Hackamore of crosslink

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Siebjuh

Hackamore of crosslink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 21:36

Hallo,

Ik ben aan het twijfelen of we het milder gaan proberen met een crosslink..
Na lang kloten met het bit, heb ik de stap gezet naar de hack. Ze loopt hier onwijs ontspannen op, alleen heb ik het gevoel dat ik op bepaalde momenten téveel moet vragen om een reactie te krijgen(Bij voornamelijk halthouden, mbv zit, teugeldruk loopt ze vol door en schiet ze in de stress, bij een bepaalde hoogte van druk staat ze stil). Omdat ik toch van mening ben dat een hack scherp inwerkt en ik straks niet met een héél groot probleem wil zitten, ben ik aan het twijfelen of we niet over kunnen gaan op een milder bitloos 'bit'.

Het is uiteraard een rijtechnisch probleem waar aan gewerkt moet worden. Mijn twijfel zit erin of ik met een crosslink wel genoeg inwerking heb als ik met de hack al veel druk moet geven.

Lossen we het probleem op met de hack, of met de crosslink.

Ik heb overigens les.

Excusses voor het misschien verwarrende verhaal, maar ik hoop dat mensen mij raad kunnen geven.

Sibel

Anoniem

Re: Hackamore of crosslink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:01

Les (rijtechnisch oplossen) is het belangrijkst, zoals je zelf al aangeeft Lachen

Mijn ervaring met kruislingse hoofdstellen is dat de release niet goed (genoeg) is. Je geeft druk, riemen trekken strak, je laat de teugels weer vieren maar de druk op het hoofd/de neus blijft. Met een hackamore kan je meer druk geven, maar die is veel duidelijker; als je loslaat is er geen sprake van druk meer. Ik vind dat persoonlijk fijner, voor zowel ruiter als paard. Maar je moet weten wat je doet en welk effect een ophouding heeft (al is dat met elke optoming zo, vind ik).
Als ik jouw verhaal zo lees zou ik het bij een hackamore houden en werken aan het rijtechnisch oplossen van dit probleem. Succes!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:38

Ik ben het eens met RP. En daarnaast, ga veel aan de gang met lange lijnen zodat je paard onafhankelijker wordt van jou hulpen en zich meer op je bitloze optoming gaat concentreren. Dat wil vaak ook nog wel eens helpen, omdat jij dan niet beschikbaar bent om op terug te vallen.

Siebjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 18:12

Bedankt voor jullie reacties. Een nieuwe stalgenoot rijd met een crosslink en deze mag ik eens uitproberen, proberen kan altijd toch?

Nogmaals bedankt voor de reacties.