Happy mouth bit of bitloos?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marronn

Happy mouth bit of bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 16:21

Hallo, Ik heb een probleem.
Mijn pony heeft regelmatig haar mondhoeken kapot. Ik heb er nooit last van gehad en sinds een paar maanden is het begonnen. Ik heb er geen ander bitje ingehangen ofiets anders. En ik trek er absoluut niet in. Ik heb er al verschillende topics over gelezen en ze raden de Happy Mouth bit aan of bitloos. Maar mijn vraag is, omdat ik ook best intensief dressuur rijdt, of ik het beste een Happy Mouth bit kan gebruiken of bitloos. Want ik heb er zelf helemaal geen ervaring mee met bitloos. Kan ik mijn pony daarmee rond of nageeflijk rijden? Wat zijn de nadelen van bitloos? En is het Happy Mouth bit van rubber, want ik had gelezen dat rubber een brandende werking heeft. Daarom zit ik een beetje met 2 gedachten. Ik hoop dat iemand mij tips kan geven!

Annemarie

Re: Happy mouth bit of bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 16:23

Marronn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 16:27

ja ben ik ook aan het volgen, maar zij wil juist geen bitloos rijden. Dus was wel benieuwd wat de voor en nadelen van bitloos waren;)

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 16:28

Happy mouth bit is van kunststof. Ze zijn lekker licht, maar er kunnen snel scherpe randjes aan komen. Ik heb er eentje liggen, maar blijf toch bij bitloos Ja

Marronn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 16:31

Ik zat te denken.. Ik rijdt wedstrijden, en als ik dan gewoon train met bitloos en dan met de wedstrijd een bitje indoe? Of is dat niet echt slim? Want kun je je paard met bitloos rond rijden?

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 16:37

Kan prima Ja Als je de zoekfunctie gebruikt, vind je er wel wat topics over.
Om alléén op wedstrijd bitje in te doen is misschien niet optimaal, maar je kunt het prima afwisselen hoor Lachen

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 16:55

Wat voor bitje heb je nu?
Want overstappen op bitloos, alleen omdat je pony last heeft van kapotte mondhoeken, lijkt mij een overdreven stap.
Als je nu een watertrens gebruikt (met losse ringen dus), kun je misschien beter overstappen op een bustrens. Daar kunnen geen velletjes tussen komen. Een andere oplossing is bitringen om je bit heen doen.

Marronn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 17:01

Ja zat ik eerst ook aan te denken, maar het komt niet omdat z'n huid tussen de ringen komt Knipoog Ik heb nu een dubbelgebroken bitje met losse ringen idd.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 17:03

Hoe weet je dat de huid niet tussen de ringen komt? Dat zie je als ruiter niet tijdens het rijden namelijk. Het is ook niet zo dat je afstapt en ineens een stuk vel tussen de ringen ziet zitten ofzo. Kapotte mondhoeken komen bijna altijd doordat er een velletje tussen de ringen komt. Ik zou gewoon een keer bitringen proberen (zijn hartstikke goedkoop, dus daar hoef je het niet voor te laten). Als dat werkt kun je dan altijd nog een dubbelgebroken bustrens kopen.

Marronn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 17:06

Mijn instructrice zei het, omdat het niet aan de buitenkant zit maar aan de binnenkant van zijn mond. En als het komt door de ringen dan zit het aan de buitenkant neem ik aan?

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 17:17

Dat klopt, als het aan de binnenkant van de mond zit zal het niet van de ringen komen. In dat geval zou ik het ook niet weten. Misschien een paar verschillende soorten bitten proberen van verschillende materialen en typen.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 17:23

zitten er misschien krassen ofzo op je bit? als je je bit namelijk wel eens laat vallen of op de grond gooit of wat dan ook kunnen er krassen op het bit komen en dat geeft soms scherpe randen. misschien dat daardoor haar mondhoeken open legen. als dat idd zo is, is het gewoon een kwestie van een nieuwe bit kopen en dat kan dan gewoon dezelfde zijn als die je nu hebt.

judithra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 17:35

mijn paard heeft ook sinds kort elke keer van die velletjes.
nou was vandaag de zadelmaker voor mijn zadel er
ik dacht die weet hier misschien een oplosing voor...
moest mn bit laten zien blijkt die dus uitgesleten te zijn door het gebruik waardoor je hele scherpe randjes krijgt Party!! arm paard
ik heb gelijk een nieuw bit gehaald
schaam me diep dat ik dat niet heb gezien....

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 17:39

Der is 1 oplossing voor dit probleem, op je zit leren rijden en je handen stil houden

Marronn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 17:43

Als ik een Happy Mouth bit probeer, wat is dan het beste? een dubbelgebroken of niet gebroken?

Marronn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 17:44

judithra schreef:
mijn paard heeft ook sinds kort elke keer van die velletjes.
nou was vandaag de zadelmaker voor mijn zadel er
ik dacht die weet hier misschien een oplosing voor...
moest mn bit laten zien blijkt die dus uitgesleten te zijn door het gebruik waardoor je hele scherpe randjes krijgt Party!! arm paard
ik heb gelijk een nieuw bit gehaald
schaam me diep dat ik dat niet heb gezien....

