is niet onaardig bedoelt ofzo, I am sorry, als dat je gevoel was, oke;)

excuses aanvaardt Lachen
Vanwege een rugprobleem (lastige bouw) bij 1 van onze paardjes heb ik me destijds dus ook eea duidelijk laten maken door oa een MSF en de fysio, zij waren van mening (plus mijn eigen ervaringen met lamsbontjes en tal van dekjes) dat een bontje geen invloed heeft op de ligging cq druk verdeling.
Het is gewoon een 'kort' stepsjabrakje voorzien van een laagje lamsvel aan de onderzijde. Het is echter ideaal tegen zweetvorming en warmteophoping. Een ander voordeel van een bontje is dat deze (mn bij paarden met hoge schoft) perfect blijven liggen en derhalve de schoft ook niet kapot schuurt, wat helaas bij veel standaard dekjes wel het geval is. We hadden bij dat ene paardje altijd problemen tijdens de wedstrijden omdat de witte standaarddekjes steeds gingen verschuiven en daardoor gingen trekken in het schoftgebied. Zelfs het pufferpad. We hebben nu witte dekjes met aan de onderzijde geheel lamsbont (voor hoog opgesneden met rand) en probleem is over. Afgezien daarvan blijven ze eronder heerlijk droog.
Een ander nadeel van de dunnere standaardekjes is dat deze erg weinig zweet opnemen en het zweet dus door kan trekken in de kussens hetgeen nadelig zou zijn voor de vulling. Vandaar (hestejente) dat 'ik' niet zou aanraden om er niets onder te leggen. Maar het allerbelangrijkste is idd dat een zadel goed moet passen EN op de juiste plaats op de rug moet liggen. De meesten hebben de zadels nl. te ver naar voren liggen. Daarbij moet de ruiter zelf ook goed in het zadel passen, je ziet nog wel eens dat men met te kleine zadels rijdt, waardoor het gewicht tever achterop het zadel komt liggen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:23

Een paard zweet toch door zo'n dekje Clown Als je dat er niet op legt zweet hij niet onder het zadel en trekt er dus ook geen zweet in het leer of de vulling. De paarden waar ik les op krijg hebben niks onder het zadel liggen en ondanks dat ze flink in het haar zitten en op hun borst en onder de singel soms erg nat worden blijven ze onder het zadel droog.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 16:17

ben gisteren weer geweest.
heb gereden met bontje en haf dekje was een beetje opkruld aan de achterkant.(hier is de hele week meer gereden)
het zag er weer wat beter uit als eerst. was niet meer gemilimetert.
denk dat het dus door het verharen komt. p.s hij heeft zo'n top conditie dat hij niet zweet na een uur rijden(nou hoeft hij ook niet zo hard te werken)

groetjes en bedankt voor de berichtjes

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:51

aslo schreef:
Citaat:

excuses aanvaardt Lachen
Vanwege een rugprobleem (lastige bouw) bij 1 van onze paardjes heb ik me destijds dus ook eea duidelijk laten maken door oa een MSF en de fysio, zij waren van mening (plus mijn eigen ervaringen met lamsbontjes en tal van dekjes) dat een bontje geen invloed heeft op de ligging cq druk verdeling.
Het is gewoon een 'kort' stepsjabrakje voorzien van een laagje lamsvel aan de onderzijde. Het is echter ideaal tegen zweetvorming en warmteophoping. Een ander voordeel van een bontje is dat deze (mn bij paarden met hoge schoft) perfect blijven liggen en derhalve de schoft ook niet kapot schuurt, wat helaas bij veel standaard dekjes wel het geval is. We hadden bij dat ene paardje altijd problemen tijdens de wedstrijden omdat de witte standaarddekjes steeds gingen verschuiven en daardoor gingen trekken in het schoftgebied. Zelfs het pufferpad. We hebben nu witte dekjes met aan de onderzijde geheel lamsbont (voor hoog opgesneden met rand) en probleem is over. Afgezien daarvan blijven ze eronder heerlijk droog.
Een ander nadeel van de dunnere standaardekjes is dat deze erg weinig zweet opnemen en het zweet dus door kan trekken in de kussens hetgeen nadelig zou zijn voor de vulling. Vandaar (hestejente) dat 'ik' niet zou aanraden om er niets onder te leggen. Maar het allerbelangrijkste is idd dat een zadel goed moet passen EN op de juiste plaats op de rug moet liggen. De meesten hebben de zadels nl. te ver naar voren liggen. Daarbij moet de ruiter zelf ook goed in het zadel passen, je ziet nog wel eens dat men met te kleine zadels rijdt, waardoor het gewicht tever achterop het zadel komt liggen.

Het klopt ook wel dat het kan helpen, maar als je paard het niet nodig heeft, heeft het juist een tegen strijdig effect. Helemaal als je het bontje boven je zadel doet, dat ziet er gewoon mooi uit. En inderdaad, Een sjabrakje moet goed zijn en makkelijk uitwasbaar.