Heeii, ik weet niet of het hier goed staat, maar ik heb een probleem[pje].. Ik heb een zadel, niet oud, en wordt netjes schoongemaakt, ingevet enz. om de zoveel tijd.. Maar de laatste tjd merk ik dat er wat groenige aanslag op komt, [Enkel op het gedeelte waar je op zit] en ik ikweet niet hoe ik het eraf moet halen, en ook niet hoe het erop komt. Het zadel ligt ine en schuur, het is daar wel wat vochtig.. Maar er liggen ook andere zadels, en daarbij is het niet zo. Wie weet hoe dit kan? Of nog beter, hoe ik het eraf kan halen?
Groenige aanslag is meestal schimmel. Met zadelzeep zou je het schoon moeten kunnen krijgen. Het kan zijn dat je zadel na het rijden vochtig is van je eigen zweet. Maak je zadel daarom na het rijden goed droog en doe er een goede, ventilerende zadelhoes om.
Groene aanslag kan ook van koper zijn. Ligt je hoofdstel, singel of beugels over je zadel welke van koper zijn. Kan heel goed dat het hiervan afkomstig is. Zomaar een ideetje.......
groene aanslag dan heb je je zadel in een te vochtige omgeving gehouden. Wel een teken dat het zadel goed (netjes) ingevet is. Advies: een andere drogere plek voor het opbergen van je zadel zoeken.
Bij mij hielp het iig niet.. Onze oude wc is nu de zadelkamer. Er zit een verwarminkje in en dat helpt echt heel erg goed. Geen groene aanslag meer, wat ik voorheen wel had toen het nog gewoon in de schuur hing.