Met welk zadel beginnen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jaan81

Met welk zadel beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 09:32

Hai!
Mijn (vz)trekpaard wordt in mei 3 en we zijn nu beetje bij beetje hem aan het beleren.
Ik heb voor het andere trekpaard een zadel, speciaal koudbloedzadel, maar dat gaat hij echt niet passen! Veels te groot!
Nu wil ik een ander zadel voor hem kopen, en ik heb al flink rondgekeken, maar er is zoveel op de markt en wat is een goed zadel om mee te beginnen?

Ik zit zelf te denken aan een kunststof zadel, omdat die niet zo heel duur zijn en over 3 jaar moet ik weer een ander zadel kopen, want dan is hij pas in de breedte uitgegroeid. Dan wil ik een mooi lederen dressuurzadel voor hem kopen.
Ook zit ik te denken aan een zadel met wisselbare boom, aangezien hij nog steeds groeit.

Wie kan er specifieke zadelmerken en -types noemen die wellicht geschikt zijn voor mijn paardje?

Dank voor het meedenken!

shera

Re: Met welk zadel beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:35

Ik heb nu een thorowgood voor onze pony, die boom kan verwisseld worden. Het zadel bevalt mijn dochter erg goed.
Wintec heeft ook met verwisselbare boom. Misschien kun je er tweedehands eentje overnemen. Scheelt ook weer. Volgens mij heeft wintec ook met xxl boom.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:39

Er zijn meerdere zadels, die kunnen passen.
Het paard is alleen pas 3 jaar en pas uitgegroeid wanneer hij 8 jaar is.
Het kan zijn dat je veel eerder dan over 3 jaar een nieuw zadel moet kopen, omdat het paard door groei en training veranderd. Zelf zou ik bij jonge paarden (tot 8 jr.) ieder half jaar het zadel laten controleren door een MSFC'er of zadelmaker.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:40

Zoals je zelf al zegt zou ik nu een kunststof zadel nemen bv wintec of een ander goedkoper zadel.
Misschien een tweedehands ?
Je kan idd beter wachten met een duurder zadel totdat hij helemaal uitgegroeid is.
Tot ze 6 of 7 jaar zijn.

ramnoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 10:57

Wintec is idd erg goed voor paarden die nog groeien vanwege de verwisselbare boom.

Zorg iig dat wat voor zadel je ook kiest dat het goed past.

Succes.

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:00

ramnoke schreef:
Wintec is idd erg goed voor paarden die nog groeien vanwege de verwisselbare boom.

Succes.

misschien een boomloos zadel?je paard zal toch blijven veranderen zolang hij nog niet volgroeid is,en door de training verandert hij ook qua bespiering.

ik zit zelf ook te dubben,heb ook een jong paard en denk ook alvast na over het zadel,een boomloos lijkt me voor de eerst jaren toch wel ideaal!(hoewel ik er ook zelf aan zal moeten wennen natuurlijk)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:51

Ik heb bij onze jonge Belg nu een boomloos zadel (Cheyenne). Maar moet er wel bij zeggen, dat als je intensief rijdt of wat zwaarder bent, ik dat voor juist een jong paard dan weer niet geschikt vind. Voor ons vond ik het kunnen, omdat wij sowieso heel, heel rustig aan doen met opleren, we hebben tot nu toe bijna alleen gestapt en een klein beetje gedraafd onder het zadel (en een week geleden pas het eerste galopje, ze is nu 4 inmiddels) en eigenlijk alleen buiten (veel rechtuit). Dat kwam dus neer op maximaal een a twee uur rijden per week.

Als je al intensiever aan de slag gaat of echt dressuur wilt rijden, vind ik een boomloos zadel niet geschikt.

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:57

HannahFrouk schreef:
Ik heb bij onze jonge Belg nu een boomloos zadel (Cheyenne). Maar moet er wel bij zeggen, dat als je intensief rijdt of wat zwaarder bent, ik dat voor juist een jong paard dan weer niet geschikt vind. Voor ons vond ik het kunnen, omdat wij sowieso heel, heel rustig aan doen met opleren, we hebben tot nu toe bijna alleen gestapt en een klein beetje gedraafd onder het zadel (en een week geleden pas het eerste galopje, ze is nu 4 inmiddels) en eigenlijk alleen buiten (veel rechtuit). Dat kwam dus neer op maximaal een a twee uur rijden per week.

