wel of geen wisselbare boom?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

igor001

wel of geen wisselbare boom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 14:16

Hoi,

Ik heb al een aantal jaar een dressuurzadel voor mijn fjord. Maar rij er heel weinig mee omdat ik het zadel niet goed vind passen. Naar mijn mening is de boom de smal. Je kan van voor naar achter onder het zadel doorkijken. Wel sluiten de kussens goed aan op de rug van de pony. Het zadel schuift ook ongelooflijk (met staartriem was minder, maar dat vind ik geen goede oplossing)

Het is een dressuurzadel van kadet, weet iemand hier of de zadels van kadet wisseldebare boom hebben of hoe je dat kan zien? Heb daar namelijk echt geen verstand van Clown

Verder werd er gezegt hier dat het niet uitmaakt als ik met het zadel rijd, omdat de kussens wel goed aansluiten. Ik heb er echter zo mijn twijfels bij..
Richt het wel of niet veel schade aan? Ondanks dat de kussens wel goed aansluiten en ik er weinig mee rijd.

Britt

Re: verwisselbare boom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:18

Ga er maar niet vanuit dat het zadel een wisselbare boom heeft. Zeker niet van dat merk.

Wintec, Bates, Thorrowgood, Norton en HH zijn geloof ik standaard zadels waarbij je veel varianten kan vinden met wisselbare bomen. Een enkele keer ook kieffer oid, maar dat is niet zo vaak voorkomend.

Een schuivend zadel is nooit goed, en past dus niet. Slimste is om er een zadelmaker bij te halen die weet waar hij over praat en die jou kan adviseren bij het op maat maken van je zadel of bij de aanschaf van een nieuw zadel.

draaakje

Re: wel of geen wisselbare boom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:18

misschien een goede zadel maker naar laten kijken, weet je het helemaal zeker Lachen

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:21

Bij een verwisselbare boom wil het niet altijd zeggen dat het goed is, idem met de kussens.

Ik heb zelf net gedoe met mijn wintec gehad, de wijde boom zat net iets te strak onder de schoft, de extra wijde boom net iets te los onder de schoft. Ook de kussens moesten bijgevuld worden (boom is bijgebogen).

Ik adviseer een goede zadelmaker/passer ernaar te laten kijken, dan weet je zeker dat je zadel goed ligt *LOL*

Edit: Volgens mij is het zadel dat je nu hebt niet verwisselbaar qua boom
Laatst bijgewerkt door Ashley__ op 01-04-08 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:24

volgens mij nietm(verwisselbare boom).. maar idd een goede zadelmaker is nooit een verkeerde optie!..
een verkeerd zadel kan zeker wel schade aanrichten.. lees maar eens wat topic's hier op bokt!.. vaak ben je langer weer bezig met het herstellen van het aangerichte schade dan dat je er even naar laat kijken.. dan weet je in iedergeval zeker of het goed ligt of neit.. bespaard je een hoop verdriet..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:29

Kijk dan meteen even in het topic hoe de binnenkant van een zadelmarktzadel er uit ziet Tong uitsteken (waar kadet volgens mij ook onder valt)

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:43

als er een verwisselbare boom inzit kun je aan de onderkant vaak schroefjes op klitteband zien zitten..

ik heb een wintec en een bates caprilli en bij de wintec zit klittenband, de caprilli heeft schroefjes Lachen
de kleur van de verwisselbare boom is dan ook meteen te zien

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:54

kadet is toch divoza?ahha

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 16:01

phietje schreef:

zou het eerlijk gezegt niet weten..

ik denk dat ik maar voor een westernzadel ga kijken anders, dit is al het zóveelste zadel dat niet past. ik denk dat er bij de westernzadels tóch wat meer kans in zit

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:02

Maar heb je er nooit een zadelmaker/passer bij gehad dan?

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 16:08

Bonnie_Theun schreef:
Maar heb je er nooit een zadelmaker/passer bij gehad dan?

Jawel, we hebben ooit een zadel laten aanmeten, maar dat zadel zit gewoon echt heel slecht nu. Vandaar ook dat we dat dressuurzadel hadden genomen. Maar de laatste tijd men ik meer met haar dan dat ik haar berijd dus ik had ernooit zo'n haast bij liggen Knipoog

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:10

1 keer in de zo veel tijd moet je je zadel ook weer na laten kijken of het nog goed ligt. Je paard kan het zadel ook scheefdrukken en zal het dus af en toe weer rechtgemaakt moeten worden.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:39

Westernzadels liggen echt niet zomaar beter dan een engels zadel Die zijn juist moeilijker aan te passen en op maat laten maken is echt heel erg duur.
Als je wilt gaan voor een zadel wat vaak past kan je eerder kijken naar boomloos, maar ook daarvoor geld weer; hoeft niet te passen.

Carly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 19:09

Een meisje bij ons op stal heeft ook een fjord en al heel wat zadels moeten terug brengen omdat niks pastte!
Haar fjord heeft echt een hele brede rug.

Ik ben zelf geen fan van zadels met wisselbare boom maar das gewoon persoonlijk.
Als je wil kan ik haar wel eens vragen wat voor zadel ze nu heeft? Want ik geloof dat ze nu wel een goed zadel gevonden heeft.

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:59

phietje schreef:

Kadet is een import zadel uit India of Pakistan ,en wordt door meerdere winkels verkocht.
en heeft geen verwisselbare boom

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 17:11

Carly85 schreef:
Een meisje bij ons op stal heeft ook een fjord en al heel wat zadels moeten terug brengen omdat niks pastte!
Haar fjord heeft echt een hele brede rug.

Ik ben zelf geen fan van zadels met wisselbare boom maar das gewoon persoonlijk.
Als je wil kan ik haar wel eens vragen wat voor zadel ze nu heeft? Want ik geloof dat ze nu wel een goed zadel gevonden heeft.

als je dat wil vragen? graag Lachen