Ligt het aan mij of worden halsters steeds groter?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marsu

Ligt het aan mij of worden halsters steeds groter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 19:44

Lang lang geleden toen ik nog een heel klein pennymeisje was (20 jr geleden) en elke week op de manege pony's ging borstelen op de manege had ik voor mijn verjaardag een mooi halster gekregen voor mijn verjaardag. Ik weet het nog goed, het was een maat cob. Vol goede moed met dit verjaarskado de volgende week naar de manege. Wat schetste mijn verbazing. Hij paste op haast geen enkele pony. Overal was hij te klein en de pony's waren echt niet hoger dan 1.30 - 1.35m. Grote teleurstelling natuurlijk. In het vervolg dus altijd een full maat gekocht of kado gekregen.

Nu verzorg ik al een tijdje een paar pony's van 1.20m (waaronder een kruising fjord met een enorm hoofd) en ik dus 2 jaar terug naar de winkel voor halsters, omdat een of andere verveel ze in de wei de halsters had afgepikt. Pony maatje dacht ik zo. Veel en veels te groot. We hebben het half jaar daar na constant naar halsters lopen zoeken die de pony's zelf uit trokken. Toch maar weer nieuw gekocht, shetlander maat nu. En dat past. Niet zo logisch dus.

Nu heb ik een halster gekregen maat cob voor mijn ijslander die over een half jaar naar Nederland komt. Maar als ik dit halster naast een maat full leg die ik 15 jaar terug kocht dan zijn ze even groot.
Het lijkt dus wel alsof alles een maat is opgeschoven.
Ben ik de enige die dit opvalt?

Het wijst mij er direct wel op dat ik wel heel lang met mijn spullen doe en misschien wat vaker iets nieuws moet kopen Haha! Anders was dit nooit opgevallen.

Sorry voor het wel heel lange verhaal.

take_one

Re: Ligt het aan mij of worden halsters steeds groter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 20:44

Hmm ik heb dat idee ook. Vork
Mijn hoofdstel is maat cob.. is ook precies een full..

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 23:10

Ja Ik denk het ook Ja Ook vind ik dat er veel verschil in maat zit. Mijn haf heeft maat pony van hoofdstel ( frontriem cob Clown ) dus ik had een halster maat pony gekocht. Die kwam niet eens bij haar oren in de buurt. Zelfde halster gekocht in cob, en die behoorlijk ruim op de kleinste stand Vork Daarnaast vind het behoorlijk vreemd dat een haf met maat pony rondloopt. Ik heb haar nu al 9 jaar en tot een paar jaar terug moest ik toch echt maat full hebben? Verward

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 23:13

veel paarden worden ook steeds groter
ligt ook wel een hoop aan het merk
ene full is bij de ander extra full of zelfs koudbloed ..

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 18:56

Ik vind het ook knap irritant.
Mijn paard heeft zowiezo altijd al een tussenmaatje nodig, maar bij cob is de keelriem vaak aan de korte kant; koop ik een full, dan verzuipt ze erin, zelfs als ik alles op het laatste gaatje zet.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 19:51

bij tussnmaat paarden zijn de dubbel verstelbare halsters vaak een goede oplossing
of even op het merk letten
normale HH halsters vallen niet groot
equitheme weer wel /..

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 20:00

De keelriem is meestal niet verstelbaar en daar zit hem nu letterlijk juist de kneep..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 20:04

de keelriem niet , het kopstuk wel .. als je dubbel verstelbaar bij kopstuk hebt en dubbel bij de neus kan je al zo enorm ruim aanpassen

vraag het dan bij je lokale of internet ruitersport zaak ..
ene halster valt nu eenmaal heel erg anders qua maat dan de ander , idem voor hoofdstellen
meeste zaken weten wel wat ze verkopen ..

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:56

Het ligt denk ik ook aan de merken.

Bij mijn paard (toen 2,5) kocht ik een hoofdstel maar Full, deze pastte gewoon niet! Toen een extra Full gehaad en daar verzoop hij bijna in!
Toen pas bij Divoza een nieuw Kieffer hoofdstel gekocht en deze past wel weer.