Als je al intensiever aan de slag gaat of echt dressuur wilt rijden, vind ik een boomloos zadel niet geschikt.

maar waarom is dat dan niet geschikt voor een jong paard?

vanwege de drukverdeling ofzo?
ik heb zelf nog geen ervaring met boomloos,maar het lijkt mij toch erg handig voor een jong paard.
als je een paard gaat inrijden lijkt het me eigenlijk niet meer dan normaal dat je rustig opbouwt,dus niet iedere dag erop,en aan het begin niet langer dan een kwartiertje per keer en zo langzaam uitbouwen.

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 18:44

hey jaan ,

Ik heb zelf voor meike een wintec 500 dressuur. Bevalt me erg goed!
Makkelijk in onderhoud en je kan de boom verwisselen. Want zoals ik Tycho ken ( van de foto's dan wel welliswaar ) lijkt hij me bovenop zijn rug helemaal niet zo breed en met een aardige schoft. Meike is ook nog best smal bovenop haar rug, bij haar zit er een small/medium boom in. Tja het is dat je een beetje aan de andere kant van t land woont, anders had je hem een keertje kunnen lenen en op tycho kunnen leggen om te kijken hoe het zit.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 19:14

Je kunt discussieren over of boomloos wel of niet geschikt is voor een jong paard. Da's eigenlijk dezelfde discussie als: laat je jonge kinderen in duurdere leren maatschoenen lopen en koop je die elke keer nieuw, of geef je ze gympies die veel minder steun bieden.

Sommige kinderen zullen er nooit last van hebben dat ze hun hele leven in gympies hebben gelopen, andere waren beter af geweest met stevige (duurdere) schoenen.

Zo is het denk ik ook met een zadel. Een boomloos zadel daar "zit" je zo doorheen, als je wat zwaarder bent en je draaft veel op een Cheyenne, dan heeft de rug van zo'n paard meer te leiden dan als je een stevig boomzadel erop hebt waar 2 stevige met wol gevulde kussens onder zitten en die de ruggengraat echt volledig vrij laten.

Nou vond ik dat zelf bij een Belg wel een beetje loslopen omdat ze ten eerste zelf al flinke kussentjes op hun rug hebben en de ruggengraat ligt daar a.h.w. wat in ingebed. Maar toch ben ik er zelf dus erg voorzichtig mee.

Binnenkort krijg ik voor Neel een Westernzadel, ook weer een boomloze maar gaat wel iets meer steun geven als het zadel dat ik nu heb (een Cheyenne is dus heel zacht, dat biedt weinig steun). En ik overweeg als ze eenmaal uitgegroeid is een Wintec o.i.d. te kopen.

Tot die tijd, dus tot ze helemaal uitgegroeid is, blijf ik het erg rustig aan doen op m'n boomloze.

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 19:39

HannahFrouk schreef:
Zo is het denk ik ook met een zadel. Een boomloos zadel daar "zit" je zo doorheen, als je wat zwaarder bent en je draaft veel op een Cheyenne, dan heeft de rug van zo'n paard meer te leiden dan als je een stevig boomzadel erop hebt waar 2 stevige met wol gevulde kussens onder zitten en die de ruggengraat echt volledig vrij laten.
.

als je de juiste inlages gebruikt bij een boomlooszadel dan heb je toch ook voldoende vrijheid van de ruggengraat?
het lijkt mij juist link om met een boomzadel in te gaan rijden,want als je net begint dan past het zadel misschien super,maar dat kan na een paar maanden al weer heel anders zijn!
ik zit zelf ook heel erg te twijfelen hoor,het is niet dat ik een boomzadel slecht vind en een boomloos super goed,ik zit ook in dubio wat de beste keuze is.
een boomzadel zou dan misschien de druk beter verdelen,maar dat is alleen als het zadel 100% past,en je paard blijft zich natuurlijk ontwikkelen,niet alleen door spieropbouw,maar ook door bijv dingen als het weideseizoen,en al heb je dan een boomzadel waarvan je de boom kan vervangen,dan nog kan je de kussens niet aanpassen aan je paard.
ik blijf hier even meelezen aangezien ik er ook nog niet uit ben!

