Welk dressuurzadel voor een breed paard met schoft?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sjorsie

Welk dressuurzadel voor een breed paard met schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 11:10

Mijn paard is nu 6 en ruim 1.80m en blijkt uit zijn zadel te zijn gegroeid, zijn ruggewervel is nu breder als zijn zadel is, maar hij heeft wel een flinke schoft dus gewoon even een bredere boom in het zadel doen is geen oplossing dan leunt het zadel nog meer op de ruggewervel.
Nu heb ik van de fysio wel wat merken gehoord, maar ik heb zelf geen ervaring met deze merken en ik vind het nogal dure zadels eigenlijk.
Het gaat dan om Bates, Anatomica, Euroriding, Wow en nog een paar die me nu niet te binnen schieten. Een stalgenoot had het over Daaleman, omdat hijzelf ook een paard van 1.85 m heeft.
KN, Passier en Kieffer waren geen optie zei mijn fysio omdat die te smal zijn voor mijn paard.

Wie heeft hier ervaring mee of weet een optie die niet meteen richting de 2000 euro gaat?

Vonnie84

Re: Welk dressuurzadel voor een breed paard met schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 11:12

Ik heb zelf een vrij breed paard met wat schoft. Voor hem was de Euroriding boommaat 4 echt nog veel te smal. Ik heb op hem een Spalding zadel liggen.

En over de opmerking van je stalgenoot: het gaat niet om de grootte van je paard, maar om de vorm van zijn rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 11:16

De ruimte tussen de kussens heeft te maken met de ruggenwervel. Goede stelregels is, dat je minimaal 3 vingers, je zou in jouw geval de breedte van de ruggengraad kunnen meten van jouw paard, tussen de kussens kan laten lopen, van voor naar achter. Kussens zijn in te nemen, dit heeft niets met je boommaat te maken.
De meeste nieuwe modellen zadels hebben die ruimte, je ziet niet perse vast aan bovenstaande merken.

Vwb je boommaat, dat is een kwestie van opmeten, laat dit aan een vakvrouw/man over. Iemand van de MSFC bijvoorbeeld.
Elk zadel kan in elke maat geleverd worden, het is maar hoeveel geld je ervoor neer wil leggen.

Overigens heb je heel veel 2de hands A-merken, met een beetje geduld en goed zoeken is je maat wel te vinden. Hoef je ook niet meteen de hoofdprijs te betalen.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 11:17

Misschien een zadel om maat laten maken ?
Heb dit ook gedaan voor mijn vorig paard, was ook breed met hoge schoft.
Ik was 1500€ kwijt Knipoog

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 11:21

@ Vonnie84: wat ben je voor een Spalding kwijt ongeveer?
@ Myrano: welk merk is dat?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:13

laat een goede zadelmaker komen, die kan toch het beste zien wat er goed op jou paard ligt (en vaak hebben ze ook wel iets 2e hands liggen)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:21

Wintec heeft speciaal een wide uitvoering die volgens mij goed op dat soort paarden ligt. Je kan altijd passen.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 06-04-08 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 12:21

EmptyWords schreef:
laat een goede zadelmaker komen, die kan toch het beste zien wat er goed op jou paard ligt (en vaak hebben ze ook wel iets 2e hands liggen)

tuurlijk laat ik een zadelmaker komen,ik ga niet zelf rommelen, maar sommige merken worden niet overal verkocht, dus vandaar dat ik naar ervaringen en prijzen vraag

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 12:23

Brainless schreef:
Wintec heeft speciaal een wide uitvoering die volgens mij goed op dat soort paarden ligt. Je kan altijd passen.

wide is de oplossing niet, het gaat niet om een bredere boom maar om meer ruimte tussen de kussens, als er alleen een bredere boom in word gedaan drukt het zadel nog harder op zijn rug, dan zakt het zadel, ik heb nu nl een Wintec omdat hij nog groeide.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 16:34

Ok verkeerd gelezen Bloos

Blijft er denk ik toch weinig over dan er 1 te laten maken.
Vorig jaar op de eper4daagse was er ook een meisje met een groot paard (Blanket)
en zij had ook een speciaal gemaakt zadel en de prijs viel mij toen wel mee. (weet niet meer hoe duur)
Kan als je wilt, kijken of ik haar emailadres nog heb om aan haar te vragen waar zij die heeft laten maken!

