met wat voor zadel inrijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

oowie

met wat voor zadel inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 10:02

mijn paard is nog lang niet zo ver,maar ik zit alvast diep na te denken over wat voor zadel ik moet kopen voor haar.
vroeger reed ik vaak met een wintec dressuur zadel,vond ik een erg fijn zadel,later reed ik mijn eigen paard met een malibaud randonee zadel,qua zit een beetje te vergelijken met een western,daarna heb ik jaren niet meer gereden,de vorige keren dat ik weer reed was 1x met een springzadel waar ik dus echt niet lekker op reed en met een dressuurzadel van ik geloof kn,daar zat ik heerlijk op.
ik zit voor mijn paard te denken aan een boomloos,dit omdat het paard natuurlijk nog niet veel spieren zal hebben,en dit wel zal gaan krijgen,zo past het zadel later ook nog goed,maar het punt is dat ik zelf zo'n zadel niet gewend ben,en ik lees dat je er vrij weinig steun in hebt,dat is op zich niet erg,maar wel als dit dan ook nog is zo is op een jong wiebelig paard.
het goede contact vind ik dan wel weer fijn bij een boomloos zadel....

dus wat is verstandiger om voor te kiezen?een wintec dressuurzadel?
een boomloos zadel?en dan de cheyenne of heb je in bijv de london net wat meer steun?

Yinka

Re: met wat voor zadel inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:05

Ik heb zelf een Barefoot London. Die geeft best wel wat steun Ja Natuurlijk zal je er wel wat aan moeten wennen, maar daarna zit je wel stevig.
Het handige aan boomloos is dat je testzadels hebt.

Kijk maar rond op www.boomloosrijden.nl

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 10:57

Yinka schreef:
Ik heb zelf een Barefoot London. Die geeft best wel wat steun Ja Natuurlijk zal je er wel wat aan moeten wennen, maar daarna zit je wel stevig.
Het handige aan boomloos is dat je testzadels hebt.

Kijk maar rond op http://www.boomloosrijden.nl

dus de london zit wel wat meer als een dressuurzadel?

maar een wintec zadel kan je ook aanpassen toch,of is dat niet genoeg aan te passen voor een paard wat nog volop zal gaan ontwikkelen?

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 11:01

Volgens mij kun je het beste gewoon een zadel nemen waar je zelf lekker op zit. Ik doe met zadelmak maken (bijna) overal mn oude kn dress. zadel op.

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 11:34

sifra01 schreef:
Volgens mij kun je het beste gewoon een zadel nemen waar je zelf lekker op zit. Ik doe met zadelmak maken (bijna) overal mn oude kn dress. zadel op.

ik heb de laatste tijd niet zoveel gereden,maar wat ik het meeste gewend was was vroeger een dressuurzadel van wintec,en toen ik mijn eigen paard had dus het mailibaud zadel,maar wat voor nu het best is?
ik denk dat je aan een boomloos ook wel snel genoeg zal wennen,maar ik ben bang dat ik zelf misschien wat wiebelig ga zitten in zo'n zadel omdat ik het niet gewend ben,en als je dan ook een wiebelig paard onder je kont hebt wat zijn evenwicht nog niet heeft gevonden onder de ruiter dan lijkt me dat voor het paard niet erg prettig.wat dat betrefd lijkt een wintec me fijner om mee in te gaan rijden,maar het goede contact wat je met een boomloos zadel hebt lijkt me toch ook erg fijn,vooral omdat ik erg veel op mn zit rijd en je dit dan ook makkelijker meteen kan aanleren aan het jonge paard.
ook ben ik bang dat als ik een wintec voor haar koop dat ze daar na een half jaar opeens uitgegroeid blijkt te zijn door de vorming van spieren.

ik zit trouwens ook te denken aan een stock zadel,hier heb ik vroeger ook wel is mee gereden en dat zat ook erg goed,maar het nadeel is weer dat je aan zo'n zadel helemaal niks aan kan passen als je paard van bouw verandert.
misschien dat ik met een goedkope tweedehands stock die goed ligt kan beginnen,en dan na een jaar of 2 een goede nieuw stock zadel koop.....moeilijk hoor.misschien is een westernzadel ook nog een optie....

boomloos is qua passen bij een jong paard natuurlijk ideaal,maar is het voor een jong paard niet vervelend als je gewicht meer op 1 punt zit zoals bij een boomloos?

