Geen eigen paard, wel een eigen zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Geen eigen paard, wel een eigen zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 09:49

Hallo allemaal,

Momenteel heb ik bijrijdpaarden, waar ik ook wedstrijden mee mag rijden. Ik leen zadels van andere mensen. Nu heb ik echter een probleem: ik ben een beetje disproportioneel Clown. Ik ben dun, lang, en mijn bovenbenen zijn ook wat langer dan gemiddeld, zodat ik bij zadels vaak voor het zweetblad uitkom, en als ik mijn beugels langer doe, dan haken mijn laarzen eronder. Bovendien zijn de meeste zadels te groot voor mij, zodat ik er eerder in ga schuiven. Kortom: op de meeste zadels kan ik gewoon niet goed zitten. Vandaar dat ik toch weer even aan een 'eigen zadel' dacht...

Eigenlijk moet er op een paard natuurlijk een goed passend zadel liggen. Maar een zadel kopen, speciaal voor mijn bijrijdpaard, doe ik niet, want ik weet niet hoe lang ik nog door kan gaan met dit bijrijpaard. Ik zat dan eerder te denken aan een soort 'algemeen' zadel; zo'n zadel dat op de meeste paarden wel goed past (waar ik nu ook mee rijd). Mocht het zadel echt niet passen op een bepaald paard, dan rijd ik er natuurlijk niet mee Lachen.

Zouden jullie dat doen? En zo nee, zijn er andere oplossingen? Haha!

Tallie1979

Re: Geen eigen paard, wel een eigen zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 09:52

Ik zou als ik jou was dan voor een zadel gaan waar of geen boom in zit, of een zadel waar je makkelijk in boom kunt wisselen.

Kieffer, Wintec en nog een merk kan je heel makkelijk de bomen van wisselen, bij Kieffer zitten ze er zelfs in alle maten bij Lachen

Ik geef je groot gelijk, maar je moet wel voor een zadel gaan waar je makkelijk aanpassingen in aan kunt brengen.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 09:55

Misschien kan je eens een gelpad of bontje op je zadel proberen, of een rijbroek met leren zitvlak zodat je minder schuift.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 09:57

horse_girl schreef:
Misschien kan je eens een gelpad of bontje op je zadel proberen, of een rijbroek met leren zitvlak zodat je minder schuift.

Heb ik al... maar dan heb ik nog steeds het haakbeenprobleem Clown

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 09:27

Verder helemaal niemand ervaringen..? Scheve mond

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:29

Ik heb een wintec voor mijn pony met wisselbare boom.
Mijn stalgenootje heeft een Bates, dat is ook een ideaal zadel, zelfde principe als wintec, dus met wisselbare boom, maar wel van leer. Stuk duurder uiteraard, maar wel goed zadel Ja

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:29

Ik ken het probleem van lengte en een zadel op meerdere paarden willen gebruiken (wel op mijn eigen paarden). Ik heb nu een boomloos zadel (barefoot, past op 90 % van de paarden) en een ainsley vanguard met verstelbare boom. Ideaal!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 09:31

Ik wil er inderdaad ook wedstrijden mee kunnen rijden Lachen. En als het kan een beetje in een betaalbare studentenprijsklasse Tong uitsteken. Tweedehands is uiteraard geen probleem. Lachen

xxxfpnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:39

ikzelf heb een stubben, daar rijd ik alles mee ben tot nu toe maar 1 keer paard tegengekomen waar het echt niet op kon... verder ligt het idd af en toe wel beetje achterover maar dat zul je altijd blijven houden als je met een zadel meerdere paaarden meot doen. Verder ben ik niet zo'n fan van de zogenaamde verwisselbare boom, aangezien dit in mijn ogen meer schijn is dan werkelijkheid. je vervangt allen het kopijzer. En natuurlijk verandert dit ook niets aan de kussens.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:51

Sheran schreef:
Ik wil er inderdaad ook wedstrijden mee kunnen rijden Lachen. En als het kan een beetje in een betaalbare studentenprijsklasse Tong uitsteken. Tweedehands is uiteraard geen probleem. Lachen

Ik weet niet wat jou betaalbare studentenprijsklasse precies is... maar die ainsleys met verstelbare boom heb je wel onder de 400 euro, evenals een tweedehands barefoot.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 09:52

^ ik bedoel dat ik me geen zadel van rond de 1000 euro kan veroorloven. Lachen

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 09:54

Ik heb een Knigt Rider Neptunus gekocht, dat is een kunststof zadel, met verwisselbare boom, in dressuur en vzh te krijgen.
Ben er erg blij mee Ja
Kaal kost die 210 euro.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 10:06

Sheran schreef:
^ ik bedoel dat ik me geen zadel van rond de 1000 euro kan veroorloven. Lachen

Knipoog ik weet niet of je voorkeur hebt wat betreft kunststof of leer?