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 10:56

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 11:06

Ik heb op m'n belg een Pagony Diamant. Hiervoor een Jc onyx. Heb veel ervaring met Wintec en daar zou ik persoonljk voor gaan. Goede kwaliteit.

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 11:36

het is al vaker gezegd: een zadel met een verwisselbare boom (wintec Ja )
je geeft aan dat je wel over een aantal jaar een lederen dressuurzadel wil kopen, dus waarom neem je niet meteen een bates? (is van leer, heeft verwisselbare boom.. scheelt je ook zooi geld omdat je geen twee zadels hoeft te kopen Ja )

een vrie ndin van me is naar de nieuwe thorowgood aan het kijken (t6), is ook van kunststof maar ze zei dat die er heel goed uitzag Ja

ik ben zelf in het bezit van de wintec en de bates Clown

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 16:08

Je zou dan ook een boomloos dressuurzadel kunnen kopen Lachen

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 18:28

Flutterby schreef:
het is al vaker gezegd: een zadel met een verwisselbare boom (wintec Ja )
je geeft aan dat je wel over een aantal jaar een lederen dressuurzadel wil kopen, dus waarom neem je niet meteen een bates? (is van leer, heeft verwisselbare boom.. scheelt je ook zooi geld omdat je geen twee zadels hoeft te kopen Ja )

een vrie ndin van me is naar de nieuwe thorowgood aan het kijken (t6), is ook van kunststof maar ze zei dat die er heel goed uitzag Ja

ik ben zelf in het bezit van de wintec en de bates Clown

Heb je misschien een link of site van en over die Bates? Idd wellicht een optie.

Verder allemaal erg bedankt voor de antwoorden!
Ik neig zelf ontzettend naar een Wintec, maar dan wel een dressuurzadel ervan. Dat vind ik zelf ontzettend fijn rijden, namelijk.

En idd Doreen, Tycho is (nu nog) heel erg smal en heeft ook wat schoft.

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 09:42

bates en wintec is geloof ik van dezelfde fabrikant, dus zelfde bomensysteem (kleurcodes) als wintec, maar in plaats van kunststof word het dan van leer gemaakt

http://www.batesaustralia.com.au/

ik heb dit zadel 2e hands gekocht en dan is de prijs bést leuk Ja
Afbeelding
(bates caprilli show)

ik heb zelf een wintec 500 vzh, en heb dit (lederen) zadel dus voor dressuur&wedstrijd erbij gekocht

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:41

oowie schreef:
ramnoke schreef:

Succes.

misschien een boomloos zadel?je paard zal toch blijven veranderen zolang hij nog niet volgroeid is,en door de training verandert hij ook qua bespiering.

ik zit zelf ook te dubben,heb ook een jong paard en denk ook alvast na over het zadel,een boomloos lijkt me voor de eerst jaren toch wel ideaal!(hoewel ik er ook zelf aan zal moeten wennen natuurlijk)

Over Wintec: dat dacht ik ook, tot mijn toen 3.5-jarige ineens drukkingen kreeg van zijn wintec met juiste boommaat...

Boomloos is niet goed voor de drukverdeling. Daar zou ik zeker niet mee beginnen bij een jong paard dat nog niet sterk in de rug is.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 09:36

Ik zou ook kijken voor een kunsststopf, maar wees er zeker van dat die ook echt past.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 20:17

WINTEC! abso wintec!
wintec vz extra breed moet je dan hebben!
verwisselbare boom, kunststof, ... voldoet volledig aan je eisen.
maar zorg idd dat ie geregeld nagekeken wordt en al dan niet andere boom in. je kan miss de cair versie nemen? (luchtverende kussen, voor perfecte drukverdeleing, zit sùper!)
veel succes!