Schuurt een touwsingel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Violaaa

Schuurt een touwsingel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 20:08

Haay, ik graag weten of een touwsingel schuurt. Van de ene hoor ik dat het wel schuurt en van
de andere weer dat het niet schuurt. Daarom vraag ik het hier, ik weet niet of het uitmaakt maar
ik rijd Western Knipoog

Alvast bedank Lachen

Hummell

Re: Schuurt een touwsingel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:10

hey, Ik heb gisteren een nieuwe singel gekocht voor mijn verzorgpaard die had ook een touwsingel.. ik zag dat elke keer als hij had gelopen er plukken haar uitvlogen vandaar een nieuwe singel.. denk dus wel dattie schuurt.. (ik kijk nog even mee in dit topic Lachen )

Violaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 20:14

Oke Lachen Wie weet is de ene paard er wel gevoeliger voor
als de ander? Dus ik wacht nog op andere reacties Knipoog

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 23:03

Ik reed met mijn vzh zadel altijd met touwsingel en dat heeft nooit geschuurd hoor Even na het aansingelen de benen van je paard/pony naar voren halen zodat het vel strak trekt en er is niets aan de hand.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:14

Onder mijn springzadel zit ook een touwsingel, nooit last mee eigenlijk. Nu moet ik wel zeggen dat ik er nooit twee dagen achter elkaar mee rij. Maar na een keer rijden heeft hij er in ieder geval geen last van.

Hummell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:45

Ik wil er nog even bijzeggen.. dat mijn verzorgpaard ook hele lange winter haren heeft.. dus misschien dat het daarom alleen schuurt. Lachen

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:54

ik heb horen vertelle dat er vellentjes tussen de touwtus kunnen zitten

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 20:43

ligt eraan of het paard er gevoelig voor is, ik zal zelf niet zo snel zo'n singel kopen. ik denk dat de beste singels die je kunt kopen de neopreen singels zijn.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:28

En de vacht gaat er vaak gauw tussen zitten. Ik zou het persoonlijk niet doen, maar goed, je moet het zelf natuurlijk weten.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:33

Als ik zelf nog een singel zou moeten kopen, zou ik idd ook een andere kopen. Maar deze is hebben we al heel lang. En voor die paar keer dat ik op een springzadel rij (1x in de maand ofzo) kan dat best. Ik vind hem zelf vooral niet praktisch omdat hij wit is en dus zeer snel vies. Maar zoals ik al zei van schuren heb ik nooit last gehad. Hij heeft dan ook geen dikke vacht.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:35

Ik had vroeger ook een touwsingel en heb er nooit problemen mee gehad. Gebruikte hem voor een IJslander, dus die hebben sowieso langere haren en heb nooit schuurplekken gehad.

jeanetJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 10:18

Ligt er heel erg aan wat voor paard je hebt.
Bij de ene schuurt het wel, vooral bij het verharen en bij een dunne huid.
Bij de andere zit het weer beter

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 12:12

ik heb een verzorgpaard twee jaar met touwsingel gereden (daarvoor liep ze al een jaar of 8 met zo'n singel) en nu loopt ze er nog steeds mee denk ik...nergens last van

edit: ik heb een jonge ruin ook ingereden met dat zadel en die singel en die had ook nergens last van

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 14:08

In principe kunnen alle individuele touwtjes ROLLEN en schuren daarom per defenitie niet.

Schuurplekken ontstaan met name door singels die niet vast genoeg zitten en daarom de huid beweegt onder de singel. Onder een singel die strak genoeg zit, beweegt de huid niet.
Zwak aansingelen is dus NIET vriendelijk. Of het moet weer zo los dat het de huid niet raakt en dan kun je de singel er ook wel aflaten....

Als een paard een dunne huid heeft, gevoelig is, is hij dat ook voor andere materialen. Dan gaat het ook open van zweterig neopreen.

Dat is een ander voordeel van een touwsingel, die neemt zweet snel op en het materiaal zorgt niet voor extra zweten.

