Zadel met veel steun? Of leren zitten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Judje

Zadel met veel steun? Of leren zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 11:23

De zitten van de zadels worden steeds dieper, de wrongen worden steeds groter. Er zijn zelfs al wrongen voor boven je bovenbeen!

Als ik dan zie staan 'ik wil een zadel met veel steun' of iets in die richting dan denk ik: moeten we niet gewoon leren zitten? Of is dat wat te kort door de bocht?

Voordat ik weer allerlei uitzonderingen hieronder vermeld krijg, wil ik hier medische redenen uitzonderen. Dat je met bijv. een evenwichtsstoornis oid een zadel nodig hebt met meer steun, kan ik begrijpen. In dit topic wil ik dan ook geen reacties met mensen met medische redenen, die zeggen daarom wel een 'steun-zadel' nodig te hebben.

Sheran

Re: Zadel met veel steun? Of leren zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:25

Zitten kan niet goed op een zadel dat niet bij je past. Daar kun je aan sleutelen wat je wil, maar het lukt nooit. Maar het is inderdaad waar dat sommige mensen door middel van hun zadel op een redelijke positie geduwd willen worden. En ook al zit je op zo'n manier nog steeds niet goed - het ziet er beter uit. En dat vind ik wel heel verkeerd.

Britt

Pff ik kan helemaal niet zitten op een zadel met veel wrong en steun, krijg overal pijn en heb het idee dat ik niet meer kan bewegen Clown
Doe mij maar een zadel met een vlakke zit en weinig wrong, dat ik nog wat kan bewegen haha, ik leer inderdaad liever zitten!

Zesiram

Ik wil juist een zadel dat weining steun biedt, om precies de reden die jij noemt: ik wil gewoon leren zitten.
Ik heb nu een oude Passier, zo plat als maar wezen kan, en ik kom mezelf dan ook flink tegen.
Eerder reed ik op een zadel dat erg diep was en waarin je benen ook erg gedwongen lagen. Ik had na een uur rijden spierpijn! Dan moet een zadel je wel heel goed passen, als je er zo vast in zit. Ik zit liever op mijn eigen billen, dan kan ik ook veel beter voelen wat er onder me gebeurt!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:28

Och, waarom niet? Goede zit = ontspannen zit en als er mensen zijn die ontspannender zitten in een zadel met diepe zit en veel wrongen, prima toch! Ik begrijp het probleem niet...
En daarbij, de KWPN-ers van tegenwoordig zijn qua karakter ook niet meer wat ze geweest waren Knipoog

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:29

Ik ben het er helemaal mee eens... geef mij ook maar gewoon een ouderwetse ongedwongen zit en laat mij zelf maar gewoon zitten.. is veel fijner Lachen

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:31

Ik denk dat het kort door de bocht is om te zeggen dat we moeten leren zitten. Veel grandprix ruiters hebben ook aangepaste zadels met extra wrongen. Laurens van Lieren heeft zijn zadel ook extra aan laten passen om meer steun te krijgen. Ik denk dat je het moet zien als extra ondersteuning/hulp. Ook lichaamsbouw van mensen zal meespelen, niet ieder mens is hetzelfde gebouwd, wrongen en een diepere zit kunnen iemand helpen om toch in een juiste houding te gaan zitten.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:31

Je kan bijna niet ontspannen zitten in zo'n zadel denk ik dan, omdat alles gedwongen is Nagelbijten / Gniffelen
Als iemand jou benen vasthoud en op 1 plek duwt, hoe kan je je dan ontspannen.. Daarnaast zijn zadels met diepe zit helemaal niet zo goed voor de paardenrug, dus dat lijkt me alsnog een goede reden om het niet te doen.
Ik zit goed recht op een zadel met vlakke zit, krijg enorme spierpijn en het gevoel dat ik met hele holle rug rijd als ik zit in een zadel met diepe zit, dus dan snap ik niet hoe andere mensen dan met een rechte rug in dat zadel kunnen zitten Haha!

Door te leren zitten kan je dat karakter toch opvangen? (neem aan dat je springerig bedoelt)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 12:23

Mijn zadel is nou 7 jaar oud en heeft een vrij vlakke zit en bijna geen wrongen. Ik vind het HEERLIJK.
Voor mijn gevoel is het gewoon belangrijk dat je zelf kan zitten. Hoe veel ruiters kunnen er nog goed zonder beugels of zadel rijden? Imo lang niet zoveel als toen er vroeger nog zoveel zitlessen gegeven werden.

@scoxx: dat van het karakter van kwpners vind ik geen reden. Er waren 'vroeger' ook genoeg heette paarden en toen waren de meeste zadels nog niet zo gedwongen als nu.
Maarja, als we het dan gaan hebben over karakters kunnen we beter een ander topic openen, want daar heb ik ook nog wel genoeg commentaar op. Tong uitsteken

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:41

persoonlijk ben ik van mening dat je uit moet gaan van het minimale
dus een zadel wat net genoeg steun bied aan de ruiter, maar daarbij wel vabn de ruiter ene onafhankelijke zit verlangt/stimuleert

je kunt namelijk wel je zelf in ene puipje plempen met dikke bovenbeenwrongen , kuitwrongen en weet ik het allemaal, maar uiteindelijk moet je als ruiter leren zitten, onafhankelijk, op je eigen kont en onafhankelijk je hulpen kunnen geven
en ik denk niet dat een zadel met extreem veel steun daarbij iets zinnigs n bijdraagt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:53

