Mijn zadel schuift steeds naar achter!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Mijn zadel schuift steeds naar achter!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 19:09

Mijn paard heeft nogal een hoge schoft, en smalle schouders. Probleem is dat mijn zadel wel goed op d'er ligt (je kan van voor tot achter door kamer kijken, het dieptepunt is het midden van het zadel, en de singel ligt mooi op z'n plaats), maar na een tijdje rijden schuift het naar achter.

Niet spectaculair veel, maar toch. Ik rij nooit met een pad, wel met een dekje en een gelletje.

Waar zou dit aan kunnen liggen, en vooral, hoe kan ik het oplossen?

O ja, tis een Kieffer dressuurzadel ...

lynne_berna

Re: Mijn zadel schuift steeds naar achter!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 19:10

Misschien met een bontje eronder, of een keer een zadelmaker laten komen. Die kan het vast ook wel oplossen denk ik. Succes

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 19:19

Is het niet zo dat je met een bontje je paard minder je 'zitrijden' kan waarnemen? Of ben ik nu verkeerd?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 20:22

Een bontje lost helemaal niks op, dat moet nu toch wel eens door dringen lijkt me. Een zadel moet en hoort te passen op een blote rug, niet met poespas speciale dekjes of andere rommel dat er tegenwoordig in de handel is. Als het zadel schuift dan past het niet.. heel heel simpel. Laat een zadelmaker/passer kijken naar je zadel. Soms zijn het de kleinste dingetjes waardoor een zadel niet past.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 22:11

Benfan schreef:
Een bontje lost helemaal niks op, dat moet nu toch wel eens door dringen lijkt me. Een zadel moet en hoort te passen op een blote rug, niet met poespas speciale dekjes of andere rommel dat er tegenwoordig in de handel is. Als het zadel schuift dan past het niet.. heel heel simpel. Laat een zadelmaker/passer kijken naar je zadel. Soms zijn het de kleinste dingetjes waardoor een zadel niet past.

Zo denk ik er eigenlijk ook over.
Mijn zadel werd ook gepast zonder dekje, gewoon op de blote rug.
Dan moet die al goed liggen en dan even uittesten met rijden.
Blijft hij dan goed op z'n plaats liggen past hij wel.
En dan moet je er ook nog goed in zitten, wat niet altijd vanzelfsprekend is Knipoog
Wat heeft het bij mij lang geduurd eer ik een goed passend zadel vond... Bloos

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 22:18

Mijn zadelmaker vond mijn zadel goed passen, maar mijn paard is nu een beetje veranderd in zijn bouw.. Nu schuift het zadel bij hem ook een beetje naar achter, maar dan ook echt een klein beetje.. Waar zou dat aan kunnen liggen en is dat ernstig?

Valt er dan ook iets aan het zadel te doen? Aangezien hij vrij duur was.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 22:28

Udella schreef:
Mijn zadelmaker vond mijn zadel goed passen, maar mijn paard is nu een beetje veranderd in zijn bouw.. Nu schuift het zadel bij hem ook een beetje naar achter, maar dan ook echt een klein beetje.. Waar zou dat aan kunnen liggen en is dat ernstig?

Valt er dan ook iets aan het zadel te doen? Aangezien hij vrij duur was.

Waar dat aan zou kunnen liggen geef je zelf al aan Knipoog
Je zegt dat je paardje een beetje veranderd is in zijn bouw.
Hoe oud is hij ?
Misschien heeft hij door de training wat meer bespiering gekregen en is hij wat uit elkaar gegaan?
De mijne is nu 6 jaar en is enorm veranderd de laatste 2 jaren, toen hij 4 was, was hij maar een klein, schraal mannetje en nu is het een struiser en wat bespierder paard geworden !
Mijn zadelmaker adviseerde me om pas een goed zadel te kopen vanaf een jaar of 7, dan zijn de meeste paarden zo goed als uitgegroeid.