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 11:49

Ik zou niet een te diep zadel nemen, liever een erg plat zadel. Zit je bokken en dergelijke makkelijker uit

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:04

Ik geef ook de voorkeur aan boomloze zadels Ja Ideaal toch, als het zadel meegroeit? Je voelt je paard ook beter aan, wanneer hij gespannen is, en je een bok kan verwachten..
Er zijn echt veel verschillende soorten. heb je de mogelijkheid om op een ander paard een paar verschillende zadels uit te proberen? Dan kun je vantevoren al kiezen welk zadel het beste bij jouw past; met of zonder kniewrong, grote of kleine zit, enz.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:06

misschien een 2e hands zadel? dat is minder duur en alsje een oude neemt ook niet zo zonde als je paard er rare fratsen mee uithaalt ik zou voor een vzh of dressuur gaan...(maar dat is meer wat ik gewend ben)

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 11:32

EmptyWords schreef:
misschien een 2e hands zadel? dat is minder duur en alsje een oude neemt ook niet zo zonde als je paard er rare fratsen mee uithaalt ik zou voor een vzh of dressuur gaan...(maar dat is meer wat ik gewend ben)

daar zat ik idd ook aan te denken,of aan een iets goedkoper nieuw zadeltje,maar het liefst zou ik eigenlijk een boomloos kopen,maar ik durf daar zelf niet goed aan te beginnen op een jong paard,omdat ik bang ben dat ik zelf wat moeite heb om mijn evenwicht te vinden in zo'n zadel omdat ik het niet gewend ben.en als je dan ook zo'n wiebelig paardje onder je benen hebt dan heb je sowieso al iets minder evenwicht natuurlijk.
ik weet ook niet of ik de kans heb om dit zadel eerst op een ander paard uit te proberen,dus ervan uitgaande dat ik dit zadel pas voor het eerst op mijn jonge paard gebruik vraag ik me af of dat wel handig is?
hoeveel steun heb je bij zo'n boomloos zadel?went dat snel?en welk boomloos zadel geeft dan toch de meeste steun aan de ruiter?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:45

Het is echt heel verschillend met die boomloze zadels; de een rijdt er zo op weg, ikzelf zat direct steviger dan op een boomzadel.. En een ander vind het helemaal niks en is er na een week nog niet aan gewend. Maar als je een paar weken oefent dan kan eigenlijk bijna iedereen er goed op zitten Lachen Op zo'n boomloos zadel krijg je echt een onafhankelijke zit, veel beter dan bij een boomzadel, en dat heeft natuurlijk ook weer voordelen bij zo'n jong paard. Kun je niet eens op de manege gaan vragen of je daar een paar keer in de les mag meerijden met je eigen boomloze zadel (of testzadel)? Dan kun je zo eerst een week oefenen, en verschillende modellen uitproberen Lachen
Voor veel steun zou je denk ik een zadel met kniewrongen moeten nemen, bv de bf londen of cherokee, of startrekk dressuur of freeform..
Maar veel steun is niet altijd het beste. Als je zelf goed en recht wil leren zitten, met een onafhankelijke zit, dan is het vaak beter om een zadel met weinig steun te nemen, veel beter voor je eigen zit als je niet zo gedwongen wordt Knipoog

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:14

Als je een tijd niet gereden hebt zul je sowieso moeten wennen in het begin. Dan kun je kiezen of je gaat wennen aan bvb. een Wintec , waarvan je maar af moet wachten of die wel helemaal goed ligt. Of je kunt gewoon een boomloze gebruiken en daar op wennen , dan wen je tenminste ook meteen aan je PAARD ipv. aan de zit van je zadel , daar heb je veel meer aan Lachen

Bij een boomzadel kan het elke maan / 3 maanden al zijn dat het aangepast moet worden op de veranderende vorm van je paard. Moet je constant in de gaten houden.

