Hengstenketting?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Hengstenketting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 18:57

Hallo bokkers,

Ik heb een topic geopend over het probleem dat ik heb met het trailerladen van Silence.

N.a.v. dit topic krijg ik vrij veel pb´s, waarbij mij het gebruik van een hengstenketting wordt aangeraden.

Maar hier ben ik dus onbekend mee....
Kan iemand mij zeggen hoe zo´n ketting werkt en hoe deze inwerkt? En uiteraard waarom je zo´n ketting gebruikt.

En is het inderdaad handig om deze te gebruiken bij het trailerladen, of werkt het juist averechts?

Alvast bedankt.

Flabbergast

Re: Hengstenketting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:16

Hengstenketting doe je (is een manier) door de ene kant van je halster onderlangs naar de andere kant en dan weer vastklikken zodat je een soort slipketting-idee krijgt. Zodra het paard of jij dus druk geeft op het halster werkt de ketting onder het hoofd in.
Soms wil dit wel eens helpen, maar ik denk dat niet genoeg is voor een paard wat bang is of écht niet wil, paarden zijn wel sterker als zo'n ketting.
Hij kan ook over de neus trouwens, maar daar houd ik zelf niet zo van Lachen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 19:19

Dank je wel.

Ik ben er dus onbekend mee, vandaar dat ik het me afvroeg.
Wil het zowieso alleen gebruiken als het paardvriendelijk is.

JB55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:23

Yep, ik Tommy had mee naar buiten voor een foto shoot, voor de zekerheid met een hengstenketting, want wij hadden nog niet veel vertrouwen in elkaar. Die heeft hij mooi gebroken en was toen heerlijk los in het twiske Cool

Het is natuurlijk niet paardvriendelijk, maar een soms-noodzakelijk-middel om je paard in bedwang te houden aan de lijn. Totdat de ketting breekt Tong uitsteken

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 19:24

Oke, als het niet paardvriendelijk is, gaat het niet gebeuren Knipoog

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:27

De reactie van het paard kan heftig zijn op de ketting en kan daardoor gaan stijgeren en dan eventueel achterover vallen. Ik gebruik hem alleen als een paard echt wil doorlopen en je meesleept of bij steigeren. ik weet niet of het een goed idee is bij trailerladen. Aangezien je dan misschien op de klep een steigerend paard kunt hebben en als het paard dan achterover valt? Ben bang dat je dan verder van huis bent....

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 19:29

Bedankt, ik ga hem dus niet gebruiken.
Ondanks dat het door meerdere aangeraden wordt.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:31

Je moet natuurlijk wel een échte hengstenketting hebben, niet zo'n flutding met een leertje eraan. De echte krijgt een paard niet kapot hoor Knipoog.
En ik denk ook niet dat een hengstenketting jouw oplossing is, aan je verhaal te lezen. Dit paard is al veel te bang voor de trailer om nog op zoiets te reageren.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 19:33

Als het goed was geweest, had ik me ook zeker goed laten informeren.

Ik heb er werk genoeg aan om hem zijn vertrouwen terug te geven. Dat wil ik niet op een manier als deze verpesten.

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 07:22

Een hengstenketting bij trailerladen ben ik absoluut geen fan van.

@ Ezumii: Een 'echte' hengstenketting krijgt een paard wel degelijk kapot helaas!

Maar Silence, als ik jou was zou ik wat ik maar even een soort beugel noem. Het is rond, van metaal en paardvriendelijk hij kan zich hieraan niet bezeren maar geeft wat druk op de neus mits hij meewerkt. Wij hebben deze op stal voor moeilijk te laden paarden en ze reageren er allen goed op, het is even wennen als ze het niet kennen maar de dieren zijn slim genoeg om door te hebben wat de bedoeling ervan is.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 07:32

Ik vind het een super ding en gebruik hem regelmatig (met 2 'een tikkeltje' vrolijke dekhengsten). Met die hormoon bommen langs een weiland hengstige merries, dan wil je wel iets meer dan een touwtje in je handen hebben. Als ze braaf zijn is er niets aan de hand, als ze zelf trekken is het eigen schuld, dikke bult.

Maar zou hem niet gebruiken om trailer te laden. Mocht hij uit angst weg springen word hij meteen hard bestraft.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 08:08

Hard bestraffen is zeker niet de moeite.
Hij moet weer vertrouwen in de trailer krijgen en dat wil ik absoluut niet bereiken met een harde aanpak/afstraffing.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 08:13

je kunt een hengstenketting op twee manieren gebruiken.