Met Halsters: de Anky's vallen vrij klein (dus een Full zou een goede tussenmaat Cob-Full kunnen zijn), maar bijvoorbeeld de halsters van Scapa vallen vrij ruim.
(beide halsters zijn ook bij de neusriem verstelbaar en het scapa halster ook aan 2 zijde op het kopstuk)

Bamm__Bamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 14:16

ja helemaal mee eens, het is heel irritant dat die halsters zo groot zijn voor die pony's met een middenmaatje. Gelukkig heeft mijn pony zo'n groot hoofd dat hij met 2 jaar (en shetlander moeder Clown))Al een cob past

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 18:07

Geen idee, ik ben nog maar een jonkie (A)

Mijn (grote) shetlanders hebben alles in maat pony! (halster en hoofdstel)

En onze fries past sommige hoofdstellen en halsters niet doordat full te klein is...

Erg vervelend...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 22:55

Het lijkt inderdaad wel of de halsters steeds groter worden, vandaag heb ik mijn superleuke Pippi Langkous-hebbuhhebbuhhebbuh-halster binnen gekregen, hij is er alleen in maat pony dus het was een gokje, ook omdat ik 'm had laten opsturen. En hij is zo te zien groot genoeg, hij is minstens net zo ruim als die ik al had Go jij! Go jij! terwijl paardje normaal gesproken een cob heeft (waar de neusriem dan veel te ruim van is Clown )

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 17:27

Hij past Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! De neusriem ook Go jij! Go jij!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 17:31

ik vind het niet erg dat het groter geworden is Haha! mijn paard met groot hoofd had eerst een koudbloed halster. zo 1 kei simpel en alleen in rood en blauw verkrijgbaar Ach gut nu heeft ze een hip halster om in gewoon maat full Pling

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 18:15

Niet alleen tussen merken, maar ook tussen modellen van eenzelfde merk kan het verschillen.

Zo heb ik verschillende halsters van HH. Er zijn er bij van een heel simpel model, maar ook van die stevigere halsters (duurder), allemaal maat cob. Maar die goedkopere gaan altijd moeilijker aan dan die andere, terwijl ze allemaal van HH zijn en op het ruimste gaatje staan...

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 18:56

Hmm kan best, maar ik vind nog dat sommige full-maten nog niet groot genoeg zijn. En dan niet alleen bij halsters, maar ook hoofdstellen, dekjes, peesbeschermers e.d.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 12:17

Lidl had de eerste keer halsters waarbij maat Cob prima was. De volgende lichting, en maat cob was veel te klein.
Het ligt dus gewoon aan het merk.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 12:23

De anky's vallen idd klein. Ook mijn paard heeft een tussenmaatje, cob is te klaan, full te groot. Een Full halster van anky zit netjes, bij d'r neus lekker ruim, en bij d'r oren wat strakker...

TouchAndGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 12:28

Ik heb er juist geen last van. Voor mijn paard is Full nog bijna te klein Bloos

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 12:31

en ik vond dus juist het lijken dat ze steeds kleiner worden... (of indi haar hoofd groeit en groeit maar). een full past ze nu net aan op het laatste gaatje, maar sommige fulls past ze niet eens Geld, geld! )

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 12:31

Wacht, misschien is het handig al we het ras/type van het paard erbij zetten Pling

Dus: IJslander: cob past maar neusriem te groot, nieuw halster maat pony past ook.

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 12:32

ja dat heb ik ook. ik heb laatst voor dean een nieuw halster gekocht, ik dacht dat het een cob maat was, zegt mijn stalgenote, hee draagt hij maat pony, zit er een labeltje aan met een P. nooit gezien, hij valt dus groter uit. dus ik zeg ja.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 12:32

Veulen van 4 maanden: HH halster Fusion Coral maat pony.
Merrie van 1.70, Lidl halster eerste verkoop maat cob.