wanneer weet je of een zadel goed ligt?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Blommen

wanneer weet je of een zadel goed ligt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 00:35

Ik vroeg mij dit af omdat ik ik een 2e zadeltje erbij heb gekocht voor mijn pony. Ik had een wintec die lag niet goed. Toen ben ik naar de winkel gegaan en zag ik een mooi merkloos zadeltje liggen met een bredere boom.
Toen heb ik een bredere in mijn wintec laten zetten en dat merkloze zadeltje mee genomen op de gok.

Voor het oog ligt ie goed en hij blijft ook goed netjes en sluit mooi aan maar hoe kan je zonder zadelmaker zien dat een zadel wel of niet goed ligt of kan dat niet?
Zijn er meer mensen die een zadel op de gok hebben gekocht dus zonder zadelmaker?

Mijn pony heeft amper schoft. Het is een welshje die stevig gebouwd is. Nu heb ik een zadel met dus een bredere boom.
Een smallere boom zakt niet. Ligt het dan wel aan de boom dat ie niet zakt?
Ik weet het een heleboel domme vragen. Ik rijd overigens ook niet met dit zadeltje. Maar hij was maar 100 euro en ik dacht als tie past is het mooi meegenomen. Ook omdat wino een verzorgstertje heb en mijn Wintec te groot voor haar is leek dat zadeltje mij misschien een optie????
Mijn vriendin haar pony heeft ook weinig schoft en die kreeg een hele brede boom van de zadelmaker??????

Eingelijk durf ik geen zadelmaker te bellen omdat ik me best schaam omdat Wino zo klein is.., En ik te groot voor hem ben.

Afbeelding
Afbeelding

Natasjaa

Re: wanneer weet je of een zadel goed ligt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 00:48

Je weet pas echt zeker of een zadel goed ligt als je er een zadelmaker naar hebt laten kijken, of iemand die er Echt heel veel verstand van heeft Ja Dus ik raad je toch aan om die er bij te halen...

Blommen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 02:12

Bedankt voor je reactie. Ik ben zo woedend geweest bij hyporama. Hun zeggen dat een bredere boom helpt zonder te kijken. Heb er zelfs ruzie om gehad toen. Het gaat toch niet alleen om de boom maar aan de vorm, kussens enz??

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 06:01

klopt wino,de vorm zegt nogal veel.
gisteren kwamen ze zadels passen op mijn pony,allen met een medium-wijde boom.
uiteindelijk waren er maar 2 die pasten en goed aansloten.
dus ook de vorm van de kussens en het model doen ook veel.

bel een zadelmaker die het kan controleren voor je.
die heeft niets te zeggen over jou op je pony.
ik was daar ook nerveus voor(stevig type als ik op een fjord)
maar mijn zadelpasster lette er niet eens op,alleen dat het zadel goed paste.
gewoon maling aan hebben,en als het je niet bevalt,is het toedeloe voor ze

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 06:05

De enige die kan zeggen of een zadel goed past is een erkend zadelmaker...

Pony's als deze hebben een moeilijke rug omdat ze geen schoft hebben en zo rond als een tonnetje zijn.
Het kan zijn dat je merkloze zadeltje past, maar ik zou het liever zeker willen weten, door een zadelmaker te laten kijken.