Nee dat is bij mij niet;) Had een ander bit geprobeert, maar daar was het ook bij.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 16:00

Nadelen van bitloos rijden? Die zijn er niet. Oja, toch wel: je mag niet deelnemen aan dressuurwedstrijden. Wel aan endurance gelukkig.

www.bitloos.nl

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 17:11

ja dat is inderdaad een goede oplossing omdat ze der handen niet stil houd heeft hij zijn mond kappot en jij vertelt haar nu dat ze het bit er uit moet halen en aan zijn neus moet gaan hangen, goed bezig Frusty
Ik vraag me bij jou wel eens af of het wel echt om het welzijn gaat ofdat je gewoon graag met je eigen heksenjacht bezig bent
Ach gut

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 20:40

Ik ben benieuwd waar je die wijsheid vandaan haalt?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 21:20

sporter schreef:
ja dat is inderdaad een goede oplossing omdat ze der handen niet stil houd heeft hij zijn mond kappot en jij vertelt haar nu dat ze het bit er uit moet halen en aan zijn neus moet gaan hangen, goed bezig Frusty
Ik vraag me bij jou wel eens af of het wel echt om het welzijn gaat ofdat je gewoon graag met je eigen heksenjacht bezig bent
Ach gut

TS vraagt om de nadelen van bitloos. Die geeft ik en nu krijg ik dit naar mijn hoofd? Stoom uit je oren

TS geeft zelf aan dat ze absoluut níet trekt, dus het voordeel van de twijfel gevend, neem ik aan dat ze dat ook niet doet. TS heeft er meer aan als je gefundeerd deze discussie ingaat, ipv maar wat te roepen, omdat je het toevallig niet met mijn zienswijze eens bent. Meningen mogen verschillen, maar dan graag wel op een nette manier!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 16:51

Arabesk schreef:
sporter schreef:
Ach gut

TS vraagt om de nadelen van bitloos. Die geeft ik en nu krijg ik dit naar mijn hoofd? Stoom uit je oren

TS geeft zelf aan dat ze absoluut níet trekt, dus het voordeel van de twijfel gevend, neem ik aan dat ze dat ook niet doet. TS heeft er meer aan als je gefundeerd deze discussie ingaat, ipv maar wat te roepen, omdat je het toevallig niet met mijn zienswijze eens bent. Meningen mogen verschillen, maar dan graag wel op een nette manier!

Oke misschien liep ik iets te hard van stapel, maar zult me toch gelijk moeten geven dat als je niet trekt een paard onmogenlijk zijn mond open kan halen.
Daarbij vind ik zolang je je handen niet stil houd (ik weet dat ts zegt dat ze dat wel doet) bitloos gewoon niet vriendelijker is helemaal niet als je denkt dat dat wel zo is en je er daarom niet meer op let.
En ik vind dat net zo zielig en verschrikkelijk als dat jij dat vind voor paarden die 24 uur per dag opstal staan.

Zolang je blijft denken dat de oplossing schuilt in je optoming ben je niet goed bezig (medische gevallen daar gelaten)

Marronn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 18:23

Ik heb vanmiddag een bitloos hoofdstel van iemand geleend, en ik stond er versteld van hóe goed mijn pony erop liep! Heel mooi nageeflijk en ze liep heel ontspannen. Eigenlijk loopt ze er veel beter op dan mét bit. Ik ben er erg blij om dat ze hier zo goed op reageert, want dat betekent ook omdat ze nou zo goed loopt, dat ik ook niet verkeerd heb gereden met bit, want ze reageerde overal gewoon goed op. Ze is gewoon veel gelukkiger en ontspannender.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:31

sporter hey maar hoe verklaar jij dat mijn paard plekjes krijgt in de mond ook als ik er gewoon longeer?

(zonder bijzet he)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:49

sporter schreef:
Oke misschien liep ik iets te hard van stapel, maar zult me toch gelijk moeten geven dat als je niet trekt een paard onmogenlijk zijn mond open kan halen.
Daarbij vind ik zolang je je handen niet stil houd (ik weet dat ts zegt dat ze dat wel doet) bitloos gewoon niet vriendelijker is helemaal niet als je denkt dat dat wel zo is en je er daarom niet meer op let.
En ik vind dat net zo zielig en verschrikkelijk als dat jij dat vind voor paarden die 24 uur per dag opstal staan.

Als je nog eens goed dit topic doorleest zul je erachter komen dat de wondjes door een versleten bit zijn ontstaan.
Zo'n bit hoef je dus alleen maar in de mond te hangen om wondjes te krijgen.
TS heeft nu een nieuw bit gekocht en hopelijk zijn de problemen snel voorbij.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-04-08 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Juiste naam in quote gezet.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:52

Uhm Cowgirl,
volgens mij lees je niet goed wie de TS nou is Clown