Welk bit voorkomt vastpakken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

piposansjo

Welk bit voorkomt vastpakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 10:29

Mijn paard heeft heel erg de neiging om het bit vast te pakken. Ik rijd normaliter met een bustrens maar heb ook al een D-trens geprobeerd. Beide enkel gebroken. Wie heeft hetzelfde probleem en welk bit hebben jullie nu om dit te voorkomen want het wordt steeds erger. O ja, de tanden zijn gecontroleerd dus dat is het probleem niet.

oOoKellyoOo

Re: Welk bit voorkomt vastpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:30

IK heb een K&K correctie bit, werkt super.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:34

Inderdaad, een correctiebit of africhtingstrens. Ik rijd nu met een africhtingstrens, maar ik merk ook zeker dan mijn paard een ongebroken trens met tongvrijheid veel meer waardeert dan een gebroken of dubbelgebroken trens.

Het zijn wel prijzige bitten, dus kijk even of iemand je er 1 kan lenen.

Ik ga ervan uit dat je les hebt, anders wil ik je echt als tip mee geven dat je eerst even gaat lessen (prive) alvorens je aan andere bitten begint Knipoog

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:36

Een robartbitje, een erg vriendelijk bit, wat niet vastgepakt kan worden d.m.v. een ronddraaiend middenstukje.

piposansjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 10:40

Ik heb inderdaad les 1 x per week priveles dus daar ligt het niet aan. Ik zal eens gaan "surfen"op internet om te kijken welke bitten jullie bedoelen want een te scherp bit vind ik ook niet echt een optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:42

Er is maar één ding wat vastpakken in de hand werkt en wat vastpakken kan voorkomen en dat is... de hand van de ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:45

suleilitha schreef:
Er is maar één ding wat vastpakken in de hand werkt en wat vastpakken kan voorkomen en dat is... de hand van de ruiter.

Idd

elk bit kan vast gepakt worden, op elk bit kan een paard stug in de kaak en hals zijn Lachen
Ik vraag me echt af waarom mensen van een bit wonderen verwachten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:50

Als een paard even vastpakt en je laat meteen los, dan heeft hij niks om vast te pakken en heeft hij het nakijken. Natuurlijk kan elk paard stug zijn her en der, maar tijdens de africhting leren om op eigen benen te lopen en op de zit te rijden in plaats van op de hand, voorkomt een heel gedoe en dan kan men meestal volstaan met een licht bitje. Je kan er wel van alles instoppen maar ook hier is het weer, waar de rijkunst ophoudt begint bij velen het leer en bij anderen begint de ijzerwinkel vormen aan te nemen.
En als je die correctiebitten ziet, ik snap niet dat men dat nog mag verkopen, bibberzzz!!!

piposansjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 11:04

Ik heb een hele zachte hand dus dat is het niet. Volgens mijn instructrice heeft hij gewoon streken en probeert hij op allerlei manieren om onder het werken uit te komen en dat doet hij dus voornamelijk met bit vastpakken. Ik laat gelijk los en drijf bij maar meneer interesseert dat niet en gaat vrolijk door.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:20

suleilitha schreef:

Ondanks dat je zegt dat je met zachte hand rijdt ben ik het wel mee eens en ga ik verder mee met piposansjo.
Daarbij: niet negatiefs over jouw instructrice, want die ken ik niet, maar ik ken genoeg instructrices (met papiertjes, waar genoeg mensen bij lessen) waar ik voor geen goud les van zou willen hebben! Het meerdendeel zou mij geen les mogen geven, dus zegt de mening van jou istructrice mijn op dit moment niet zo veel.

