rijden met bandages

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

totomb

rijden met bandages

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 13:29

wie rijden er hier allemaal met bandages? is dit nu wel of niet goed voor je paard?

ik doe de opleiding paardenhouderij en het ene vak zegt dat het wel goed is voor de benen en het andere vak zegt dat het niet goed is. ben wel benieuwd wat jullie hiervan vinden. ik zelf rij graag met bandages omdat ik vind dat het meer stevigheid geeft. ik doehet niet omdat ik het mooier vind.

ik hoor het wel van jullie

Iorrr

Re: rijden met bandages

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 13:30

Het is slecht... De pezen, spieren en banden worden veelste warm onder een bandage. Hierdoor worden voornamelijk de pezen harder en heb je dus eerder een blessure.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:26

Ik rij met bandages.

Beide vakken hebben ongelijk. Er is wetenschappelijk nog niets met zekerheid bewezen. Er zijn veel topics op Bokt over, waarvan pas een heel groot topic met interessante links naar publicaties van in vitro studies op PubMed.

jeanetJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:36

ik rij ook met bandages. het staat super leuk en het heeft bijna dezelfde werking. je hebt ongeveer 2/3 lagen dus kans op beschadiging heb je ook niet!!!!

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:39

Ik rij niet met bandages.
Ik heb ze in eerste instantie niet en ga ze ook niet aanschaffen.
Laatst was er een onderzoek geweest dat het veel te warm werd daaronder, geloof ik.
Het staat wel mooi maar of het nou echt nut heeft??? Verward
Met dressuur doe ik niks om de benen en met en buitenrit gewoon been bescherming.

Hier een aantal topics:
[HAR] Bandages moeten verboden worden.
[HAR] bandages
[HAR] rijden met bandages

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:47

BIT heeft metingen gedaan onder bandage's, tijdens het werk, die de wetenschappers zeer verontrustten... Temperatuur lag veel te hoog.
Indien pezen te warm worden, "rafelen" ze, als het ware, uit elkaar.

Waarom onnodig risico lopen op een peesblessure? Ik begrijp bandage-liefhebbers niet... ik snap het echt niet Knipoog.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:51

Warmte is voor de pezen niet goed.
Het schijnt(!) dat oververhitting er voor kan zorgen dat er een soort van 'gaten' in de structuur van de pezen komen, waardoor de kans op beschadiging van de pezen groter is.
Verder is het belangrijk dat de bandages goed worden omgedaan, anders heb je zeker kans op schade.

Daarnaast zie ik zelf het nut van bandages niet in. Een gedoe om ze goed om te krijgen en ze beschermen niet goed genoeg tegen een klap van de benen.
Omdat ik toch wil voorkomen dat mijn paard zn benen kapot slaat. (Kans is klein, maar bestaat toch..) Gebruik ik peesbeschermers.
En ja, die zorgen ook voor verhitte benen.. Vandaar dat ik nu NEW beschermers gebruik.
Benen zijn goed beschermd tegen eventuele klappen en door het speciale systeem kan er meer lucht bij. En ik moet zeggen; het werkt goed Ja.
De benen zijn niet meer bezweet.. (Natuurlijk wel iets warmer dan wanneer je niks gebruikt, maar je voelt haast geen verschil)

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 12:00

Ik rijd nooit met bandages. Alleen met peesbeschermers, voor de eventuele klappen, want een bandage houd die niet tegen. Verder doe ik met heel warm weer met rijden onder mijn (nep bont) beschermers koelingsgel. Ik heb nep bont beschermers, en daar zou je van denken dat het warmer wordt maar neopreen is veeeeeeeeel warmer. Dat nepbont is niet zo dik en zo'n dikke laag neopreen wel:). Ik vind deze beschermers echt ideaal!;) Ik heb nu 6 bandages waarvan 1 set van 4 en 1 van 2 en die set van 4 verkoop ik omdat ik er nooit mee rijd. Die andere 2 houd ik dan voor eventueel koelen met coolpacks.Lachen Dat is voor mij de enige reden om bandages te hebben:P.

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 12:08

Ik rij met strijklappen en daarover bandages (achterbenen). Dit is overigens een tijdelijke oplossing tot ik passende 3-in-1 beschermens heb gevonden, ze slaat zich achter namelijk helemaal kapot en de strijklappen slaat ze ook om, vandaar de bandages eroverheen.

x_Liiv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:25

In de bit stond dat het erg slecht is, daarom rijd ik ook met peeskappen.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:33

Peeskappen zorgen ook voor verwarming van de pezen Lachen.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:27

Peesbeschermers krijgt ze nog wel eens plekjes van dus dan rij ik met bandages.

Ik voel altijd erna of het niet te warm is geworden

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:33

Alle vormen van beenbescherming is te warm dus als je echt tegen bent moet je niks om doen.
Mijn paard is 19, en wordt bijna haar hele leven al gereden met bandages. Ze krijgt ook plekjes van peeskappen en kogelbeschermers. Ik rij nu met voor 3-in-1-beschermers en achter met bandages met onderlappen. Ze staat rondom op de ijzers en wil nog weleens strijken dus ik neem geen risico. En ik geloof niet dat van die 4x per week 45 minuten er nu gaten in haar pezen zitten. Ze is buiten wat gallen spijkerhard op de benen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:44

Hier zijn echt enorm veel topics over geweest waarvan er enkele hierboven genoemd zijn. Bij deze een slotje.