Hackemore, S-hack of Glucksrad?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Mir_

Hackemore, S-hack of Glucksrad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 10:47

Ik heb mijn paardje nou twee keer gereden met een gewone hackemore (met korte scharen) om te kijken hoe ze hierop zou reageren en dat ging volgens mij heel goed. Ik heb het idee dat ze relaxter is.

Nu zit ik er over na te denken om zelf een soortgelijke optoming aan te schaffen. Ik ben uitgekomen bij een gewone hack met korte scharen, een S-hack of een glucksrad. Wie kan mij vertellen wat het verschil precies is tussen deze 3 optomingen? Ook hoor ik niet vaak dat mensen met een glucksrad rijden, zijn er hier mensen die daar mee rijden en zo ja, vertel!

Liezel1

Re: Hackemore, S-hack of Glucksrad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:48

Jeddah hier op Bokt rijd met een Glucksrad, die is er heel erg over te spreken volgens mij..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:51

Glucksrad heeft een vrij lichte inwerking en wordt heel weinig in Nederland gebruikt.
Een engelse hack (korte scharen) is een hack die nogal schommelende scharen heeft, stoot ook vrij makkelijk tegen de jukbeenderen aan als hij op de juiste hoogte zit. S-hack hangt veel stiller en is veel gladder waar hij in de jukbeenderen in de buurt komt. Vaak is een S ook wat duurder.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 11:03

Ik heb ervaring met de S-hack en met de 'standaard' hack die o.a. bij Divoza te koop is (ik koop de volgende keer overigens een van Sprenger, dat goedkope ding van Divoza roest helemaal weg).

De S-hack was te scherp voor mijn paard, bij heel lichte teugeldruk kroop hij al helemaal achter de teugel weg. Met de hack die ik nu heb kan ik hem prima rijden. De neusband was bij beide hacks hetzelfde, dus daar kon het niet aan liggen.

Met het Glucksrad heb ik geen ervaring, hoewel ik 'm wel eens zou willen testen als ik er de kans voor krijg. Vind 'm wat prijzig om 'm zonder meer aan te schaffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 11:58

Karin schreef:
Met het Glucksrad heb ik geen ervaring, hoewel ik 'm wel eens zou willen testen als ik er de kans voor krijg. Vind 'm wat prijzig om 'm zonder meer aan te schaffen.

Dat heb ik ook. Zou het graag eens proberen, maar zomaar aanschaffen is me een te grote gok.

Ik heb alleen nog ervaring met een gewone hack. Bevalt erg goed, maar wat iemand al zei over tegen de jukbeenderen stoten als hij op de juiste hoogte hangt klopt wel. Dat vind ik niet zo'n fijn idee.