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 10:09

Als ik jou was zou ik voor iets met verwisselbare boom gaan. Een wintec zou bijvoorbeeld een optie kunnen zijn.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 10:12

denk eens over een boomloos freemax
bij deze kan je een kleinere zitting verkrijgen
en is de vork erg makkelijk te verwissellen
boom loos en een stevige zit niet te dwingende zit
heb m zelf getest op mijn zeer moeilijke rug paardje (bijna niks ligt lekker
en heb hier toch genoeg materiaal om te testen Bloos )
en beviel ons iig erg goed Haha!
in zowel kunststof als leder verkrijgbaar

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 10:15

ik zou voor je een zadel koopt eerst informeren bij de eigenaren van je bijrijdpaarden of die er wel mee acoord gaan dat je op die manier een eigen zadel op hun paard gooit. ik zou daar in ieder geval niet blij mee zijn. zadel moet op mijn pony 100% goed passen anders komt het er niet op

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 10:30

Ik heb zelf (voordat ik mijn eigen paardje kocht) een lange tijd een eigen zadel op mijn verzorgpaarden gehad.
Wel natuurlijk eentje die een goede pasvorm heeft voor meerdere paarden (Kieffer, Wintec, etc).
Zou ik gewoon doen als ik jou was.
Natuurlijk nog wel even overleggen met de eigenaarden van de beesies,
maar als het zadel goed past moet dat geen problemen opleveren lijkt mij!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 10:43

trustHim schreef:
ik zou voor je een zadel koopt eerst informeren bij de eigenaren van je bijrijdpaarden of die er wel mee acoord gaan dat je op die manier een eigen zadel op hun paard gooit. ik zou daar in ieder geval niet blij mee zijn. zadel moet op mijn pony 100% goed passen anders komt het er niet op

De eigenaar heeft geen iegen zadels voor zijn paarden Lachen. Hij gooit ook overal 1 zadel op, en omdat ik niet op zijn zadel kan zitten (echt een houten springzadel Tong uitsteken) rijd ik het paard nu met het dressuurzadel van iemand anders Lachen. Uiteraard vraag ik het, maar iedereen doet het en hij is er niet moeilijk in.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 10:44

Dan zou ik gewoon voor een wintecje gaan. Fijne zadels, makkelijk in onderhoud, zien er netjes uit en tweedehands voor zo'n 250 euro of goedkoper te krijgen.
Hoef je niet heel veel geld te investeren in een zadel wat toch niet voor je eigen paard is en is het nog redelijk makkelijk op maat te maken (voor zover een zadel op alle paarden kan passen natuurlijk)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 10:46

Ik heb eigenlijk wel een voorkeur voor leer, omdat ik toch wel dressuurambities heb en ik het mooier vind als het gewoon goed bij elkaar past (zegt het lid van het anti-setjes-topic Tong uitsteken). Kunststof ziet er vaak zo kunststofachtig uit en is toch minder duurzaam dan leer.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 08:45

Maar heeft zo'n verwisselbare boom eigenlijk wel effect? Alleen de boom wordt dat toch gewisseld? Ik heb niet de ervaring dat er nou zoveel aan de boom moet gebeuren om de zadels passend te krijgen (ik rij ook wel aldoor op hetzelfde type paard).

meija

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 09:01

De eigenaresse van de stal waar ik sta legt altijd haar eigen Euroriding Diamant op de paarden die ze rijdt, daar zit zij goed op en dat is ook erg belangrijk. Een schuivende berijder is ook niet fijn voor een paard, toch? Ze heeft een boom mt 3 of 4 die ligt op paarden over het algemeen goed (even navragen wat op de gemiddelde kwpn-er goed ligt, ik vermoed mt 4). Daaronder desnoods een bontje, t is misschien niet de meest mooie manier - maar euroriding maakt net als Kieffer gewoon erg goede zadels die bij veel paarden goed liggen. 2e hands heb je ze voor ong. 600 euro. (een vriendin van mij is ook lang en dun- zij heeft de euroriding Luxor 18"- waardoor haar knieen goed uitkomen bij de kniewrong en ze zit er al 5 jaar prinsheerlijk op! Ze noemt haar zadel altijd liefkozend haar 'luie stoel'. 18" is dus niet zoals mensen denken voor mensen met een 'dikke' kont! )
Succes met het uitzoeken enzo!!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 09:05

^ Dank je Lachen. De inches zijn uiteraar dook modelafhankelijk. En het hangt er ook weer vanaf hoe diep de zit is. Als je er maar goed op zit, toch?

het verbaast me trouwens wel dat ik hier nog geen reacties heb gekregen met: 'hoe durf je 1 zadel voor meerdere paarden te gebruiken'. Heb daarom erg lang getwijfeld of ik het topic wel zou openen Tong uitsteken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 09:11

Alsof op handelstallen elk paard een eigen zadel heeft en hij aangepast wordt voor elk paard.
Soms heb ik het idee dat er zelfs iets teveel overdreven wordt over het niet passen van een zadel...en iets te weinig gekeken word naar het rijden van de ruiter als er problemen zijn...maar dat is mijn bescheiden mening. En die kun je in de meeste topics ook beter niet hardop zeggen Haha!

Ik heb ook een zadel gekocht toen ik bij die handelstalletjes reed.
Eentje die ik fijn vond.
Ik heb toen wel een nieuwe gekocht omdat het intensief gebruikt ging worden en ik zo zeker wist dat het geen half scheef geworden ding was.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 09:18

Ik heb ook ooit mijn KN overgekocht van de man waarvoor ik paarden reed. Die KN heb ik in de loop der jaren op diverse paarden gelegd die ik reed (KWPNers, een grote welsh Cob, arabieren, enz) en een vriendin van heeft het zadel ook nog een tijdje gebruikt op haar Fjord. Nu heb ik zelf een grote KWPNer gekocht en daar ligt het zadel ook prima op. Die KN´s heb je ook 2e hands en met verlengde zweetbladen.

Dat geneuzel met die verwisselbare bomen heb ik niet zo veel mee. Gewoon je zadel af en toe laten checken door een zadelmaker of het nog recht is, en gaan!

Ik doe er echt alles mee, dressuur, springen en endurance...