Haar dat er tussen gaat zitten heeft ook te maken met slecht aansingelen. Als de haren er plat onder zitten en er strak aangesingeld wordt, gaan de haren niet plots uitstaan om tussen de touwtjes te komen.

Het is trouwens een KOORD singel. Touw is stug materiaal, koord niet.

Rachelle_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 11:13

ik weet niet of hij schuurt, sommige zeggen van wel
maar als hij schuurt kun je denk ik wel een singelbontje gebruiken Knipoog

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 18:23

Ik vind zo een singel ook heel gaaf. Heb eens een haf verzorgd, daar lag ok zo'n ding in de kast. Heb er nooit mee gereden omdat ze hem niet paste, maar haar vorige pony paste hem wel, stond onwijs leuk.

Lusitana goed uitgelegd. Zit nou al hardstikke te denken met wat ik mijn pony over een jaartje ga opzadelen Knipoog. Ben al een eind op weg Huilen van het lachen

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 15:39

Ik ben altijd bang dat met zo'n singel er velletjes tussen kunnen knijpen. Ik rij geen western maar ik zou nooit zo'n singel gebruiken. Ik heb zelf neopreen of leer met schapenbontje.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 15:52

Mag je me uitleggen hoe je denkt dat zoiets kan. Vel gaat niet zomaar in een puntje staan ofzo.
De angst is niet gefundeerd.

meija

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 15:54

Ik gebruik altijd een singelbontje om mijn singel, mijn pony heeft in de winter hele lange haren die schuiven mee (en overal tussen)met aansingelen, leek me niet zo fijn voor hem. (een bontje is het prettigst gebleken, beter dan neopreen voor mijn paardje dus). In de zomer kan het bontje er inprincipe vanaf omdat hij dan veel makkelijker aan te singelen is. Zo'n koordsingel zou dus ook mijn keuze niet zijn, vanwege zijn lange haren en de losse koorden. Maar heb geen recente ervaringen er mee dus kan geen goed antwoord geven op de vraag of ik ervaring heb met het wel of niet schuren ervan. Denk wel idd dat niet goed aansingelen meespeelt (en bij het aansingelen weer hoe je paard in z'n haar zit, althans in mijn geval) maar dat is bij elke singel van toepassing zoals al gemeld is.
In de zomer zou ik zo'n koordsingel overigens best overwegen nav de opmerking van Lusitana- minder zweterig. Want alle andere singels veroorzaken bijzonder snel zweetplekken.

Een vriendin van mij heeft een paard waarbij het paard alleen één bepaalde singel schuuplek vrij blijft ( met een zacht neopreen omhulsel.) En daarnaast let ze er altijd op de singel rolletjes heeft bij de gespen omdat dat veel handiger aansingelt.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:24

Lusitana schreef:
Mag je me uitleggen hoe je denkt dat zoiets kan. Vel gaat niet zomaar in een puntje staan ofzo.

Ga eens zonder lange sokken en chaps/ laarzen een uurtje rijden. Gegarandeerd dat je meerdere malen een velletje tussen je beugelriemen gaat knijpen. Als dat kan dan kan het ook met zo'n koordsingel gebeuren. Alles is continue in beweging.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:28

Linda_E schreef:
Lusitana schreef:

Ga eens zonder lange sokken en chaps/ laarzen een uurtje rijden. Gegarandeerd dat je meerdere malen een velletje tussen je beugelriemen gaat knijpen. Als dat kan dan kan het ook met zo'n koordsingel gebeuren. Alles is continue in beweging.

Geen last van Vork Zelfs in korte broek niet Nagelbijten / Gniffelen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 16:31

Er is een groot verschil tussen twee platte riem op elkaar die van onderen wat van elkaar gaan door de beugel, en een rond koord, dat kan draaien.
Bovendien zit de huid van het paard onder de singel "gestreken" vast, dat is niet hetzelfde als een los been dat boven op een beugelriem ligt.
Als een singel goed vast zit, beweegt de huid er juiste niet of nauwelijks onder.
Dit is ook de reden dat we vast moeten singelen. Losjes singelen zorgt voor schuurplekken!