Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
ramnoke schreef:Wintec is idd erg goed voor paarden die nog groeien vanwege de verwisselbare boom.
Zorg iig dat wat voor zadel je ook kiest dat het goed past.
Succes.
HannahFrouk schreef:Ik heb bij onze jonge Belg nu een boomloos zadel (Cheyenne). Maar moet er wel bij zeggen, dat als je intensief rijdt of wat zwaarder bent, ik dat voor juist een jong paard dan weer niet geschikt vind. Voor ons vond ik het kunnen, omdat wij sowieso heel, heel rustig aan doen met opleren, we hebben tot nu toe bijna alleen gestapt en een klein beetje gedraafd onder het zadel (en een week geleden pas het eerste galopje, ze is nu 4 inmiddels) en eigenlijk alleen buiten (veel rechtuit). Dat kwam dus neer op maximaal een a twee uur rijden per week.
Als je al intensiever aan de slag gaat of echt dressuur wilt rijden, vind ik een boomloos zadel niet geschikt.
HannahFrouk schreef:Zo is het denk ik ook met een zadel. Een boomloos zadel daar "zit" je zo doorheen, als je wat zwaarder bent en je draaft veel op een Cheyenne, dan heeft de rug van zo'n paard meer te leiden dan als je een stevig boomzadel erop hebt waar 2 stevige met wol gevulde kussens onder zitten en die de ruggengraat echt volledig vrij laten.
.
)
)
Flutterby schreef:het is al vaker gezegd: een zadel met een verwisselbare boom (wintec)
je geeft aan dat je wel over een aantal jaar een lederen dressuurzadel wil kopen, dus waarom neem je niet meteen een bates? (is van leer, heeft verwisselbare boom.. scheelt je ook zooi geld omdat je geen twee zadels hoeft te kopen)
een vrie ndin van me is naar de nieuwe thorowgood aan het kijken (t6), is ook van kunststof maar ze zei dat die er heel goed uitzag![]()
ik ben zelf in het bezit van de wintec en de bates

oowie schreef:ramnoke schreef:Wintec is idd erg goed voor paarden die nog groeien vanwege de verwisselbare boom.
Zorg iig dat wat voor zadel je ook kiest dat het goed past.
Succes.
misschien een boomloos zadel?je paard zal toch blijven veranderen zolang hij nog niet volgroeid is,en door de training verandert hij ook qua bespiering.
ik zit zelf ook te dubben,heb ook een jong paard en denk ook alvast na over het zadel,een boomloos lijkt me voor de eerst jaren toch wel ideaal!(hoewel ik er ook zelf aan zal moeten wennen natuurlijk)