Barefoot cheyenne

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

aleida_thijs

Barefoot cheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 14:07

Hallo,
ik heb een tijdje geleden een barefoot cheyenne uitgeprobeerd op mijn draver. Hij liep er wel lekker mee, maar ik zit toch nog met een paar vragen...
Ik zou het zadel wel willen kopen, al weet ik niet of het wel helemaal geschikt is. Het zat erg lekker en mijn paard loopt er redelijk goed mee, maar er zijn 2 dingen.
*Ik weet dat de pommel niet boven op de schoft mag drukken, dat doet het ook niet, maar wel aan de zijkanten... Zijn schoft ligt dus niet helemaal vrij aan de zijkanten. Is dat wel noodzakelijk? Dit is het belangrijkste punt eigenlijk, ik wil er geen problemen mee krijgen, mocht ik het zadel kopen.
Afbeelding
*Het is na het rijden naar achteren geschoven. Betekend dat dan dat ik het zadel te ver naar voren leg, of past het gewoon niet goed?
Zo ligt het voor
Afbeelding

en zo na het rijden
Afbeelding
Best wel wat verschoven dus! Daar twijfel ik ook over.

Mijn paard heeft ook een doorlopende schoft, een ruggegraat en kuilen naast zijn schoft (lichte spieratrofie). Ik vraag me dus af of het een goede keus zou kunnen zijn , zeg maar! Lachen Hebben jullie ervaringen hiermee en wat is jullie mening(voor zover het te beoordelen is)?
Fotootje van de rug is ook misschien handig
Afbeelding
groetjes

8nnemiek

Re: Barefoot cheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 09:56

Volgens mij is het zadel na het rijden niet echt naar achteren geschoven, lijkt gewoon zo doordat hij zijn hoofd omlaag heeft.

De schoft hoeft opzij niet helemaal vrij te liggen, als er maar niet te veel druk op komt, in dat geval zou je een bredere pommel kunnen nemen. Maar volgens mij hoeft dat hier niet. Op de pommel staat normaal niet veel druk omdat het zadel heel flexibel is, en jouw gewicht bijna alleen op het zitvlak zit en niet op de pommel.
Wil je het echt zeker weten, dan zou je eens een plip pad moeten huren, dan kun je precies zien hoe de drukverdeling zit.

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 10:37

Bedankt voor je reactie!! Lachen
Op deze foto zie je het misschien niet goed genoeg, maar zeker na een bosritje was het zadel behoorlijk naar achter geschoven, dat gebeurt dus wel, meestal. Dus jij zou dit eventueel een goede keus vinden?

Hij heeft een vrij doorlopende schoft(kan je ook een beetje zien op de foto), maar achter zijn schoft kan ik niet komen met mijn hand, dat is te krap.
Hoe kan je zo'n plip-ding huren dan? Lachen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:24

Interessant, ik lees even mee Lachen

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:18

Een barefoot schuift altijd naar het diepste punt van de rug. Om zo schoudervrijheid te verkrijgen.
Wacht even zoeken t stond netjes verwoord op een ander forum
Zo is het mij verteld
de barefoot ligt automatisch verder naar achteren dan een gewoon boomzadel. Dat idd omdat de barefoot het diepste punt in de rug opzoekt. Als je het zadel naar voren gaat leggen is de kans héél groot dat het naar achteren kantelt waardoor je met je zitvlak bijna op de schoft van je paard zit....

Ga maar eens zonder zadel op je paard zitten, voel eens waar je zitvlak op de rug zit... doe nu hetzelfde eens met een boomzadel. Met de barefoot zit je ietsjes achter het zwaartepunt van het paard, juist om het paard schoudervrijheid te bieden en te voorkomen dat het dier teveel op de voorhand zou lopen.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:57

Let op dat de bredere pommel ook lager is. De hogere pommel is smaller. Voor mijn paard had ik een hogere in, maar deze vond ik uiteindelijk te straak van zij tot zij. Persoonlijk vind ik de pommel bij de barefoot een twistpunt blijven, waardoor de zadels wat moeilijker goed zitten op hoge schooft paarden. Ik heb mijn barefoot, mede daarom weg gedaan.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 11:32

Op je eerste foto ligt het zadel gewoon way te ver naar voren Knipoog

En of het een goede keus is is lastig te vertellen zo, je moet het zadel gewoon gaan gebruiken en dan zeer goed in de gaten houden (liefst met aparatuur) hoe de druk verdeling zich houd.

Je kan het ook wel zien na het rijden, waar zijn de haren plat/nat. Is dit een grote lange plek onder het gehele zadel, is de ruggegraat vrij, of zijn het kleine aparte plekken. Bij de laatste zou ik of andere pads onder je zadel gaan leggen of naar een ander zadel uitkijken.

Ook elke keer checken of het dier niet ergens gevoelig is helpt goed.

(ik denk zo van deze fotos dat het wel goed is voor het paard maar fotos zeggen zo weinig eigenlijk)

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 09:28

Een boomloos zadel hoort iets verder naar achteren.

Mijn paard heeft vrij brede schouders en schoft en ik heb daarom bij de inlages aan de voorkant iets weggeknipt zodat het zadel mooi ligt bij de schoft. Dat zou je ook kunnen proberen.

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 16:50

Dankjulliewel voor de reacties!!
Quinzy: Het zadel is na een buitenrit echt veel meer naar achter geschoven dan na een halfuurtje in de bak, niet helemaal bosrit-bestendigd, lijkt wel Knipoog
Michelle: Daarom wil ik ook geen hogere pommel, want de bovenkant raakt de schoft niet. Wat vind jij "te strak" zitten? Ik kan er maar met moeite mijn hand tussen krijgen.
Bij een barefoot is de pommel inderdaad het aandachtspunt, maar bij een boomzadel moet ALLES helemaal perfect passen. En bij een barefoot is dat alleen de pommel, de rest vormt zich gewoon. Dat vind ik nou juist een pluspunt, als de pommel gewoon goed zit heb je geen zorgen meer over de rest (tenzij het te lang is).
Toydoll: De 'afdruk' van het zadel na het rijden kan je ook wel een beetje zien op de laatste foto, maar daar heb ik niet zoveel bijzonders gezien, eigenlijk.
Meerhofh: Ik had ook gehoord dat je met dubbele inlages bij 1 van de 2 de voorkant eraf kan knippen, zodat het 'zweeft'. Dat lijkt me ook wel iets om te proberen. Maar als het niet werkt zit je wel mooi met halve inlages...

Ik ben gewoon heel erg aan het twijfelen, ik wil het zadel wel heel erg graag, en ik kan het ook laten nakijken als ik het eenmaal heb gekocht. Maarja, als het dan toch niet goed blijkt te zijn zit ik daar met dat zadel...! Ik ben dus erg serieus aan het twijfelen, al gaat mijn voorkeur toch naar dit zadel uit.