Kan iemand mij helpen ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

Kan iemand mij helpen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 21:58

Hey Hey
In dit topic > [HAR] Welk zadel voor mn merrie ? zie je dat mij zadel helemaal niet past.
En ik zou dus heel graag de zadelmaker laten komen & ofwel mijn zadel laten aanpassen als dat kan. Als het niet kan, wil ik me een passend zadel aanmeten.
Nu zit het zo dat ik 16jaar ben & met weekendwerk mijn paard zelf onderhoud.
Mijn moeder betaalt soms de grote kosten zoals dierenarts, nieuw winterdeken enzo ...
Het grootste deel betaal ik zelf.
Nu heb ik liever een goed passend zadel dan dat de gezondheid van mn merrie eronder lijd want dit kan toch helemaal niet goed zijn voor haar rug.
Nu heb ik al aangedrongen bij mijn moeder om een zadelmaker te laten komen maar ze wou niet want dat kost geld zegt ze dan.
Nu heb ik zelf een goede zadelmaker gevonden & wil ik hem laten komen maar het zit zo dat ik die som geld niet meteen bijeen heb met m'n weekendwerk. Dus zal m'n moeder het me moeten voorschieten. Overigens heb ik haar altijd alles meteen terug betaald als ik het geld had dus dat zou ik dan nu ook doen.
Maar ik denk dat ze gewoon niet beseft dat het om de gezondheid van de rug van mijn paard gaat ...Ik denk dat ze denkt dat het gewoon om een nieuw zadel gaat ofzo ...
Kan iemand hier dus uitleggen waarom je een zadelmaker laat komen ...Wat die doet enzo ...En waarom het zo belangrijk is & wat er gebeurt als je het niet doet ...Dan print ik het af & dan kan ik het laten zien aan haar.
Want ik rijd mommenteel zonder zadel of met m'n zadel met een mouche of gelpad eronder of ik longeer haar want ik wil echt niet zo blijven verder rijden...
Dus wil iemand dit even doen voor mij ...?

ikke20

Re: Kan iemand mij helpen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:02

als je geen goed passend zadel hebt doet het je paard dus pijn. elke keer dat jij op haar rug stapt met zadel doet het zeer. dus ga jezelf na als jij last van je rug hebt en nog met gewicht erop moet rondrijden dat doet dus zeer. op den duur kan je paard gaan protesteren en erg lastig worden met het rijden.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:04

Bel een zadelmaker op en vraag of je eigen zadel eventueel aangepast kan worden en wat daar de maximale geschatte kosten van zijn.
Vraag ook of hij/ zij tweedehandszadels heeft en of die ook aangepast kunnen worden en wat daar de maximale kosten voor zijn.

Een zadelmaker kan je die prijsindicatie het beste geven.
Enkele jaren geleden heb ik voor mijn merrie een 2e hands stubben voor 300,= gekocht.
Paard opmeten en verbouwkosten waren totaal 250,=
Dus voor 600,= een compleet passend zadel.
(300 + 250 = 550. Maar we moesten nog een keer terug komen voor controle, dus ik reken dit, 50,=, voor benzinekosten. Knipoog )

En btw een goed passend zadel en om de zoveel tijd controle is ten eerste beter voor je paard, maar ten tweede ook beter voor de knip, want met een niet passend zadel rijd je je paard alleen maar kapot. En dan moet je weer geld uitgeven aan DA, fysio's etc etc etc.

In ieder geval heel veel succes.
Ik ben blij dat je naar je paard kijkt.

edit typo. Bloos
Laatst bijgewerkt door kaatje77 op 31-03-08 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:09

heb je een merkzadel?
misschien kan je wel ruilen bij de zadelmaker, voor een passend zadel!
kan je er niet heen ipv dat hij bij jou komt?

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 22:09

Bedankt voor de (snelle) reacties ! Dit ga ik dus mooi afprinten !
Ik heb het haar ook uitgelegd maar misschien moet ze het uit iemand anders mond horen ...