De traditionele: een musketonhaak met een stuk ketting aan een vaste lijn.
Deze klik je aan een zijde aan het halster en haalt em door de andere kant heen.
Hier kleeft echter wel een nadeel aan. Doordat de druk aan één kant komt te liggen draait het paard dus steeds weg.

Slipketting:

Je kan ook een slipketting van een hond nemen. Deze haal je door bijde zijdes van het halster en klikt aan beide ogen een halstertouw (geen paniekhaak). Nu heb je op beide kanten van het halster druk waardoor het paard niet steeds scheef van je wegdraait.

Ook voor een hengstenketting geldt dat je er vakkundig mee moet kunnen omgaan omdat het erg heftig inwerkt. Indien het paard gaat steigeren onmiddellijk de druk van de ketting wegnemen. Anders heb je de kans dat ze achterover gaan.

Succes

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 08:57

Kijk eens op www.2moons.nl .... deze tip heb ik ook gekregen, ze is echt super, ze luisterd echt naar je verhaal en geeft goeie tips voor het laden.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 08:58

Daar heb ik contact mee gehad, maar ik mag van mijn ouders geen geld uitgeven aan professionele hulp.

lexsus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:33

Silence ik sluit me absoluut aan bij het vertrouwen-verhaal. MAAR... paarden zijn ook erg slim. Kijk dus uit dat je paard je niet fopt.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 14:59

Ik denk dat je angst en foppen bij sommige paarden heel goed kunt zien.
Zeker na zo´n aanvaring als zaterdag.
Een paard dat je fopt gaat volgens mij niet compleet staan trillen.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:58

Dennis schreef:
Ik vind het een super ding en gebruik hem regelmatig (met 2 'een tikkeltje' vrolijke dekhengsten). Met die hormoon bommen langs een weiland hengstige merries, dan wil je wel iets meer dan een touwtje in je handen hebben. Als ze braaf zijn is er niets aan de hand, als ze zelf trekken is het eigen schuld, dikke bult.

Maar zou hem niet gebruiken om trailer te laden. Mocht hij uit angst weg springen word hij meteen hard bestraft.

Same here. Wij gebruiken een voor elke paard. Ruin, merrie of hengst. Als je ergens op stal heen moet met een paard krijgt 'ie bij ons standaar een ketting over zijn neus. Knipoog Mijn bazen willen gewoon een risico nemen Lachen

MAAR............. Met trailer laden doen wij 'm wel af. VOORAL als het paard wat schrikkerig is, want net als Dennis zegt, dat krijgt 'ie meteen een klap op z'n neus. Van stal richting trailer, ketting op de neus maar daarna doe ik hem gewoon dubbel, door het halster heen. Beetje moeilijk uitleggen maar idd, ik zou geen ketting gebruiken als je paard wat angstig is voor de trailer.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 06:44

Bedankt.

Lavita330

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:25

Silence schreef:
Daar heb ik contact mee gehad, maar ik mag van mijn ouders geen geld uitgeven aan professionele hulp.

Ik zie in je profiel dat je 21 jaar bent, zou je dan niet zelf beslissen waar je je centen aan uitgeeft?
Of betalen je ouders dit?

Ik zou iig wel zoiets doen als je paardje echt bang is bij het laden.
Laatst bijgewerkt door Lavita330 op 02-04-08 17:33, in het totaal 2 keer bewerkt

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:28

Ik ben van mening dat een hengstenketting wel paardvriendelijk is zolang je het maar goed gebruikt. Datzelfde geldt ook voor sporen.

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:53

Voor het laden zou ik hem inderdaad niet gebruiken.
Zelf gebruik ik hem veel als ik ga wandelen. Persoonlijk kies ik ervoor om ook een gewoon halstertouw vast te maken, zodat je niet gelijk aan die ketting trekt om het minste geringste.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 21:06

Ik ben inderdaad 21, maar woon nog thuis.
Zolang ik thuis blijf wonen, moet ik dat onder de regels van mijn ouders.
In dit geval dus....helaas...al komen we al aardig in de richting op dit moment.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 17:41

Ik vind een hengstenketting helemaal niks. Een paard wil de trailer niet in omdat hij bang is en zoiets mag je nóóit bestraffen met pijn! Er zijn goede alternatieven, zoals clickeren of grondwerk. Trailerladen was een onderdeel van level 1 zelfs bij Parelli. Hoe hij het aanpakt is een erg goede manier.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 21:39

Bedankt, zoals je kunt lezen ga ik de hengstenketting ook niet gebruiken.
Pijn is wel het aller laatste waar ik ooit aan zal denken.