Bij een Barefootje zit je veel dichter op je paard waardoor het ook veel makkelijker is om je evenwicht te vinden.

Neem je een gewone Cheyenne met een wrong-seatsaver dan heb je gewoon een diep en stevig zitgevoel , terwijl het geheel toch vlak blijft en met veel contact , ideaal zadel om je paard goed op aan te voelen en om snel een fijne onafhankelijke zit mee te krijgen.

In het begin kan het wiebelig aanvoelen maar veel mensen hebben dat al geeneens , rijden er zo mee weg. Anderen zijn na een paar ritten helemaal gewend en zitten dan steviger in het zadel dan ooit tevoren , kunnen ineens bokken uitzitten die voorheen "succes verzekerd" waren voor het paard Tong uitsteken

Elk zadel dat je kunt kiezen zal toch eerst even vreemd aanvoelen voor de eerste keer op je paard , dus daarvoor hoef je niet het ene of andere type te kiezen , dat probleem hou je toch , helaas Knipoog

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 12:27

mijn vorige paard reed ik met zo'n zadel

http://www.horseman.nl/index.php?page=s ... t&Itemid=1 (malibaud randonnee)

zoals je ziet heb je daar ook niet veel steun in,dit zadel was op maat gemaakt maar paste na een jaar ook niet goed meer,vandaar dat mijn voorkeur uitgaat naar boomloos.
en net wat je al zegt,ik zal toch weer even moeten wennen na een tijdje nauwelijks te hebben gereden,kan ik dat net zo goed meteen op een boomloos doen!zo hoeft mijn paard ook niet eerst aan een boomzadel en dan weer aan een boomloos zadel te wennen.

welk zadel vinden jullie dan het lekkerst rijden?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:28

Dat is voor iedereen verschillend wat je het fijnst vindt. Als je naar de Barefoots kijkt kan het zelfs zo zijn dat 1 persoon de maat 1 Cheyenne helemaal super vindt , en de maat 2 helemaal waardeloos. Of dat ze bvb. de maat 2 helemaal super vinden maar alleen op hun eigen paard , want zodra ze hem op het paard van een vriendin gebruiken vinden ze hem een stuk minder fijn zitten.

Het blijft toch altijd heel erg afhankelijk van de combinatie van ruiter - paard - maat zadel - type zadel - lengte en soort stijgbeugels - wat voor dekje - goed opgezadeld of niet.

Is 1 van deze dingen anders dan kan dat een enorm verschil maken , het is dus echt een kwestie van uitproberen.

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 15:01

pmarena schreef:
Dat is voor iedereen verschillend wat je het fijnst vindt. Als je naar de Barefoots kijkt kan het zelfs zo zijn dat 1 persoon de maat 1 Cheyenne helemaal super vindt , en de maat 2 helemaal waardeloos. Of dat ze bvb. de maat 2 helemaal super vinden maar alleen op hun eigen paard , want zodra ze hem op het paard van een vriendin gebruiken vinden ze hem een stuk minder fijn zitten.

Het blijft toch altijd heel erg afhankelijk van de combinatie van ruiter - paard - maat zadel - type zadel - lengte en soort stijgbeugels - wat voor dekje - goed opgezadeld of niet.

Is 1 van deze dingen anders dan kan dat een enorm verschil maken , het is dus echt een kwestie van uitproberen.

ik heb wel gelezen dat bij een maat 1 cheyenne de steigbeugelophanging wat verder naar achter zit,waardoor je iets beter in de zogenaamde dressuurhouding kan zitten,maar ik denk dat ik met mijn maatje 42 niet in een maat 1 ga passen....zit de steigbeugelophanging bij een maat 2 echt zoveel verder naar voren?
en hoe stabiel zijn deze zadels eigenlijk bij het opstappen?schuiven ze niet wat meer dan een boomzadel?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:12

IN VERHOUDING wat verder naar achteren he , omdat de zitting minder lang is bij de maat 1 Knipoog

Met maat 42 is een maat 2 een mooie lengte.