Ohja: als hij onder het werk uit probeert te komen: zou dat dan niet een medische reden kunnen hebben? Is dat al uitgezocht?

piposansjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 13:04

Judje, medisch is er niets aan de hand. Ik heb 3 weken geleden de dierenarts laten komen. Die heeft hem helemaal gecontroleerd en bloed geprikt, tanden gecontroleerd en alles was oke dus. Tja, wat mijn instructrice betreft. Ik ben toch wel erg gelukkig met haar dus een andere vind ik geen optie. Zij rijd zelf op Grand Prix niveau en helpt heel veel mensen die dergelijke problemen hebben dus wat dat betreft is ze oke.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 13:05

Ik had het ook.. Met een ongebroken bit en met een enkel deed hij het.
Nu ben ik met dubbel gebroken gaan rijden en doet hij het een heel stuk minder.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:01

runningkawa schreef:
suleilitha schreef:

Idd

elk bit kan vast gepakt worden, op elk bit kan een paard stug in de kaak en hals zijn Lachen
Ik vraag me echt af waarom mensen van een bit wonderen verwachten...

Ga ik in mee. Mijn bijrijdpaard pakte ook haar bit beet. Ik wilde dit ook op gaan lossen met een ander bit, heb verschillende bitten geprobeerd, waaronder ook een correctiebit. Het werd alleen maar erger..

Uiteindelijk kwam ik erachter dat het mijn eigen fout was, en dat het iets wat rijtechnisch langzaam opgelost kon worden. Een bit zorgt er niet voor dat vastpakken zomaar over is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:14

Hee Roelke, nu ben ik toch nieuwsgierig hoe jij het hebt aangepakt...

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:54

Een bit met rolletjes, rolletjesbit dus Knipoog.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:55

Nooit aan een rolletjes bit beginnen.. Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:55

laten ze misschien wel van los ja... doe ik ook als ik zilverpapier op mijn vullingen leg Lachen

Hoe kan hij doorgaan als jij loslaat?
Dan heeft zijn spelletje namelijk geen nut Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:59

Vroeg ik me ook af, Kawa...

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 16:15

suleilitha schreef:

helemaal mee eens, wou het net zeggen. Knipoog

tip, neem les. of les van iemand anders Kijk hoe die jou advies geeft. Wie weet werkt dat Knipoog

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 17:56

suleilitha schreef:
Hee Roelke, nu ben ik toch nieuwsgierig hoe jij het hebt aangepakt...

Lastig hoor, want ik ben er nog steeds mee bezig onder begeleiding van les. Lachen

Ontspanning, veel van achter naar voor rijden, wat erg moeilijk is voor Furie (haflinger). Niet aan de voorkant komen, wat ik teveel deed, uit reflex als reactie op. Door het vasthouden ben je al snel geneigd om zelf nog meer vast te houden. En ja dan ben je de klos...

Dus, veel en veel overgangen rijden, verschillende oefeningen doen om haar goed recht te krijgen en vooral niet aan die voorkant komen. Als ik een overgang halt-draf inzet, gaan de eerste passen super. Dan moet ze haar achterhand goed gebruiken, maar na een paar passen wordt dat minder omdat ze het moeilijk vind. Maar vooral; paard vasthouden? Ik loslaten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 17:58

Dat is ook de truc, als je loslaat hebben ze niks meer om vast te pakken, het duurt vaak even voor je echt resultaat ziet maar zo bewerkstellig je ook nog eens dat je paard veel minder gaat hangen en beter leert de hals te gebruiken en vooral op eigen benen te lopen...

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 19:00

Het bit dat heet; als jij niet vastpakt heeft hij ook niks om vast te pakken. Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 20:10

ik geloof dat het de TS nu wel duidelijk is.(al ben ik t wel met het commentaar eens)

wat zegt je instructrice ervan,vind zij dat je een ander bit moet nemen,en zoja welke dan wel?

piposansjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 10:36

Ik heb vanavond een afspraak bij de paardentandarts. Ik had zo'n vermoeden dat de dierenarts het niet fatsoenlijk gedaan heeft. Dus maar even naar de echte tandarts. Hopelijk is dat dan toch de oorzaak van alle ellende en hoef ik geen ander bit. Ik laat het morgen/vanavond nog wel weten of dit daadwerkelijk het probleem is.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 11:09

Heb ook een k&k bit erin zitten, nergens meer last van.