Dikke schoft .. Nieuw zadel ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Quente_

Dikke schoft .. Nieuw zadel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 19:48

Maandag is er bij mijn paard een enorm dikke schoft ontdekt.
Aangezien er vandaag bij de ,ruitersportzaak' hier op de manege weer een groothandel (tevens zadelmaker en verkoper) langskwam, hadden we dus besloten dat die meneer ook even gelijk mocht kijken bij mijn paard, of het aan 't zadel lag.

Helaas kon ik er i.v.m met school niet bij zijn op de tijd dat hij kwam.
Iemand van stal is er dus bijgeweest (tevens bijrijdster van d'r) en heeft mij achteraf gebeld met de uitslag.
Die was helaas negatief.. Zadel was te krap (?) bij de schoft, lag daar niet goed op de plek.

Andere pensionklanten waren van mening dat je een zadel weer opnieuw kan opvullen, en aanpassen zodat het weer goed kan liggen.
Volgens de zadelmaker kon dit echter niet, er is maar een hele kleine kans dat het zadel dan beter ligt.

Heb nou dus een keuze die ik zou moeten maken.
Of het enorme grote risico nemen om het zadel aan te laten passen, waarvan de kans erg klein is.
Als dit niet lukt, hebben we dus een nog meer lege portomonee.
Of een nieuw zadel aanschaffen en de huidige (Rossner America) wegdoen.
Bij een nieuw zadel heb je dus ook nog de keuze of je weer de zadelmaker laat langskomen die je een juist zadel verkoopt, of dat je voor de goedkopere handel gaat op bijv. Marktplaats.
Wat dus weer een groter risico is..

Errreeeeéég lang bericht, maar was even benieuwd naar jullie mening. Knipoog
+ Welk zadel mischien wel beter geschikt is voor een 4 jarige kwpner die dus nog in de veranderingen zit qua bouw. wil wel weer een leren dressuurzadel Bloos

BabbieB

Re: Dikke schoft .. Nieuw zadel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 19:53

Met zo'n jong paard kan je dan beter een zadel nemen wat goed aan te passen is.

Bijvoorbeeld een Bates zadel (zelfde als Wintec, maar dan leer) of een boomloos zadel (die heb je tegenwoordig van bijvoorbeeld Star Trekk ook met erg goede drukverdeling) maar er zijn ook 'gewone' dressuurzadels met verstelbare boom, bijvoorbeeld de Equestor Futura of Trail (http://www.equestor.nl

Trouwens, een te smalle boom is een te smalle boom. Daar helpt geen opvulbeurt aan....heb er helaas ervaring mee Boos!

Ik zou je trouwens aanraden een tijdje niet te rijden als je paard zoveel last heeft gehad van het zadel. Als je grondwerkt en longeert kunnen de rugspieren weer terugkomen en kan je beter zien hoe het moet gaan worden later Knipoog

*edit* ik vergeet nog de Wow-zadels te vermelden (kan helemaal aangepast worden, van boommaat tot pasvorm)

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 20:03

Bedankt voor je reactie ! Haha!

Zadels zijn helaas erg prijzig die jij hebt gezegt, en tweedehands zie ik ze ook niet echt staan.. Boos!
Anders was dat zeker een hele goede optie geweest, vooral die Equestor is een hele favoriet geworden. Bloos

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 21:50

Equestor zadels vind ik erg fijn. Ze hebben een ruime ruggegraatvrijheid en over het algemeen een groter draagvlak dan 'doorsnee' zadels. Heb zelf een Levada voor mijn Fries.

Dat is een tweedehandsje, voor € 900,- gekocht van Equestor zelf. Dat kan dus ook Knipoog Anders laat je Equestor toch komen om te zien of ze wat voor je hebben tweedehands?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 21:55

Citaat:
Andere pensionklanten waren van mening dat je een zadel weer opnieuw kan opvullen, en aanpassen zodat het weer goed kan liggen.
Volgens de zadelmaker kon dit echter niet, er is maar een hele kleine kans dat het zadel dan beter ligt.

