Alleen een neusriem, een gek idee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Theeglas

Alleen een neusriem, een gek idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 14:08

Hallo,

Ik had een raar idee en wil graag jullie mening. Ik dacht als je alleen een lage neusriem hebt, daar aan die zijringen je teugels doet dan kun je er toch ook mee rijden onder het mom van 'bitloos'?

Aan de ene kant zit het best stabiel (heb het gister even om mijn paardje gedaan, echter niet meegereden Tong uitsteken ) het heb wat weg van zo´n westernhoofdstel (http://divoza.com/isroot/DivozaStore/li ... _25422.jpg)maar dan zonder bit. Maar ik kan me ook voorstellen dat hij misschien zou kunnen afglijden.

Wat ik zeg, het is misschien een beetje een vreemd idee maar ik wil gewoon eens weten of mensen wel eens zo gereden hebben, of het verantwoord is en wat jullie er nou van vinden.

Alvast bedankt Vork

Dinopino

Re: Alleen een neusriem, een gek idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:11

Hoi denk dat er velen zowel eens gereden hebben Bloos Maar wat ik je aanbeveel ga eens kijken bij een paardenschedel en dan kijken naar het neusbot. Dit is niet zo stabiel, echter om wat te bewerkstelligen moet je flink trekken. Of dat nu allemaal zo vriendelijk en handig is Bloos

Nicoleee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:12

Ik denk ook inderdaad niet dat het handig is!

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:12

Bij een manege bij ons in de buurt, deden ze bij de onervaren ruiters de teugels ook aan de lageneusriem vast.
Ik het lijkt me niet dat het van het hoofd af kan, maar anders gebruik je gewoon het hoofdstel zonder de bakstukken.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:17

Ik denk dat het geen kwaad kan aan het hoofd ofzo. Maar hoe makkelijk reageerd je paard op het sturen, en misschien kent ie evt wel een beetje nekreining?
Als hij niet zo makkelijk is zou ik het niet doen. Zo'n neusriem is er niet voor gemaakt, en breekt een stuk makkelijker dan een halster oid. Denk dat een halster veiliger is in dit geval.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 14:31

Maar ik heb vaak als ik met halster ga rijden dat het gaat schuiven. Vind ik ook altijd vervelend. Ik ga overigens wel eens kijkens voor een normaal bitloos hoofdstel Haha!

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:32

Aan een lage neusriem op normale hoogte de teugels vastmaken en dan gaan rijden is absoluut geen goed idee, het hangt dan veel te laag. Wanneer je een lage neusriem hoger vastmaakt (2 vingers onder de jukbeenderen) en dan de teugels eraan, dat kan prima Lachen zo heb ik ook met regelmaat gereden.

whoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:34

Idd wat Yellow zegtis wel belangrijk, wanneer je de neusriem lager hangt hangt het op het zachte deel van de neus en kun je het been daar zeer gemakkelijk beschadigen. (breken)