martingaal oplossing??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

martingaal oplossing??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 14:25

ik heb een klein probleempje,

ik heb een superlief paard, nooit problemen mee, alleen als ik er mee naar buiten ga.
ik kan zowiezo al beter in mn eentje dan met meer.. aangezien hij altijd voorop wil, en doet de één druk dan doet hij dat ook,
maar als ik alleen ben en ik kom een ander paard tegen is het drama!
de heenweg gaat nog wel.. dan doet ie alleen zn kop de lucht verder niks bijzonders, maar is het de terugweg, dan heb ik een probleem..
dan 'hup' de kop de lucht in.. pakt het bit half vast.. en hele tijd dribbelen, dreigen om er vandoor te gaan, al kan ik hem wel bij me houden.
maar ik heb laatst een keer gehad dat ik een drukke weg moest oversteken en toen zag ie ook 2 andere paarden lopen en daar ging ik heen, midden op de weg van links naar rechts.. zijwaarts achteruit.. alles behalve vooruit.. (tenzij hij in volle draf mag)
dus nu is mijn vraag, zou een martingaal voor buiten een oplossing zijn?

heeft het verder geen bijwerkingen? ik hou namenlijk niet van allerlei hulpmiddelen....

Anoniem

Re: martingaal oplossing??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:34

Als je de martingaal op de goede hoogte afsteld is het een fijne hulpteugel.
Een van de weinigen waar ik niet meteen bij zeg, zou je daar wel aan beginnen Lachen
Hij heeft op goed afgestelde hoogte ook geen bijwerkingen.

En het kan zeker helpen voor paarden die hun hoofd omhoog gooien zodat je niets meer kunt

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 15:01

oke dank je wel Lachen
nog meer mensen?

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 17:39

ik had ongeveer hetzelfde probleem bij men VP alleen gooide hij zen hoofd omhoog als hij mocjt draven en was hij bijna niet meer te houden (draver). Ik heb er echt geen negatieve ervaringen mee hoor.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 19:46

nou ik heb er vandaag dan maar 1 gekocht.. morgen even uitproberen, hopen dat het beter gaat Lachen

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:29

ik duim voor je

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:36

Ik vind een martingaal een zeer vriendelijke oplossing gezien er niks aan de hand is zolang je pony netjes en normaal loopt Lachen

Alleen zou ik wel proberen het gebruik wle zo beperkt mogelijk te houden Knipoog zoals met alle hulpteugels Lachen

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:42

Een martingaal is idd erg vriendelijk. Bij ons worden veel manegepaarden jaar in jaar uit met martingaal gereden.. Nagelbijten / Gniffelen

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:45

Ha Dianne!

Nou, ben benieuwd of 't gaat helpen! Pff, wat een mafkees is 'ie buiten hè?! Toen die ging omdraaien en weer terugrennen ROFL ..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 18:22

Even iets heel anders, maar de oorzaak van het probleem lijkt dat je paard niet veel vertrouwen in jou heeft/zich verloren voelt. Wil naar andere paarden, wil naar stal terug... Tekenen dat er nog niet een echte verbinding naar jou is.
Een martingaal zal zeker helpen op het controle gebied, maar je moet je paard ook het gevoel geven dat er niks te vrezen is en dat jij wel bepaald wat hij moet doen. Het lijkt erop dat hij zich een beetje "losgelaten" voelt, zonder leiding.
Niet dat je ineens moet gaan zitten streng doen, hoor, maar wel duidelijk voor jezelf bedenken wat je wilt, waar je mee bezig bent. Vastberaden op weg gaan en niet een beetje afwachten wat het paard nu weer gaat doen, snap je?
Praat desnoods hardop :" We steken die weg pas over als ik zeg dat het kan, in een gang die ik bepaal (draf is trouwens best veilig, ben je niet zo lang op de weg), dus nu even ho." Om maar een voorbeeld te noemen. Door het hardop te zeggen, reageer je er beter naar, en je paard heeft wat om naar te luisteren, dus meer focus op jou en niet zo op de omgeving.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 18:56

Dat van die weg oversteken ga ik eens proberen met men Vp die storm de straat over, ook als er auto's aan komen. Hij wil niet stilstaan

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 06:23

mijn paard heeft dezelfde gebrekken ik rij ook met martingaal, alleen mijn paard word dribbelig als het schemerig word buiten.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 09:04

ik heb datzelfde probleem gehad met mijn paardje casandra. Ze is er buiten eens met mij vandoor gegaan nadat we door een hond achterna gezeten waren, en sindsdien kon ik er niet mee buiten gaan wandelen zonder problemen...

Ik heb dan ook terug een jaar alleen maar in de piste gereden, maar dat lost natuurlijk niets op... Ik ben dan samen met een ervaren paard buiten gaan rijden en gestart met endurance, in het begin wil ze nog wel eens stuiteren en dreigen met stijgeren enz, maar als ik dan lange stukken ga draven is die energie er vanaf en is het een héél fijn paard!

Misschien heeft je paard het gewoon nodig om even die energie eruit te lopen... Probeer eens een mooi drafpad te zoeken, maar hou het dan wel gecontroleerd. Jij bepaalt de snelheid, niet je paard. Doe dat meedere keren.
De grootste fout die veel mensen maken, en ook ik gemaakt heb, is dat je juist gaat stappen en het paard wordt daar zo opgewonden van dat er uiteindelijk niets meer mee aan te vangen is.

Ik zeg nu niet dat je moet gaan draven als je een weg oversteekt ofzo hé... als het dan gebeurt, spring je er desnoods vanaf en ga je de weg over langs je paard... probeer gevaarlijke toestanden te mijden. Het is echt geen schande hoor om eens af te stappen, in sommige gevallen is het gewoon veiliger!