Ik heb ook het idee dat je door wat steun op een paar belangrijke plekken ontspannen kunt zitten. Zadel waar ik op rijdt heeft geen hele diepe zit maar wel iets steun bij de wrongen. Hierdoor word het voor mij makkelijker om goed rechtop te zitten, omdat ik mijn benen ontspannen kan laten hangen en goed op mijn zitbeenknobbels ga zitten. Dat komt het rijden weer ten goede.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:01

ik heb een oud stubben dressuurzadel. In het begin heb ik daar echt aan moeten wennen, maar nu zou ik niet anders meer willen. Het is vrij hard, plat en nauwelijks wrongen. Ik heb wel het idee dat mijn zit door dit zadel is verbeterd.

hooiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:03

Ik kan op geen enkele zadel goed doorzitten,dus dat betekend maar gelijk dat ik geen goede zit heb,en dus niet ontspannen rij?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:09

Op geen enkel zadel of op geen enkel paard? Dat maakt ook nogal verschil denk ik Tong uitsteken

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 15:41

@Susan: Maar had je dat dan niet kunnen bereiken met zitlessen?
Dat is dan iets wat ik mij afvraag. Al die ruiters die er baat bij hebben, zouden die niet net zoveel baat hebben bij een paar GOEDE zitlessen?

@hooii: zoals gezegd: geen enkel paard of geen enkel zadel? Of allebei?
En even off-topic: zou het misschien niet een idee zijn om een paar zitlessen te nemen?
En ik concludeer niet of je wel of niet goed kan zitten, ik vraag me alleen af wat anderen ervan vinden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:43

zie dat ik best wel spelfouten heb gemaakt met te snel willen typen "=
maar ik doel dus in mijn eerdere reactie op ene kuipje war je in opgesloten zit etc

wat betreft steun zodat je ontspannen kan zitten ,
ik bedoel niet dta iedereen maar op een plat wrongloos zadel moet gaan rijden , maar ik denk wel dat je vanuit het minimaale moet blijven denken ,
wat heb je minimaal nodig en niet meer ...
tuurlijk moet je comfortabel kunnen zitten op/in je zadel, maar ik denk dat een actieve vrije zit wel beter is dan en vastgeplakte minder actieve zit ,
en idd, eerst leren zitten, dan pas kijken wat je nodig hebt aan steun

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:48

Ik heb ook een plat zadel met zo goed als geen wrong. Die anderen zitten echt waardeloos idd Vork Door die zadels wilde ik eerst helemaal nooit een dressuurzadel aanschaffen, maar gelukkig kan het ook anders Haha!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 17:07

Ik vind dat sommigen precies een beetje doen alsof ruiters die een zadel met diepe zit hebben gewoon niet kunnen zitten... Ik heb een zadel met een erg diepe zit (deels om medische redenen) en daar zit ook veel wrong aan. Toch voel ik me niet in de juiste positie "gedwongen", integendeel. Ik moet nog steeds evenveel letten om mijn zit dan vroeger.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 19:29

Is toch vaak ook zo? Zet een ruiter die een 'vast' zadel is gewend maar eens op een vlak zadel zonder steun, die glijden alle kanten op.
Om die reden hou ik ook niet van broeken met leren zitvlakken, ik zit liever stevig uit mezelf, niet omdat een broek mij helpt 'vastplakken'

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 19:33

Maar hoe weet jij of een ruiter een vast zadel gewend is? Ik heb jaren op vlakke zadels gereden, geen kat op Bokt die dat weet. Geen kat van mijn kennissen die dat weet. En wie niet weet, kan gemakkelijk oordelen...

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 11:49

Ik moet dus een zadel hebben wat mij aan alle kanten steunt daar ik een stuitje heb, wat niet toelaat dat ik op mijn kont KAN zitten en dus automatisch meer op de voorkant ga rijden. Erg lastig maar met het juiste zadel wel te doen Lachen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:00

Ik heb nu ook een oudere Passier aangeschaft. Wat een Weelde. De zadels met wrongen vind ik echt vreselijk. Ik zweerde en vroeger wel bij, maar sinds ik mijn springzadel heb echt niet meer. Je hebt veel minder contact met je paard en je wordt beperkt in je zit hulpen. Doorzitten op mijn paard is zowiezo moeilijk, maar met mijn passier wel al makkelijker.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:02

het scheelt per paard! bij mij persoonlijk dan..

mijn grote ruim gooit enorm op! zonder diepe zit en veel wrong kan ik op dat paard niet lekker rijden, vooral doorzitten word zonder wrong en diepe zit moeilijk Knipoog

Op mijn andere paard vind ik wrong absoluut vreselijk! dus daar heb ik amper tot geen wrong op Lachen

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:34

Judje schreef:
Mijn zadel is nou 7 jaar oud en heeft een vrij vlakke zit en bijna geen wrongen. Ik vind het HEERLIJK.
Voor mijn gevoel is het gewoon belangrijk dat je zelf kan zitten. Hoe veel ruiters kunnen er nog goed zonder beugels of zadel rijden? Imo lang niet zoveel als toen er vroeger nog zoveel zitlessen gegeven werden.

Voor jouw gevoel is dat belangrijk. Er zijn blijkbaar genoeg mensen die een zadel met veel steun fijner vinden zitten en die goede zit minder belangrijk vinden. Zulke zadels worden niet voor niets zoveel verkochter dezer dagen.

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 11:35

scoxxx schreef:
Och, waarom niet? Goede zit = ontspannen zit en als er mensen zijn die ontspannender zitten in een zadel met diepe zit en veel wrongen, prima toch! Ik begrijp het probleem niet...
En daarbij, de KWPN-ers van tegenwoordig zijn qua karakter ook niet meer wat ze geweest waren Knipoog

Mee eens, als je ontspannen zit, waarom dan geen wrong/diepe zit? Kan mij het schelen of andere mensen dat lekker vinden zitten Haha!