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 22:11

Marigold schreef:
heb je een merkzadel?
misschien kan je wel ruilen bij de zadelmaker, voor een passend zadel!
kan je er niet heen ipv dat hij bij jou komt?

Ik heb een Wintec 500 dressage zadel.
Ja dat zou kunnen maar dan kan hij toch niet zien of m'n zadel past ? Ik heb liever dat jij naar mij toekomt om zadels te passen & m'n paard op te meten enzo ...
Tenzij ik al met de trailer met paard & al zou gaan ...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:13

ja ik bedoelde ook met paard en al.
dan zou je daar andere zadels kunnen proberen, wie weet kan je zo omruilen, dan beperk je de kosten doordat je geen voorrijd kosten hebt, en kan ruilen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:15

Wanneer een zadel niet goed past kan dat versschillende gevolgen hebben voor het paard, meestal komen er dan blokkades in de spieren, waardoor het paard in verzet kan komen (niet meer mee willen werken, bokken, stijgeren etc.), omdat hij hier pijn aan krijgt.
Vaak gaan ze dit, wanneer je je dus niet bewust bent, dat het het zadel is, proberen te verhelpen door hun rug te ontlasten en soms gaan ze zelfs scheef lopen.
De rug ontlasten doen ze meestal door de rug weg te drukken (holle rug). Het paard gebruikt dan zijn achterhand niet meer en daardoor komt al het gewicht op de voorhand, waardoor peesblessures in de voorbenen eerder voor zullen komen.
Paarden, die scheef gaan lopen, gaan andere gewrichten overbelasten, waardoor ze dus ook kreupel kunnen worden.
Wanneer paarden dan met deze pijn blijven lopen kunnen ze zich natuurlijk ook niet ontspannen, waardoor ze alle spieren extra aanspannen, waardoor ze nog krampachteriger gaan bewegen.

Soms lopen paarden linksvoor kreupel, maar schijnt het toch in de rug, of soms zelfs achter door een pijn in de bekken te komen.
Ook kan door een te nauwe of te wijde kamerbreedte de ruggengraat te weinig ruimte krijgen, waardoor hier ook allerlei problemen kunnen ontstaan.

Ik vind het lastig om alles precies met feiten uit te leggen, omdat de problemen, die ontstaan door het rijden met slecht of niet goed passende zadels, zeer divers zijn.

Ik heb echter een paar sites voor je opgezocht:
- http://www.kerry-sharp.nl/Zadelpassen%2 ... zadels.htm (belang staat er kort in, maar wel het belang van blijven controleren e.d.)
- http://www.zadeladvies.com/site/home/ (vrij kort, maar bij Home en Informatie - Aandachtspunten kan je genoeg uithalen)
- http://www.zadelcheck.nl/algemeen/slech ... j-het.html (titel: zie link, lijkt me duidelijk, toch?)
Laatst bijgewerkt door Judje op 31-03-08 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 22:16

Marigold schreef:
ja ik bedoelde ook met paard en al.
dan zou je daar andere zadels kunnen proberen, wie weet kan je zo omruilen, dan beperk je de kosten doordat je geen voorrijd kosten hebt, en kan ruilen.

Ik snap het Ja
Is idd misschien beter om naar daar te gaan ...

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 22:18

Judje schreef:
Wanneer een zadel niet goed past kan dat versschillende gevolgen hebben voor het paard, meestal komen er dan blokkades in de spieren, waardoor het paard in verzet kan komen (niet meer mee willen werken, bokken, stijgeren etc.), omdat hij hier pijn aan krijgt.
Vaak gaan ze dit, wanneer je je dus niet bewust bent, dat het het zadel is, proberen te verhelpen door hun rug te ontlasten en soms gaan ze zelfs scheef lopen.
De rug ontlasten doen ze meestal door de rug weg te drukken (holle rug). Het paard gebruikt dan zijn achterhand niet meer en daardoor komt al het gewicht op de voorhand, waardoor peesblessures in de voorbenen eerder voor zullen komen.
Paarden, die scheef gaan lopen, gaan andere gewrichten overbelasten, waardoor ze dus ook kreupel kunnen worden.
Wanneer paarden dan met deze pijn blijven lopen kunnen ze zich natuurlijk ook niet ontspannen, waardoor ze alle spieren extra aanspannen, waardoor ze nog krampachteriger gaan bewegen.