Een boom die te krap is zal met opnieuw opvullen alleen maar krapper worden..
Anders is het geen opvullen wat hij doet, maar eruit halen, wat nadelig kan zijn voor je paard..
Het is heel goed mogelijk dat je paard breder is geworden door spierontwikkeling, en dat daardoor nu je oude zadel te krap is geworden.

Persoonlijk zou ik dan ook gaan voor een andere Rossner (erg fijne zadels!!!!) en deze inruilen.
Je kan dan je zadelmaker laten komen, passen en opvullen op maat.

Sukses..

zonneruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 12:29

Te krap is te krap, niets aan te doen en zoals eerder al gezegd opvullen maakt het vaak alleen maar krapper.
Persoonlijk rijd ik altijd met een backpad onder mijn zadel. Als je dadelijk een goed passend zadel hebt is mijn advies om dit soort problemen te voorkomen een backpad er onder te leggen.
Dit verdeeld de druk die op een bepaald punt ontstaat en neemt daarmee ook wrijving weg. Het heeft eveneens een masserende werking op de paardenrug. Je zou het altijd eens kunnen proberen.

Veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 12:50

femmefatale1 schreef:
Een boom die te krap is zal met opnieuw opvullen alleen maar krapper worden..
Anders is het geen opvullen wat hij doet, maar eruit halen, wat nadelig kan zijn voor je paard..
Het is heel goed mogelijk dat je paard breder is geworden door spierontwikkeling, en dat daardoor nu je oude zadel te krap is geworden.

Persoonlijk zou ik dan ook gaan voor een andere Rossner (erg fijne zadels!!!!) en deze inruilen.
Je kan dan je zadelmaker laten komen, passen en opvullen op maat.

Sukses..

Een boom die te krap wordt beoordeeld, hoeft niet te krap te zijn, in de boom.
Met opnieuw opvullen bedoelt een zadelmaker dat de vulling gecorrigeerd moet worden. Een vulling kan te vol zijn, door opnieuw op te vullen kan je de boom soms wel met 1 cm verwijden.
Opvullen is niet 'extra wol erin stoppen'.

zonneruiter schreef:
Persoonlijk rijd ik altijd met een backpad onder mijn zadel. Als je dadelijk een goed passend zadel hebt is mijn advies om dit soort problemen te voorkomen een backpad er onder te leggen.
Dit verdeeld de druk die op een bepaald punt ontstaat en neemt daarmee ook wrijving weg. Het heeft eveneens een masserende werking op de paardenrug. Je zou het altijd eens kunnen proberen.

Wat voor backpad gebruik jij dan? Als je zadel goed ligt, hoeft er helemaal niets onder. Dan is de combinatie an sich al drukverdelend.

Een boom dient te passen naar de vorm van de rug van het paard. Zoveel zadels, zoveel verschillende vormen bomen.
Het kan zijn dat de maat van de boom goed is, maar dat de vorm de rug niet volgt, en hierdoor, ondanks vullingcorrecties, het zadel gewoon niet wil liggen op de rug.

TS, pin je aub niet vast op een merk. Onbekend maakt onbemind, de meeste ruiters vallen terug op de zadels die doorgaans bij bv Divoza worden verkocht. Maar hou je aub daar niet aan vast. Er is voor elk paard een passend zadel te vinden, tijd en geld zijn de enige factoren die het tegenhouden, of versnellen.

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 10:15

Het ligt geloof ik ook niet aan de boom.
Zadel heeft een medium boommaat, en mijn paard is daar echt niet overheen gekomen. Ze is meer smal-medium..
Over 2 weken komt de zadelpasser weer op stal, dus dan laat ik 'm gelijk een goed zadel passen.. Duurt nog wel flink een tijd maargoed Lachen

@ Bourrelier : denk dat ik jou tip dan ook maar opvolg, en geen lijstje ,favo' zadels opschrijf die hij dan ook mee kan nemen..Hij ziet het zelf maar Haha!

Ruilt een zadelpasser (bij dit geval ,Het gareel') ook eigenlijk zadels in van het eigen merk van Divoza ?
Heb dus nou een Rossner..
Gewoon even benieuwdheid Vork