Past dit zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke_xXx

Past dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 09:40

(ik weet niet of het goed staat, anders mag het verplaatst worden)

Ik heb een zadel tweedehands van iemand, en omdat mijn ander zadel nu echt te klein wordt voor mijn kont Tong uitsteken Leg ik dit zadel erop.
Ik weet dat je het niet goed vanaf de foto kunt zien, maar denken jullie dat dit zadel past?

Afbeelding
Afbeelding
http://img106.imageshack.us/img106/7176/foto0028jh7.jpg

*sorry voor slechte kwaliteit, fotos zijn met mijn mobiel gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Tessa op 04-04-08 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: teveel foto's -> 1 foto in link veranderd

Anoniem

Re: Past dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 09:42

Dat is echt niet goed te zien vanaf een foto. Als ik jou was zou ik er een zadelmaker naar laten kijken.

Marieke_xXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 09:44

JA, wou ik ook laten doen, Haha!
Maar ik twijfelde of ik er mee moet gaan rijden.
Aangezien ik vanmiddag training heb!

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 09:48

daarnaast kun je een zadel niet beoordelen als je allerhande poespas zoals een bontje en een dekje eronder hebt liggen.. Je zult dan op zijn minst fotos van alleen het zadel op de rug moeten plaatsen... Daarbij, dat je 'opeens' begint te twijfelen lijkt me sterk.. zo'n gevoel heb je al langer en toen heb je ook gereden lijkt me. Hoe sterk je gevoel is dat het echt niet goed is moet bepalen of je vanmiddag rijdt. Verder inderdaad een zadelmaker laten komen want die alleen kan het bepalen, live bij je paard.

uiteraard kun je zelf ook eens kijken door het zadel er zo op te leggen of er voldoende schouder, schoft en ruggegraatvrijheid is. Er ook eens zo opstappen en bekijken of het zadel met jouw gewicht dan nog steeds die vrijheid behoudt. Mocht het nou ergens echt belemmeren, niet meer rijden en anders iig zo snel mogelijk een zadelmaker om je twijfel weg te nemen.

Succes

Marieke_xXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 09:52

Oke dankjewel, Haha!
Je hebt natuurlijk wel gelijk, met mijn bontje en mijn borstriem! Lachen

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 09:56

nee, het zadel past absoluut niet, het is veel te groot voor de pony, te ruim om de schoft, het hinderd de schouder, niet doen!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 10:02

hindert de schouder en kantelt wat achterover... of zo lijkt het toch, maar met bontjes enz ertussen is het nog moeilijker om te zien of het goed ligt of niet...

Marieke_xXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 10:02

Oke dankjewel, goed dat ik er nog niet mee gereden heb dan!

hooiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:21

het past niet Lachen
Zoals de bokkers hierboven zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 17:31

Met zo'n schaap eronder kan niemand beoordelen of het past, laatst staan vanaf een foto. Misschien foto's plaatsen zonder schaap? Vind het knap dat bokkers nu al kunnen zien dat het niet past.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 17:37

Het ligt in ieder geval niet op de juiste plaats. Een zadel hoort achter de schouder, niet er op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 17:45

Das een kwestie van opzadelen.. 99% legt het zadel op de schouders..

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 08:18

Wie nu al zegt dat het niet past, is zijn of haar roeping mis gelopen. Je kunt een zadel alleen goed beoordelen als het kaal (zonder dekje en bontje of andere pruttel) aangesingeld op de rug ligt. Zonder ruitergewicht, moet de ruggegraat vrij liggen. Je moet een hand vanaf de kamer onder het zadel door kunnen halen naar de singel zonder dat het ergens "klemt". De kamer moet vrij van de schoft liggen.

Is dat allemaal in orde dan kun je erop gaan zitten. Als je zit moet je nog steeds ruimte bij de kamer hebben en bij het lopen mag het daar niet knellen als je bijv je vingens in de kamer stopt. De ruggegraat dient nog steeds vrij te liggen. Je moet alle gangen even proberen en wendingen rijden. Het zadel mag daarbij de ruggegraat niet hinderen. Ook dit in orde, dan mag aannemen dat je een passend zadel hebt.

Nog een tip luister naar je paard/pony. Rijdt niet aan de teugel, maar met een wat langer teugeltje (wel contact) Voel hoe het dier onder je beweegt. 9 van de 10 zullen zelf wel zeggen of het zadel ligt of niet.

Nogmaals van deze foto's kan ik niet oordelen hoe het zadel ligt.

Marieke_xXx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 11:04

Oke dankjewel voor de info allemaal.
Hier mag een slotje op.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 16:08

egnie schreef:
Nog een tip luister naar je paard/pony. Rijdt niet aan de teugel, maar met een wat langer teugeltje (wel contact) Voel hoe het dier onder je beweegt. 9 van de 10 zullen zelf wel zeggen of het zadel ligt of niet.

Behalve een paard in de categorie 'geeft pas aan dat hij pijn heeft als hij al flink in de kreukels zit'
Ik heb er zoeen en dat kan knap lastig zijn. Voordat die een keer aangeeft dat het niet lekker met hem gaat (en dit komt niet doordat ik het niet zie)