Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
)
Marigold schreef:heb je een merkzadel?
misschien kan je wel ruilen bij de zadelmaker, voor een passend zadel!
kan je er niet heen ipv dat hij bij jou komt?
Marigold schreef:ja ik bedoelde ook met paard en al.
dan zou je daar andere zadels kunnen proberen, wie weet kan je zo omruilen, dan beperk je de kosten doordat je geen voorrijd kosten hebt, en kan ruilen.
Judje schreef:Wanneer een zadel niet goed past kan dat versschillende gevolgen hebben voor het paard, meestal komen er dan blokkades in de spieren, waardoor het paard in verzet kan komen (niet meer mee willen werken, bokken, stijgeren etc.), omdat hij hier pijn aan krijgt.
Vaak gaan ze dit, wanneer je je dus niet bewust bent, dat het het zadel is, proberen te verhelpen door hun rug te ontlasten en soms gaan ze zelfs scheef lopen.
De rug ontlasten doen ze meestal door de rug weg te drukken (holle rug). Het paard gebruikt dan zijn achterhand niet meer en daardoor komt al het gewicht op de voorhand, waardoor peesblessures in de voorbenen eerder voor zullen komen.
Paarden, die scheef gaan lopen, gaan andere gewrichten overbelasten, waardoor ze dus ook kreupel kunnen worden.
Wanneer paarden dan met deze pijn blijven lopen kunnen ze zich natuurlijk ook niet ontspannen, waardoor ze alle spieren extra aanspannen, waardoor ze nog krampachteriger gaan bewegen.
Soms lopen paarden linksvoor kreupel, maar schijnt het toch in de rug, of soms zelfs achter door een pijn in de bekken te komen.
Ook kan door een te nauwe of te wijde kamerbreedte de ruggengraat te weinig ruimte krijgen, waardoor hier ook allerlei problemen kunnen ontstaan.
Ik vind het lastig om alles precies met feiten uit te leggen, omdat de problemen, die ontstaan door het rijden met slecht of niet goed passende zadels, zeer divers zijn.
Ik heb echter een paar sites voor je opgezocht:
- http://www.kerry-sharp.nl/Zadelpassen%2 ... zadels.htm (belang staat er kort in, maar wel het belang van blijven controleren e.d.)
- http://www.zadeladvies.com/site/home/ (vrij kort, maar bij Home en Informatie - Aandachtspunten kan je genoeg uithalen)
Amen ! 
Judje schreef:Graag gedaan.
Trouwens, ik heb na je reactie nog een ge-edit en de laatste site is waarschijnlijk als bron het meest zeggende, maar dat kan je in mijn vorige reactie lezen.