Stuur dan maar een pm.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 13:44

Ik heb een KWPN-er van 1.81m en is echt geen kleine jongen.
Hij heeft een krote rug, maar is bij zijn schouders weer wat breder. Heeft een normale tot hoge schoft.
Tja, ik had een KN voor hem, wijde kamer. Deze zonk tot op zijn schoft. Hij leek goed te liggen. Heb Arie Boer erbij gehaald, liet mij ook zien dat het niet goed lag, maar voor de leek lijkt het perfect te liggen.
Aangezien mijn paard ook nog eens een gevoelige rug heeft (osteopaat+fysio er diverse malen erbij gehad), durf ik het risico niet te lopen om 'zomaar' een zadel te kopen.
Daarom koos ik voor een op maat gemaakt dressuurzadel. Het is een wow geworden, en ja, het kost heel wat centen, maar dit bespaar ik me door niet meer naar de osteopaat en fysio te hoeven met Dirk. Het is een goede investering gebleken. Het zadel ligt als een huis, laat precies de delen vrij die vrij horen te liggen en de service is perfect. Het zadel is aanpasbaar, heel prettig.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:37

sjorsie schreef:
@ Vonnie84: wat ben je voor een Spalding kwijt ongeveer?

Volgens mij zijn ze nieuw vrij prijzig (net boven de 2000 euro). Ik heb em daarom 2e hands gekocht. Maar ze zijn zelden 2e hands te koop.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 23:14

sjorsie schreef:
@ Myrano: welk merk is dat?

Hulsebos

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:42

Ik heb een ontieglijk brede KWPNer met hoge schoft, en bij haar past de Kantaur Medea fantastisch Ja . Was zo ongeveer het enige zadel dat goed lag (en helemaal het enige zadel wat dan voor mij ook nog lekker zat Knipoog ).

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 15:07

Rinske schreef:
Ik heb een ontieglijk brede KWPNer met hoge schoft, en bij haar past de Kantaur Medea fantastisch Ja . Was zo ongeveer het enige zadel dat goed lag (en helemaal het enige zadel wat dan voor mij ook nog lekker zat Knipoog ).

oke dat is mooi want ik vind Kentaur ook best lekker zitten en niet zo enorm prijzig Lachen

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 14:33

Mijn paard is ook erg groot, rondgeribt en heeft ook een beste schoft (ook een brede schoft trouwens). Daarnaast is ze nog jong... dus verandert er ook nogal veel binnen korte tijd.

Op dit moment heb ik een Euroriding Diamant (kamer 3) erop liggen maar de zadelpasser heeft dat zadel gister veroordeeld.. Mij werd aangeraden een zadel te zoeken met een brede kamer (ruggegraatvrijheid) en breeddragende kussens. Als merken werden daarbij genoemd: JC en Rossner. Misschien is dat dan ook iets voor jou? De prijsklassen waarin die zadels nieuw vallen is niet zo enorm en dan zou je ze ook aan kunnen laten passen aan je paard.

Ik ben er overigens ook nog niet uit hoor. Echt: leed dat zadelpassen heet.....Boos!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 14:37

femskie schreef:
Mijn paard is ook erg groot, rondgeribt en heeft ook een beste schoft (ook een brede schoft trouwens). Daarnaast is ze nog jong... dus verandert er ook nogal veel binnen korte tijd.

Op dit moment heb ik een Euroriding Diamant (kamer 3) erop liggen maar de zadelpasser heeft dat zadel gister veroordeeld.. Mij werd aangeraden een zadel te zoeken met een brede kamer (ruggegraatvrijheid) en breeddragende kussens. Als merken werden daarbij genoemd: JC en Rossner. Misschien is dat dan ook iets voor jou? De prijsklassen waarin die zadels nieuw vallen is niet zo enorm en dan zou je ze ook aan kunnen laten passen aan je paard.

Ik ben er overigens ook nog niet uit hoor. Echt: leed dat zadelpassen heet.....Boos!

ah dat is inderdaad ook een fijne optie, zo even opzoeken JC en Rossner Lachen
om gek van te worden al die verschillende zadels