Nut van een zomerdeken ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

claud1

Nut van een zomerdeken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 09:39

Onze pony staat nu onder een outdoor deken
straks willen we voor de overgang (nu dus ) een
tussen deken halen (anders is de overgang zo groot
en ze is geschoren)

Maar ik vraag me af wat eigenlijk het nut heeft
van een zomerdeken met warme temperaturen!!!
Wij zijn waarschijnlijk genoodzaakt een exeemdeken
te gebruiken, maar waarom gebruiken sommigen
een zomerdeken of te wel coolers???

En wat voor een deken zou het beste zijn voor de overgang
heeft iemand daar ervaring mee. Nu hebben we 300 gr
outdoor.

Lenneke_

Re: Nut van een zomerdeken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:18

Een zomerdeken en een cooler zijn twee verschillende dingen. Een cooler is meer van op de trailer enzo, niet voor in de wei.

Een zomerdeken gebruik je als overgang van dunne gevoerde deken (bijvoorbeeld 100 grams) naar niets.
Jij doet toch ook niet ineens je winterjas uit en dan helemaal geen jas meer aan?

Ik zou van 300 naar 100/150 gaan, dan naar 0 (zomerdeken of ongevoerde regendeken als je paard veel buiten staat) en dan alles af

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:20

Ik vind een zomerdeken ook niet zoveel nut hebben, als het een keer regent zijn ze zeiknat. En verder kan je je paard dan net zo goed zonder zetten, want het is waarschijnlijk even warm als een ongevoerde regendeken.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:22

Soms vind ik het nog net te koud voor helemaal niets en te warm voor een gevoerde deken. Als het dan zeker weten niet gaat regenen vind ik een zomerdeken fijner dan een ongevoerde regendeken omdat een zomerdeken meer ademt.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:33

Lenneke_ schreef:
Soms vind ik het nog net te koud voor helemaal niets en te warm voor een gevoerde deken. Als het dan zeker weten niet gaat regenen vind ik een zomerdeken fijner dan een ongevoerde regendeken omdat een zomerdeken meer ademt.

Helemaal mee eens.
Mijn paard heeft heel snel koude rugspieren en waardoor hij zijn rug dus minder snel ontspant met rijden. Deze draagt in de zomer bij wat frisser/ bewolkt weer of in een zomernacht een zomerdeken.
Onder een regendeken (0 gram) worden ze sneller klam.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:38

Ik heb mijn zomerdeken deze winter handig kunnen gebruiken. Mijn paard stond onder een waterdicht 300 gram winterdek. Dit was warm genoeg voor temperaturen tussen de 7 graden & de -5 graden. Maar op een gegeven momment was het -8 graden & toen ging ik voelen onder haar deken & voelde ze koud aan (paard had nog haar zomervacht). Toen heb ik haar zomerdeken onder haar 300 gram gedaan & toen had ze het weer warm. Haha!
Verder worden zomerdekens ook wel eens gebruikt voor de vliegen i.p.v van die dekens met gaatjes. Er zijn ook mensen met zwarte paarden die een zomerdeken gebruiken om de zwarte kleur te behouden bij hun paard.

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:41

Of mensen zoals ik die hun schimmel graag wit houden voor een wedstrijd...dan is ie ook ideaal.... Tong uitsteken

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 21:09

shavira schreef:
Of mensen zoals ik die hun schimmel graag wit houden voor een wedstrijd...dan is ie ook ideaal.... Tong uitsteken

ha ha die is goed Tong uitsteken

Van wintedeken wou ik idd naar 100 gr waterdicht en dan exeemdeken.
Ons knollie staat ergens anders dus we hebben niet de luxe om
elke keer een andere deken op te doen.

Maar ik zie weinig 100gr waterdichte dekens wel regendekens met fleece of catoen
zal dat ongeveer hetzelfde zijn?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:11

Een regendeken met fleece of katoen is een ongevoerde regendeken en niet gelijk aan een 100 grams deken.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 07:46

idd om de schimmel schoon te houden, andere paarden krijgen hier geen zomerdeken

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 10:23

Als overgang gebruik ik een onderdeken/staldeken van 100 gram met een ongevoerde regendeken er overheen zodat ze buiten kan staan. Daarna gaat de onderdeken/staldeken er onder weg en komt er nog een tijdje een fleecedeken onder en uiteindelijk nog alleen de regendeken.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 14:58

de mijne staat zo snel mogelijk 24 uur buiten. Voor de wat koudere nachten gooi ik hem een zomerdek. Weer een ander haalt hem binnen, maar daar is een zomerdek voor bedoelt. Dagen en voornamelijk nachten die net wat kouder zijn