Op zich is een boomloos zadel niet schuif-gevoeliger.
In tegendeel juist vaak : omdat hij overal goed het paard volgt heeft hij veel raakvlak = veel grip.

Maar er bestaat geen 1 zadel dat bij alle paarden muurvast ligt dus helaas zal een BF ook schuiven op sommige paarden.
Ook is alles in het begin nog nieuw en wat stugger dus zul je met een nieuw zadel meer
kans op schuiven hebben dan een zadel dat al een paar stevige ritten gemaakt heeft.

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:15

Ik zou, als je niet boomloos wilt gaan, een goedkoper zadel kopen(2dehands?) om in te rijden. Als je paard wat spierontwikkeling heeft gekregen, een goed zadel op maat laten maken.

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 13:01

nou ik ben er wel aardig over uit dat het toch een boomloos gaat worden,nu nog een keuze maken tussen de verschillende modelen,dus als iemand tips heeft.....

de cheyenne wordt geloof ik het meest gebruikt,en is wat prijs betrefd ook het gunstigst.

het handige bij de london en cherokee lijkt mij de kniewrongen voor wat meer steun,maar heb je daar wat aan als je zelf korte pootjes hebt?(ben 164).

de nevada vind ik ook een erg mooi zadel,en schijnt een mooie stabiele ligging te hebben,maar is natuurlijk zomers vrij warm.
wat dat betrefd is de arizona misschien beter,die vind ik ook best mooi.

de atlanta vind ik niet echt geweldig,dus die valt af!

ook vind ik de soft balance zadels wel mooi,maar ze lijken me een stuk stugger dan de barefoot zadels,misschien heb je wat minder kontakt met je paard en wel wat meer steun?? http://singlefooter.biedmeer.nl/website ... uct=272078

verder vind ik dit (de duk's) http://www.nickyskeet.nl/prod/1631_dres ... 10013.html ook best een leuk zadel,maar ik vraag me af wat de kwalteit daarvan is?

en dan is er nog de freemax,vind ik ook erg mooi om te zien: http://www.nickyskeet.nl/prod/1636_free ... 50000.html

kortom,wat zijn jullie ervaringen met de diverse boomloze zadels,en welke zouden jullie kiezen en waarom?

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 13:06

Ik heb zelf dus voor de London gekozen omdat ik dressuur wil gaan rijden. Ik vind ook dat de London meer steun geeft dan de cheyenne. Ik vind de kniewrongen wel fijn. ( ben ook zo 165 cm.)
Gewoon een heerlijk zadel Lachen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 21:49

Ik ben zelf 1m60 en kom niet eens in de buurt van de wrongen , vind ze dan ook belachelijk laag aan het zadel zitten...maargoed andere mensen zijn er weer blij mee zoals die is , dus tja.

Mijn voorkeur blijft toch uitgaan naar een Cheyenne ofArizona , en dan met een wrong-seatsaver. Dat zit heel erg stevig.

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 19:27

pfffffffffffff ik blijf toch twijfelen hoor!!

een boomloos zadel of een boomzadel.........

als het een boomzadel wordt dan ga ik voor een stockzadel,ik vind dit echt heerlijke zadels.

als het een boomloos wordt dan weet ik nog niet welk model ik kies.

mjn twijfels voor boomloos zijn dat ik het jonge paard misschien teveel zal storen omdat ik (na een tijd niet gereden te hebben) niet zo'n goed evenwicht heb en dan ook nog op een zadel met weinig steun lijkt me dat geen goede combi.
aan de andere kant;ik had bij het malibaud zadel ook weinig steun maar zat hier heerlijk in,heb in die periode ook wel is een wintec erop gelegd maar dat leek alsof ik een meter boven mn paard zat,totaal geen contact en dat vond ik helemaal niks!!

ik ben bij een boomloos zadel bang dat ik het paard teveel zal storen,en dat het in mijn geval dus prettiger is voor het paard als ik een lichtgewicht boomzadel (kunststof norton stockzadel) gebruik en deze regelmatig na zou laten kijken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 20:35