Soms lopen paarden linksvoor kreupel, maar schijnt het toch in de rug, of soms zelfs achter door een pijn in de bekken te komen.
Ook kan door een te nauwe of te wijde kamerbreedte de ruggengraat te weinig ruimte krijgen, waardoor hier ook allerlei problemen kunnen ontstaan.

Ik vind het lastig om alles precies met feiten uit te leggen, omdat de problemen, die ontstaan door het rijden met slecht of niet goed passende zadels, zeer divers zijn.

Ik heb echter een paar sites voor je opgezocht:
- http://www.kerry-sharp.nl/Zadelpassen%2 ... zadels.htm (belang staat er kort in, maar wel het belang van blijven controleren e.d.)
- http://www.zadeladvies.com/site/home/ (vrij kort, maar bij Home en Informatie - Aandachtspunten kan je genoeg uithalen)

Afgod Amen !

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:21

Graag gedaan. Haha!
Trouwens, ik heb na je reactie nog een ge-edit en de laatste site is waarschijnlijk als bron het meest zeggende, maar dat kan je in mijn vorige reactie lezen.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:23

ik zou even bellen naar zadelmakerij van rijs, die kan goed bepalen wat er mis is met jou zadel, misschien kan je zadel aangepast worden, of heeft hij een tweedehandse liggen die hij op maat kan maken, scheeld een hoop geld, wij zijn zeer tevreden over hem, zowel met nieuwe als tweedehands zadels bij ons op stal.
succes ermee.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 22:24

Judje schreef:
Graag gedaan. Haha!
Trouwens, ik heb na je reactie nog een ge-edit en de laatste site is waarschijnlijk als bron het meest zeggende, maar dat kan je in mijn vorige reactie lezen.

Bedankt ! Is idd heel duidelijk !

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 19:02

Even een update:
Toen ik gisteren voorzichtig over de zadelmaker begon, veranderde de gezichtsuitdrukking van mn moeder direct ! Ze had geen zin in dit gesprek zei ze ...
Maar ik drong aan dat het niet zomaar om een nieuw zadel ging maar om de rug van mijn paard ...
(We zaten in de auto) En toen remde ze opeens heel hard parkeerde ze haar aan de zijkant & begon te roepen & te schreeuwen op me dat ik het zelfs niet verstond wat ze zei ...
Nu heeft mijn moeder nog nooit zo fel gereageerd & ik weet uit ervaring dat als ik boos word, dat zei nog bozer word dus ik bleef rustig & vroeg waarom ze boos werd maar toen begon ze nog meer te schreeuwen ...
En dan ben ik uitgestapt & heb ik gezegd ik loop wel naar huis ...
Was nog 5 lange straten stappen maar dat vond ik niet erg want ik dacht dat ik echt het beste eraan deed haar even te laten afkoelen ...
Toen ik thuis kwam, was ze echter nog niet afgekoeld & is het nog vlammend ruzie geweest ...
uiteindelijk werd het wat rustiger & konden we allebei normaal praten met elkaar ...
En het is geeindigd met dat we allebei in tranen zijn uitgebarsten & elkaar hebben vastgepakt ...
Dezemorgend had ze opeens een brochure vast van de Master Saddle Fitting consultant ...
En dezemiddag gingen we naar een voerleverancier & daar lag ook een brochure van een zadelmaker ...
Die man die in de winkel stond was de zadelmaker !
Nu komt hij deze week eens kijken wat er mis is met mijn zadel & of hij er iets aan kan doen ...
Dus hopelijk word het wat ! Haha! Haha!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 09:44

Jammer dat het zo moest beginnen, maar wel beter dat ze, ondanks haar woede (misschien wel beetje machteloos gevoel oid) toch verder heeft gekeken. Haha!
Heel veel succes en ik hoop dat de zadelmaker jullie kan helpen! Veel succes!