Ik ben natuurlijk pro-boomloos en begrijp je punt heel goed Ja

Maar als ik het zo lees dan denk ik : als je evenwicht niet zo goed is , wordt dat door op een boom te gaan zitten heus niet ineens beter hoor Tong uitsteken

En als je bang bent bij een boomloze je paard te storen , dan doe je dat bij een boom ook. Bij een boom moet je bovendien niet alleen zoeken naar je balans op het paard , maar ook naar je balans in het zadel , want dat zadel heeft nog een eigen modelletje waar je je naar moet zetten. Een simpel boomloosje heeft dat niet , die geeft je de vrijheid om je direct aan je paard aan te passen en daarom zeggen mensen die echt overgestapt zijn op boomloos rijden altijd dat ze juist steviger zijn gaan zitten op hun boomloosje. Omdat je dichter op het paard zit , meer IN het paard eigenlijk dan erbovenop. Mocht je toch iets van een kniewrong willen dan kun je daar ook een modelletje op uitzoeken. Lachen

En waarom neem je anders niet gewoon een Malibeud , als je daarvan weet dat je er goed op zit ? Of ben je bang dat je daarvan geen goed passende kunt vinden ? Lachen

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 20:39

Ik zit hier ook een beetje mee, mijn verzorgpaard wordt misschien over een paar weken weggebracht om ingereden te worden, maar het vervelende bij die eigenaar is dat misschien echt misschien is. Daarom zijn we nu toch zelf maar verder gegaan, vandaag erop gehangen met het zadel van een vriendin. Maarja, dat kan ik niet eeuwig blijven gebruiken. Bovendien is de boom van haar zadel iets te groot.

Mijn vraag is nu: het paard is al 10. Zal ze dan nog veel veranderen? Qua schoft bijv? Ik weet dat ze spieren erbij zal krijgen, maar ze zal ook een hoop afvallen (ze is flink van formaat en krijgt volgend voorjaar ook een veulen als het goed is). Wat is aan te raden? Lachen

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 21:01

ik zit een beetje met het zelfde probleem.
Ik wil pablo ook boomloos inrijden, maar heb nog niet vaak boomloos gereden (die paar keer vond ik het heerlijk zitten)
Ik les wel elke week op de manege, en hoop dat ik tegen die tijd wat lessen met mijn boomloos zadel mag rijden.

Ik ben ook nog niet helemaal uit het model.
vind die freeform free max air net heel erg mooi, of de arizona.

gelukkig heb ik nog dik een jaar om te beslissen..

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 04:10

pmarena schreef:
En waarom neem je anders niet gewoon een Malibeud , als je daarvan weet dat je er goed op zit ? Of ben je bang dat je daarvan geen goed passende kunt vinden ? Lachen

nou eigenlijk is dit wel mijn punt een beetje,en dit geld natuurlijk ook weer voor alle boomzadels in het algemeen.

en over mijn slechte evenwicht:dit zal alleen de eerste periode zo zijn doordat ik een tijd niet gereden heb en dan op zo'n jong wiebelig ding stap,plus dan ook nog een vreemd zadel! Haha!

@pmarena:je weet al mijn twijfels wel goed te weerleggen hoor! ik vraag me af waarom ik eigenlijk zo blijf twijfelen! Clown

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 06:53

Hee , twijfelen is goed juist !

Ik twijfel zelf ook vaak hoor , heb zelf ook nog niet een zadel gevonden dat 100% perfect is voor mij en Rena...als je de lat flink hoog legt dan blijf je twijfelen Knipoog

Alleen overweeg je dan elke keer weer alle mogelijkheden , leg je alle voor- en nadelen steeds weer naast elkaar , weeg je af welke punten je het belangrijkst vindt....en dan kies je toch maar weer dat zadel dat op dat moment het meest geschikt is. Waar je het meeste vertrouwen in hebt.

Maar je blijft twijfelen en rondkijken en hopen dat je het PERFECTE zadel tegenkomt...of dat ooit gaat gebeuren is de vraag Tong uitsteken